Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av dmz »

Om man vill vara effektiv framför datorn vill man aldrig släppa händerna ifrån tangentbordet, det är ju där all inmatning sker. Jag tänkte här visa hur man kan klara av att köra alla vardagliga sysslor helt utan mus.

Till att börja med så kör jag en så kallad tiling window manager - i mitt fall awesome3. Om ni faktiskt får för er att testa så kanske awesome 2.3 passar er bättre då dess config är betydligt enklare att förstå; Awesome3's bygger helt på LUA, så om ni inte vill lära er det på köpet så borde awesome 2.3 duga fint.
Jag är osäker på vilken version som finns i ubuntu's repos, men jag misstänker att det är 2.3, och det borde räcka med att köra:

Kod: Markera allt

sudo aptitude install awesome
Nu ska vi redigera .xinitrc, så att awesome faktiskt startar när vi startar X. Om du inte har redigerat den manuellt förut så kan det hända att den redan innehåller en hel del - här kan det vara på sin plats att ta backup av den.
Ta sedan bort allt innehåll i den och ersätt med:

Kod: Markera allt

exec awesome
Spara och starta om X, så är vi förhoppningsvis inne i awesome. Då detta inte är en guide för awesome så rekommenderar jag man awesome. För att komma dit behöver ni dock en terminal, och den spawnar ni fram genom Mod4-Enter (Mod4 är i de flesta fall den så kallade Windows-knappen).

Nu när ni har läst man awesome så har ni också fått kläm på snabbtangenterna för att hoppa mellan fönster, flytta på dom, ändra master window, etc.
Då ska vi ge oss på någonting som ofta sägs vara "omöjligt", eller åtminstonde väldigt jobbigt att utföra utan mus - nämligen webbrowsning.
Notera att detta förutsätter att ni har åtminstonde grundläggande kunskaper om texteditorn vim, då vi ska förvandla firefox till vimperator. Ett hett tips är den inbyggda guiden vimtutor.

Jag förutsätter även att ni använder er av Firefox, så gå till http://vimperator.org/trac/wiki/Vimperator [+-] och installera vimperator.
Efter installation och restart av firefox kommer ni att mötas av ett betydligt trevligare interface - ett interface som låter oss surfa utan att använda musen.

Precis som i vim kommer du till command mode genom att trycka på ESC. Testa t.ex :o ubuntu-se.org, :t google.com.
För att stänga en tab kan ni använda er av :q, för att öppna en länk kan ni trycka på f/F i kombination med det nummer som länken har; f öppnar länken i samma fönster, F öppnar länken i en ny tab i bakgrunden.

Om ni kommer från någon skrivbordsmiljö tidigare och bara har använt grafiska applikationer föreslår jag att ni tänker om - det håller inte i längden. Personligen ser min basic setup ut så här:

screen + irssi + bitlebee = irc, msnp, xmpp, icq
screen + rtorrent = torrents
mpd + ncmpcpp = musik
mplayer = musik/ film

Resten sköts via terminalen (förutom vimperator då).

Detta är de grundläggande stegen mot ett muslöst datoranvändande. Tryck på F1 i Vimperator för att få hjälp och se aktuella kommandon, och som sagt, läst vimtutor, man awesome och man vim.

Bilder piggar alltid upp och får er kanske att få tummen ur och faktiskt testa på det jag precis har skrivit, så här kommer en screenshot på vimperator i full gång i awesome3:

Bild
Bild
Senast redigerad av 2 dmz, redigerad totalt 3 gång.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av DeepThought »

För de som eventuellt känner sig obekväma med vim, och således tycker att vimperator verkar vara en dum idé, så kan det finnas en poäng i att kolla in firefox-pluginet Hit-a-Hint som på ett smidigt låter användaren gå in på länkar genom olika kortkommandon:
http://hah.mozdev.org/

För Firefox3 är det bara att tanka ner .xpi-filen, packa upp och ändra värdet på maxVersion i filen install.rdf, packa och döpa om till .xpi igen, så skall det fungera (det finns sannolikt mer utförliga guider och färdiga .xpi-filer om ni gör en sökning med er favoritsökmotor).
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av kollektivist »

Och för er som inte använder firefox eller vim så finns det ett skitbra skript till epiphany-browser som också är inbyggd i seamonkey kallad "automatic find-as-you-type", det går ut på att när man är inne på en sida så skriver man bara samma text som länken man vill öppna, om det finns flera bläddrar man bara med ctrl+g.

Skriptet till epiphany kan finnas här: http://www.sstuhr.dk/epiphany-extensions/

För övrigt vill jag bara tacka för en bra guide :)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av dmz »

Att lära sig vim kan aldrig vara en dum idé. Om man inte kan det bör man göra det - så svårt är det inte. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av Hund »

På vilket vis skulle mitt datoranvändande bli effektivare utan mus?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av DeepThought »

Hund skrev:På vilket vis skulle mitt datoranvändande bli effektivare utan mus?
Eftersom det mesta av ditt egentliga "arbete" görs med tangentbordet finns det ingen egentlig anledning att låta fingrarna lämna tangentbordet. Undantag finns ju, och är exempelvis spel och grafikskapande där musen utgör en väsentlig del av arbetet (även om det här givetvis går att effektivisera, t.ex. genom att lära sig alla kortkommandon i sin mjukvara så att man väljer verktyg i Gimp med sin "lediga" hand, istället för med musen).

När din hand lämnar tangentbordet för att förflyttas till musen förlorar du dels tid och dels ökar risken för förslitningsskador (ä.k.s. musarm). Om du istället kan ersätta de tillfällen som idag kräver att du använder musen med ett (enkelt) kortkommando minskar du riskerna och effektiviserar arbetet.

Ett annat exempel är om man kör en "traditionell" fönsterhanterare, där alla dina fönster ligger i lager på varandra, huller om buller, och du "måste" flytta och ändra storlek på dem m.h.a. musen (ja, det går oftast att göra med tangentbordet, men det är ofta långsamt och osmidigt). Om man istället väljer exempelvis en tile-baserad fönsterhanterare (awesome, wmii, ion m.fl.) går det med ett eller få kortkommandon att organisera alla dina fönster i rutnät med anpassningsbar storlek, i fullskärm över/under varandra, på olika lättåtkomliga arbetsytor etc. Detta kan spara extremt mycket tid (plus att om man är som jag, som lätt distraheras, så slipper man väldigt många av de distraktionsmoment som finns i "traditionella" fönsterhanterare, t.ex. musanvändning och överflödigt ögongodis).


EDIT: Som en sidonot/kuriosa kan jag meddela att jag satt och skrev laborationsrapport i skolan (där jag kör Ion3) och det tog mig ungefär 45 minuter innan jag insåg att datorn jag satt vid inte hade en mus inkopplad. Detta var för att jag var tvungen att surfa in på en sida som inte hade traditionella länkar, så att HaH inte fungerade. (Kanske körde sidan flash? Jag minns inte).
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av kollektivist »

Just det, för er som inte använder vim utan Emacs (är visst något krig om det här som pågår :P), så finns en webbläsare kallad conkeror; läs mer på wikipedia.

Jag ska testa vimperator lite, men jag är ganska nöjd med att använda nano som textredigerare.
Användarvisningsbild
Jarulf
Inlägg: 604
Blev medlem: 04 feb 2007, 22:46
OS: Ubuntu
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av Jarulf »

kollektivist skrev:Just det, för er som inte använder vim utan Emacs (är visst något krig om det här som pågår :P), så finns en webbläsare kallad conkeror; läs mer på wikipedia.
Ooh, tack för tipset!
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av dmz »

DeepThought skrev:
Hund skrev:På vilket vis skulle mitt datoranvändande bli effektivare utan mus?
Eftersom det mesta av ditt egentliga "arbete" görs med tangentbordet finns det ingen egentlig anledning att låta fingrarna lämna tangentbordet. Undantag finns ju, och är exempelvis spel och grafikskapande där musen utgör en väsentlig del av arbetet (även om det här givetvis går att effektivisera, t.ex. genom att lära sig alla kortkommandon i sin mjukvara så att man väljer verktyg i Gimp med sin "lediga" hand, istället för med musen).

När din hand lämnar tangentbordet för att förflyttas till musen förlorar du dels tid och dels ökar risken för förslitningsskador (ä.k.s. musarm). Om du istället kan ersätta de tillfällen som idag kräver att du använder musen med ett (enkelt) kortkommando minskar du riskerna och effektiviserar arbetet.

Ett annat exempel är om man kör en "traditionell" fönsterhanterare, där alla dina fönster ligger i lager på varandra, huller om buller, och du "måste" flytta och ändra storlek på dem m.h.a. musen (ja, det går oftast att göra med tangentbordet, men det är ofta långsamt och osmidigt). Om man istället väljer exempelvis en tile-baserad fönsterhanterare (awesome, wmii, ion m.fl.) går det med ett eller få kortkommandon att organisera alla dina fönster i rutnät med anpassningsbar storlek, i fullskärm över/under varandra, på olika lättåtkomliga arbetsytor etc. Detta kan spara extremt mycket tid (plus att om man är som jag, som lätt distraheras, så slipper man väldigt många av de distraktionsmoment som finns i "traditionella" fönsterhanterare, t.ex. musanvändning och överflödigt ögongodis).


EDIT: Som en sidonot/kuriosa kan jag meddela att jag satt och skrev laborationsrapport i skolan (där jag kör Ion3) och det tog mig ungefär 45 minuter innan jag insåg att datorn jag satt vid inte hade en mus inkopplad. Detta var för att jag var tvungen att surfa in på en sida som inte hade traditionella länkar, så att HaH inte fungerade. (Kanske körde sidan flash? Jag minns inte).
Tack, kunde inte ha skrivit det bättre själv. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av kollektivist »

Jag föreslår att du lägger på guiden på wikin också. Både ubuntu-se:s och linuxwiki.se. :)
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av djkmmo »

kollektivist skrev:Och för er som inte använder firefox eller vim så finns det ett skitbra skript till epiphany-browser som också är inbyggd i seamonkey kallad "automatic find-as-you-type", det går ut på att när man är inne på en sida så skriver man bara samma text som länken man vill öppna, om det finns flera bläddrar man bara med ctrl+g.

Skriptet till epiphany kan finnas här: http://www.sstuhr.dk/epiphany-extensions/

För övrigt vill jag bara tacka för en bra guide :)
Och det var precis vad jag sökte. Tackar kollektivist!
Användarvisningsbild
Exry
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 nov 2007, 15:29
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av Exry »

Jag tycker detta låter som något riktigt gott för en laptop...
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av dmz »

Exry skrev:Jag tycker detta låter som något riktigt gott för en laptop...
... och för folk med stora skärmar och hög upplösning, och för alla andra också för den delen. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av kollektivist »

Förslag på smidig image viewer? (bildtittare?)

Feh finns ju, men den verkar ganska krånglig att komma igång med... finns det andra bra med bra tangentbordsgrejer?
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av dmz »

kollektivist skrev:Förslag på smidig image viewer? (bildtittare?)

Feh finns ju, men den verkar ganska krånglig att komma igång med... finns det andra bra med bra tangentbordsgrejer?
Tro det eller ej, men jag rekommenderar ... feh!
Vad är det du tycker är krångligt?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av kollektivist »

Jag förstår itne hur man går igenom alla bilder i en mapp, om det ens går?
Användarvisningsbild
danno
Inlägg: 445
Blev medlem: 08 okt 2006, 10:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Norrköping

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av danno »

för att titta på en bild: feh bild.jpg (Klarar givetvis en mängd andra bildformat)
få fram en bildkarta över alla bilder i en katalog: feh -t *.jpg
Du får då fram massa småbilder, som går att klicka på...

"Bildspel" i fullskärm: feh -zFZrdD 5 *

-z = randomize
-F = fullscreen
-D n = slideshow delay
-Z = autozoom
-r = recursive
-d = write path

mer info:
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Feh
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av kollektivist »

Åh, tackar! :)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av dmz »

kollektivist skrev:Jag förstår itne hur man går igenom alla bilder i en mapp, om det ens går?

Kod: Markera allt

feh -f /mnt/pics
:)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Våga vägra mus - effektivisera ditt datoranvändande

Inlägg av bittin »

funderar på att köra bara terminal baserat lull då jag får min eeePC :)
Skriv svar

Återgå till "Guider"