Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Gale
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2014, 15:45
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gale »

Hej! har just bytt OS från XL till Xubuntu 14.04. Allt ok tils nu när jag får fel meddelandet "E:Malformed line 56 in source list/etc/apt/sources.list (dist.parse)"
har kollat på Ubuntu forum där jag har läst om linknade problem. MEN jag kan inte göra mycket och förstår inte heller hur jag ska;
1. gå in in source list
2. hitta Line 56
3. rätta till felet... vet ej vilket fel handlar det om heller ??? .
Har försökt följa hänvisningarna som fanns i Ubuntu forum men de är tyvärr för "advanced"... Behöver verkligen ngn som ta min hand och leder mig ut från tunneln :o
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej, och välkommen!

Till att börja med kan det ju vara lämpligt att kolla vad som finns på den där raden. Ber dig därför öppna ett terminalfönster, köra det här kommandot:

sed -n 56p /etc/apt/sources.list

och sedan visa oss vad svaret blev.
Gale
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2014, 15:45
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gale »

Tack Gunnar för det snabba svaret!!!
terminalen visar "deb http://archive.canonical.com/ partner"
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ok, låt oss då fixa det med ett annat kommando:

sudo sed -i 's,/ partner,/ trusty partner,' /etc/apt/sources.list
Gale
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2014, 15:45
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gale »

Gunnar! Tack så hemskt mycket! Nu är problemet fixat! Jag kunde inte börja bättre med Ubuntu. Ett problem som jag inte kunde fixa och ett forum där människor bryr sig och besvarar snabbt och med kunskap. :D
som sagt, jätte glad att ha bytt OS till Linux!!!
Ett tips till. Hur kan jag bäst lära mig att hantera terminalen?
Ha en fin sommarhelg
Alessandra
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av HakanS »

Gale skrev:Hur kan jag bäst lära mig att hantera terminalen?
Om det är bäst vet jag inte, men du kan börja här: http://ubuntu-se.org/drupal/terminalskolan
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Skönt att det löste sig. (Lite mystiskt att det kunde bli så, tycker jag.)
Gale skrev:Gunnar! Tack så hemskt mycket! Nu är problemet fixat! Jag kunde inte börja bättre med Ubuntu. Ett problem som jag inte kunde fixa och ett forum där människor bryr sig och besvarar snabbt och med kunskap. :D
som sagt, jätte glad att ha bytt OS till Linux!!!
Åh, tack! Både jag och alla andra som hjälper till här slickar förstås i oss. :)
Gale skrev:Ett tips till. Hur kan jag bäst lära mig att hantera terminalen?
Det beror på sådant som hur mycket du kan innan, hur djupt du vill gå och hur du själv bäst lär dig nya saker. Här är några länkar som kan vara användbara: Ser att Håkan postade en annan länk medan jag skrev det här, och som verkar klart matnyttig.

Det kan också vara klokt att köpa en bok.

Nu skall det väl sägas, att Ubuntu - inklusive närbesläktade distributioner som Xubuntu - har utvecklats, så att man normalt inte behöver använda terminalkommandon om man inte vill. I alla fall 'i princip'.

Å andra sidan kommer du att märka, att när du söker svar på olika frågor på webben, så är det mycket vanligt att svaren/lösningarna inkluderar användning av terminalkommandon. Så det är tillrådligt att inhämta lite grundläggande kunskaper.
Gale
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2014, 15:45
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gale »

Tack igen! Försökte hitta ngt på biblioteket men hittade båra massa med böker om Windows XP.... Ska kolla dina länkar...
Nu har jag ett nytt problem. Försökte installera BankID (Skandiabanken). Har fått instruktioner från deras teknisk support...
Har laddat ner packete och med filhanteraren har jag gått in och extraherat. Sen har jag kört list på terminalen och hittat bla olika kommando ngt som hette bist. Har kört med det med tanken att det handlade om bankID och då har jag fått meddelande på italienska att olika pugin har försttörs..
0x9e83388
0x9e779f0
0x9e83510
0x9e83be0
0x9e836.c8
0x9e8aa40
och förståelse av 0x9e779f0 även TREcalc, align horiz, join ring och fetch nist database.

Jätte orolig om vad jag har egentilgen installerat.... har misssat at bankid file heter bisp och inte bist...
:o


Plus finns även skrämmande meddelande om att
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Installerade du paketet bist? Från beskrivningen:
Bist stands for BIdimensional STructures (in Italian it sounds like
"beast" in English) and is a chemical drawing tool. It is focused on
organic chemistry but it may be useful also for chemists or teachers.
Om du inte har nytta av det programmet, kan du avinstallera det.

sudo apt-get purge bist

Om datorn fungerar normalt, tror jag inte du behöver vara orolig för att ditt misstag skadade systemet.

Sedan, när det gäller BankID, finns det en mycket lång tråd i forumet. I korthet kan man säga att det inte är någon större idé att installera BankID-klienten för Linux, eftersom den kommer sluta fungera om några veckor eller några månader.

Om du har en smart telefon, är det bättre att börja utforska mobilt BankID. Annars finns Telia e-legitimation som ett alternativ. Själv har jag skaffat ICA-kort och börjat använda Telia e-leg. Funkar bra på alla stora myndigheter, men inte på Skandiabanken, dock...
Gale
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2014, 15:45
OS: Xubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Xubuntu 14.04 LTS kan ej uppdatera E:Malformed Line

Inlägg av Gale »

Det känns besvärligt och egentligen odemokratiskt att man inte kan få rätt till en elekotronisk identifikation p g a OS. Skandias support nämnde inte ngt när jag rigde upp. Vi får skaffa en telia legitimation.... Igen tack för hjälpen!
varma hälsningar
Alessandra
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"