BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Antec »

Antec skrev:Dom på Piratpartiet använder tydligen Linux oxå dagligen som jag förstått, så det är nog en liten tröst om man vill förändra! Partiet är för litet det är upp till er att göra att dom får en makt att kunna förändra!
Jag tror också att projektet https://fribid.se/ kommer att läggas ner om det inte anses som ett fel med att bankId väljer sin egen väg utan att ha kontroll på vad som finns!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Antec »

Många ord och förmodligen förstår ingen, jag menar, det är upp till Ubuntu sverige att visa vad vi vill!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Hmm..Ett mail till EU om brott mot Konkurrensreglerna kanske?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Antec »

Nu har jag fått med mig äkta programmerare och då stänger HakanS av oss, det är rent dåligt!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Antec »

HakanS du måste se skillnad på teknik och hjälp innan du avpollettera det, det gör att ingen vill hjälpa dej!!!!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Antec »

Om jag engagera mig i nått så gör jag det alltid 100%, Det som gör det här viktigt är att många användare inte tycker om utvecklingen som sker, Jag vet jag kommer att verkar för att BankID ska finnas för Linux på alla sätt jag kan!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HakanS »

Antec skrev:Nu har jag fått med mig äkta programmerare och då stänger HakanS av oss, det är rent dåligt!
Antec skrev:HakanS du måste se skillnad på teknik och hjälp innan du avpollettera det, det gör att ingen vill hjälpa dej!!!!
Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har inte stängt av någon.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Antec »

Om det fungerar återkommer jag i det här ärendet! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Antec skrev:Dom på Piratpartiet använder tydligen Linux oxå dagligen som jag förstått, så det är nog en liten tröst om man vill förändra! Partiet är för litet det är upp till er att göra att dom får en makt att kunna förändra!
Jag har bra kontakter inom Piratpartiet och kan höra om de vill vara med på tåget... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Lao Tzu »

Osprey skrev:
Antec skrev:Dom på Piratpartiet använder tydligen Linux oxå dagligen som jag förstått, så det är nog en liten tröst om man vill förändra! Partiet är för litet det är upp till er att göra att dom får en makt att kunna förändra!
Jag har bra kontakter inom Piratpartiet och kan höra om de vill vara med på tåget... ;)
Hur går det med texten? När kan den vara redo att skickas?

Är det någon som vill ta på sig att kontakta rätt människor på följande platser:
http://svenskalinuxforeningen.se/
https://fedoraproject.org/sv/
http://www.ubuntu.se/content/
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av AirBox »

HakanS skrev:
Antec skrev:Nu har jag fått med mig äkta programmerare och då stänger HakanS av oss, det är rent dåligt!
Antec skrev:HakanS du måste se skillnad på teknik och hjälp innan du avpollettera det, det gör att ingen vill hjälpa dej!!!!
Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har inte stängt av någon.
Kan en global moderator ens göra det om dom vill? Det är väl bara Admin som kan bannlysa?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Lao Tzu skrev:Hur går det med texten? När kan den vara redo att skickas?
Jag håller på och jobbar med att lägga in de ändringar som hittills föreslagits, samt kolla upp några saker. Jag hoppas på att kunna ha det klart snart, så att vi kan "köra ett varv till"...

Därefter hoppas jag på att vi ungefär på söndag ska kunna ha något klart att skicka... :)

Nu håller vi ju också på och jobbar med ett steg till, dvs. spridning till media. Tills på söndag hoppas jag också på att kunna ha en liten ingress färdig, som kan vara bra att ha när vi pratar om att sprida det till relativt otekniska instanser. Dessutom gör jag en sammanställning av ställen som föreslagits och som vi kan skicka det till, så att vi kan gå igenom även detta lite snabbt.

Jag tycker att vi fått upp farten rätt bra på diskussionerna och att det kommit in många bra synpunkter. :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

================================================================
NY VERSION AV SKRIVELSEN!!
================================================================

Här är den nya uppdaterade versionen av skrivelsen. Jag hoppas att jag fått med de punkter vi diskuterat och skulle jag ha missat något så säg till. Fortsätt också att komma med synpunkter om det är något annat jag missat, något som borde vara med, eller något som borde ändras eller tas bort...

Den här gången bifogar jag den bara som PDF, dels tar det tid att göra om den till BBCODE så att den syns direkt här i forumet och dessutom så ser den inte riktigt likadan ut som "på riktigt"...
Bilagor
PTS - Skrivelse - 2.pdf
(252.53 KiB) Nerladdad 231 gånger
Glad Påsk!!
Glad Påsk!!
hämta.jpg (6.36 KiB) Visad 3657 gånger
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Hej Osprey!
Återigen, du har gjort ett fantastiskt bra jobb. Har läst igenom hela PDF:en och här kommer mina synpunkter. Har valt att klippa in de stycken jag har synpunkter på:
Man kan inte bevisa att något inte behövs, genom att åstadkomma en undermålig produkt och försöka påvisa att ingen vill ha den. I detta fall vore det ungefär samma sak som att för Windows göra en dosversion för enbart Windows 98 och sedan hävda att man har för få windowsanvändare.
Förstår poängen, men föreslår att byta ut Windows 98 mot Windows Vista. Orsaken är att Windows 98 underhålls inte längre till skillnad mot Linux som är ett levande OS som utvecklas kontinuerligt. Vista uppdateras med säkerhetsfixar, men har inte så stor marknadsandel. FID underhåller bara BankID för Windows versioner som MS ger support på och då ska vi inte dra in Windows 98 som jämförande exempel.
Stadskontoret skriver följande om öppen och fri programvara:
Arbetsgruppens bedömning är att öppna programvaror i många fall funktionellt och kvalitativt är fullt jämförbara med, och i vissa fall bättre, än motsvarande proprietära produkter. Öppen programvara bör därför värderas jämsides med proprietära lösningar vid anskaffningar för att få bättre konkurrens på marknaden. Det är också nödvändigt att ställa krav på öppna standarder
och öppna filformat för att få interoperabilitet mellan olika system.
Proprietär programvara säljs idag i huvudsak utan garantier och tillverkarna friskriver sig i princip från alla felaktigheter i produkten. Förändring och felrättning sker på producentens villkor och livslängden är som regel kort innan det kommer nya versioner. Går det tillverkande företaget i konkurs upphör utveckling och support och användaren måste söka alternativa
lösningar. Med öppen programvara undviker man dessa beroenden.
Öppen programvara har funnits som begrepp i snart 20 år och Linux har ungefär 10 år på nacken. Många av funktionerna på Internet är nästan helt baserade på öppen programvara, så som förmedling av e-post och översättning av datornamn till IP-adresser, DNS. Mer än 65 % av
Internets webbservrar är byggda med öppen programvara.
[...]
Öppen programvara är inte någon tillfällig företeelse, utan en fullvärdig och trovärdig konkurrent till existerande proprietära produkter och lösninga
Saknar källhänvisning till var ovanstående text är hämtad. Det står stadskontoret, men ingen referens som det går att kontrollera detta på.
Eftersom säkerheten har hög prioritet i sammanhanget, kan även följande citat ge en bild av läget:
"Därutöver kan man nämna att det heller inte är så märkligt att många av de militära datorsystemen bygger på Linux. För användaren kan det tyckas krångligt med Linux istället för det bekanta Windows, men fördelen är dels att Linux är betydligt mindre angripet av virus, men framförallt att Linux har helt öppen källkod vilket möjliggör för användaren/tillverkaren att kontrollera koden efter ovälkomna bakdörrar och läckor innan operativsystemet tas i
användning på den avsedda utrustningen."
Källa till ovanstående?
Förutom att Linux är ett självständigt och alldeles utmärkt operativsystem, så är det också det enda helt kostnadsfria alternativet till Windows. Detta visar sig tydligt nu när Microsoft lägger ned Windows XP, trots att det fortfarande finns miljontals användare.
Föreslår att det röda ändras till: Detta visar sig tydligt nu när Microsoft lägger ned supporten för Windows XP, trots att det fortfarande finns miljontals användare.

1. Ny dator, med nyare Windows
Man kan byta till ett nyare operativsystem genom att helt enkelt köpa en ny dator med en nyare version av Windows förinstallerat.
Genomförbarhet: God, men det medför en icke försumbar kostnad
Säkerhetsnivå: Uppfyller alla de säkerhetskrav som ställs av banker och myndigheter
Kostnad: c:a 5 000 sek.
Skulle nog själv säga att det är en kostnad på c:a 3000 - 5000 kr beroende på modell.
Här handlar det alltså om en ren kapitalförstöring att BankID/FID försöker frångå stöd för Linux. Istället för att kunna uppgradera sina befintliga datorer med en ny modern version av Linux, så blir folk tvungna att betala i storleksordningen 5 000 sek för att införskaffa en ny dator.

Istället för att kunna uppgradera sina befintliga datorer med en ny modern version av Linux, så blir folk tvungna att spendera minst 5 000:- på en ny dator för att kunna använda BankID.
Ovanstående två stycken kommer direkt efter varandra och säger i princip samma sak. Föreslår att en av dem tas bort
Redan idag är det många myndigheter som använder sig av BankID för sin webbåtkomst oc exempel på detta är Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Apoteket, CSN. Staten hade själva kunnat utfärda legitimationer och lösa detta, men det gör man inte. Därmed anser vi att
övervakande myndigheter har ett ansvar att kräva att FID tjänar det allmänna och inte missbrukar sin monopolställning så att medborgare utesluts godtyckligt.
Ett h har fallit bort i ordet och

I övrigt inget att ta upp, det ser mycket bra ut.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

”operativsystemet Linux” bör ändras till Linux-baserade operativsystem. Linux är inte ett operativsystem, och inte heller ett komplett operativsystem (långt ifrån).

I inledningen bör https://bankid.com/sv/Aktuellt/BankID-S ... -fasas-ut/ citeras och anges som huvudkälla till uppgiften att BankID för Linux fasas ut.

”Finansiell ID-Teknik BID AB (i fortsättningen kallade FID)” kallade ändras till kallat.

Citatet ”Totalt finns 7,3 miljoner BankID[…]” har fel källa angiven.

En språklig petitess: ”Vad gäller Sveriges vidkommande” ändras till För Sveriges vidkommande

Statistiken kan uppdateras: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... 201404-bar Linux-andelen blir då högre: 1,73 %.

”Dessutom är Ubuntu bara en av de versioner av Linux som finns, om än bland de största.” Upprepning, kan tas bort.

”windowsanvändare” ändras till Windows-användare.

”Stadskontoret” ändras till Statskontoret.

Ange källa för citatet av Statskontoret: http://www.statskontoret.se/upload/publ ... 200308.pdf

Datorkostnad: lägg till från före priset.

”windowsversioner” ändras till Windows-versioner.

”Det är orimligt att FID ska kunna tvinga människor att köpa nya datorer för att kunna utföra samhällsviktiga sysslor, när det redan finns alternativ.” Lägg till eller en enhet som stöder Mobilt BankID. Systemkrav för detta finns här: https://support.bankid.com/hw
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Det mesta fixat och uppdaterat rakt av, så här ser det ut nu... :)
Bilagor
PTS - Skrivelse - 3.pdf
(253.66 KiB) Nerladdad 180 gånger
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Jag ger mig inte. :mrgreen: :mad: Uppgiften om att BankID för Linux fasas ut bör hämtas direkt från FID själva: https://bankid.com/sv/Aktuellt/BankID-S ... -fasas-ut/
Den sekundära källan CS kan användas för kompletterande uppgifter.

”så är användandet av Linux i Sverige idag cirka 1,73% för ”Desktop”” idag bör ändras till under den senaste tolvmånadersperioden.

Det vore bra om du kunde få bort brytningen efter Enligt till exempel StatCounter. Kanske om du förkortar till exempel till t.ex.?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Jag ger mig inte. :mrgreen: :mad: Uppgiften om att BankID för Linux fasas ut bör hämtas direkt från FID själva: https://bankid.com/sv/Aktuellt/BankID-S ... -fasas-ut/
Den sekundära källan CS kan användas för kompletterande uppgifter.
Klart att FID själva ska vara källa för det hela där...
JoWa skrev:”så är användandet av Linux i Sverige idag cirka 1,73% för ”Desktop”” idag bör ändras till under den senaste tolvmånadersperioden.
Ändrat, eftersom det faktiskt befäster att det är en ihållande trend och inte bara något tillfälligt...
JoWa skrev:Det vore bra om du kunde få bort brytningen efter Enligt till exempel StatCounter. Kanske om du förkortar till exempel till t.ex.?
Fixat, det är det där med att Writer vägrar att göra brytningar i länkar så man får gå in och göra det själv och jag har väntat med det tills texten i övrigt känns färdig. Nu har jag också fixat till övriga länkar och formatet på styckena i texten, det börjar kännas såpass färdigt att det är dags att "lägga på kosmetiken"... :)
Bilagor
PTS - Skrivelse - 4.pdf
(240.91 KiB) Nerladdad 145 gånger
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Ange källa för citatet ”När infrastrukturen för BankID byggs om under året fasas Linux ut. Det beskedet ger Johan Eriksson, vd på Finansiell Id-teknik som förvaltar BankID.”

Annars vore
BankID skrev:Under 2014 införs successivt en ny teknologi för utgivning, inloggning och underskrift med BankID, vilket gör att äldre versioner av BankID säkerhetsprogram inte längre kommer att fungera.

I samband med teknologiskiftet har BankID bestämt att inte ta fram en ny version av BankID säkerhetsprogram för Linux, framförallt på grund av att användarbasen är så liten att utvecklings- och förvaltningskostnaderna inte går att motivera.
lämpligt att citera. Där visar storbankerna, genom FID, att bankkunderna inte ens förtjänar det verktyg de behöver för att spara pengar åt samma banker genom att själva utföra sina bankärenden med egen utrustning (dator).

I länken https://www.idg.se/2.1085/1.554720/bankid-for- linux-slopas är det ett mellanslag som bör tas bort.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Ange källa för citatet ”När infrastrukturen för BankID byggs om under året fasas Linux ut. Det beskedet ger Johan Eriksson, vd på Finansiell Id-teknik som förvaltar BankID.”
Källan för det kommer ju egentligen några stycken längre ned, men jag har lagt till en extra källangivelse nu...
JoWa skrev:Annars vore
BankID skrev:Under 2014 införs successivt en ny teknologi för utgivning, inloggning och underskrift med BankID, vilket gör att äldre versioner av BankID säkerhetsprogram inte längre kommer att fungera.

I samband med teknologiskiftet har BankID bestämt att inte ta fram en ny version av BankID säkerhetsprogram för Linux, framförallt på grund av att användarbasen är så liten att utvecklings- och förvaltningskostnaderna inte går att motivera.
lämpligt att citera. Där visar storbankerna, genom FID, att bankkunderna inte ens förtjänar det verktyg de behöver för att spara pengar åt samma banker genom att själva utföra sina bankärenden med egen utrustning (dator).
Den där är egentligen klockren, men samtidigt bygger den på just det vi försöker bevisa, dvs. att behovet finns...

Det är ju så att om en användarbas är så liten att den inte bär sina egna kostnader, så måste kostnaden betalas av andra användare och då blir ju frågan långt man ska gå. Nu tror jag iofs att Linux mycket väl bär upp sina egna kostnader, med sannolikt potentiellt över 120 000 användare, men samtidigt förstår jag ju att de inte har stöd för operativsystem som t.ex RSTS, IAS, RT-11, RSX, RDOS och Primos...

Så det de säger där är egentligen helt korrekt, om det nu inte hade varit så att de hade byggt det på felaktiga grunder och en (medvetet?) producerad felaktig siffra om 5000 användare...
JoWa skrev:I länken https://www.idg.se/2.1085/1.554720/bankid-for- linux-slopas är det ett mellanslag som bör tas bort.
Greppat... det är bl.a det där som är risken med manuellt avstavade länkar... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Internet"