Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av Tjadden »

Det har ju gått ett larm om att hackers med typ en kod kan de gå in i olika servrar.
Går det att göra en spärrkod i Thunderbird som endast jag kan passera via en kod som endast jag kan använda, typ kombinationslås?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Inlägg: 1724
Blev medlem: 29 mar 2006, 22:39
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av HOLMEN »

Hej, syftar du på Heartbleed-läckan, kanske? Det är främst för server-admins, men kan läcka bland annat lösenord, vilket innebär att ifall du haft ett lösen hos en tjänst som har haft sårbarheten, bör du byta lösenord.

Jag förstår inte riktigt vad det är som du frågar efter(?). Vill du ha ett lös för att köra Thunderbird? Det spelar ju ingen roll för servrarna, utan endast för att kunna läsa mailen på just din dator. Och du har antagligen redan lösenord för de mail-konton som du har konfiguerat Thunderbird för så det är ju heller ingen fara (om du nu inta ska ta och byta dem, som sagt).

Förklara gärna vidare om detta inte gav dig något svar.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av JoWa »

Tvåstegsverifiering är nog det du efterfrågar. Den är dock inte en funktion i Thunderbird, utan en funktion som vissa e-posttjänster (och andra tjänster) erbjuder. Här kan du läsa om tvåstegsverifiering för Google-konto https://support.google.com/accounts/answer/180744
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av Tjadden »

JoWa kolla in mitt förslag ovan som är mycket bättre!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av Tjadden »

Vad hände? Mitt inlägg bara försvann! Förresten det var bra, för jag hade förklarat hur man gör ett lösenord idiotsäkert, som man måste ha en Superdator till hjälp för att knäcka lösenordet som är kodat! alltså du finner en kod som lösenord som ska knäckas, nyckeln har du i ditt huvud!
Jag tänker söka patent på det här!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av Osprey »

Det finns inga lösenord som är idiotsäkra, allt handlar bara om hur lång tid det tar att forcera dem... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av Tjadden »

Nej, givetvis något befintligt finns inte, men mitt måste man ha en superdator till hjälp för att knäcka lösenordet och även när man vet systemet så måste man ha superdatorn till hjälp varje gång man vill in på någon sida som krävs inloggning för!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Spärrkod för obehörigt intrång i Thunderbird.

Inlägg av Tjadden »

Tyvärr det går inte att få något nytt lösenordskod, min idé är för snarlikt ett befintligt, trots att mitt är mer raffinerat och tyvärr så kostar det pengar för användaren.
Så jag lägger ner projektet.
Skriv svar

Återgå till "Internet"