Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
pabe1250
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 jul 2015, 15:52
OS: Open Suse
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av pabe1250 »

De flesta verkar vara inne på en s.k. "dubbellösning" - en med kortläsare + hemsända koder samt en mobil app.

Det ska möjligen vara Danmark som också går en egen väg då NemID bygger på en Java-lösning med koder, men jag har hört från danska kontakter att man är på väg att lämna Java. Vad det blir istället återstår att se.

/Paul
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:ARC-lösningen är en viktig milstolpe, tycker jag. Nu har vi en metod att hänvisa folk till, och som är enkel att få till.
Först ett stort tack för ditt engagemang och den tid du och andra lagt på att hitta alternativa lösningar. Tyvärr är detta ingen lösning för de som har Handelsbanken, då inloggning på deras Internetbank från dator med mobilt BankID inte stöds. Fast sist jag var i kontakt med deras support lät det som att det nog skulle ge stöd för detta, men de kunde inte uppge när i tiden det skulle ske.

Dock har Handelsbanken även en lösning, där man kan logga in med BankID på kort utan sladd mellan kortläsare och dator. Den lösningen fungerar på alla plattformar och alla webbläsare, men enbart mot deras Internetbank, ej mot andra ställen som kräver BankID för inloggning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej Nemo!

Var du tvungen att nämna Handelsbanken nu när vi känner oss ganska nöjda? ;)
Nemo skrev:Tyvärr är detta ingen lösning för de som har Handelsbanken, då inloggning på deras Internetbank från dator med mobilt BankID inte stöds.
Jo. Det kan lösa säker inloggning till alla andra ställen förutom Handelsbanken - även för dem som har oturen att vara kund i Handelsbanken. De senare får använda något annat sätt för att komma åt just Handelsbankens internetbank.

Visserligen är det då även krångligare att hämta ett Mobilt BankID. En person i FB-gruppen, som ville testa lösningen, loggade in till Handelsbanken genom Windows i VirtualBox för att få den aktiveringskod som behövs. Alternativt kan man ta med sig datorn till något bankkontor och få aktiveringskoden där.
Nemo skrev:Fast sist jag var i kontakt med deras support lät det som att det nog skulle ge stöd för detta, men de kunde inte uppge när i tiden det skulle ske.
Hmm.. Det framgick med all önskvärd tydlighet på E-legitimationsdagen att Handelsbanken är en av de tongivande aktörerna bakom Finansiell ID-Teknik. Vän av ordning kan ju fråga sig om inte Handelsbanken litar på det system för säker identifiering och signering som de står bakom och hårdsäljer.
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Hej på er,
har följt denna diskusionen lite av och till och provat lite olika tips utan någon större framgång. Kan nämna att jag inte kör Ubuntu idag utan håller fast vid min Crunchbang-burk. Kommer troligen att uppgradera till en BunsenLab-installation på riktigt när den har satt sig lite. Kör bara en virtuell BL just nu.

Har på nytt provat att köra BankID-appen enligt Gunnars nya instruktioner, men får det inte att fungera. Startar jag BankID-appen så är deras logga uppe några sekunder och sedan stängs fönstret ner. Får upp en crash-rapport om jag kollar under Inspect views.

arc_build_tag: arc-runtime-38.4410.120.25
chrome_version: 43.0.2357.134
app_id: bjcodgcamaaagbpebobdopokapjnhfif
app_version: 0.6230

Har tidigare provat att köra android i VirtualBox men det fick jag heller aldrig till. Troligen pga. för gammal hårdvara...
Någon som har några tips?
/Per
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej Per!
plemil skrev:arc_build_tag: arc-runtime-38.4410.120.25
Det numret indikerar en äldre version av ARC - jag har version 44.4410.376.9. Har du experimenterat med ARC och/eller ARChon tidigare?
plemil skrev:chrome_version: 43.0.2357.134
Det är väl inte senaste Chrome-versionen heller...

De hintarna är allt jag kan komma på. Har hittills inte stött på någon som inte fått det att fungera. Trist om du skulle bli den förste. ;)
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Det är ju värt att kolla nyare versioner. Vet att jag provade med lite olika ARC i samband med den virtuella Androiden. Jag har för mig att det var lite tester jag gjorde i Chrome även då, eftersom jag inte fick den virtuella att funka.

Jag ska prova att uppdatera till nyare versioner ikväll och återkommer med resultatet.
Tack för hintarna.
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

plemil skrev:Det är ju värt att kolla nyare versioner. Vet att jag provade med lite olika ARC i samband med den virtuella Androiden. Jag har för mig att det var lite tester jag gjorde i Chrome även då, eftersom jag inte fick den virtuella att funka.
Då skulle jag föreslå att du tar bort alla Chrome-tillägg som är beroende av App Runtime for Chrome, så att den senare också försvinner. Sedan uppgradera Chrome och återinstallera App Runtime for Chrome.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Vet inte om brevet till Patrik Hermannson hann fram i tid, det verkar inte troligt, men i senaste numret av Datormagazin skriver han om BankID, ARC mm.
I sin dagskrönika skriver han specifikt om problem med Handelsbanken som kräver dosa kopplad till MS Windows-dator för att kunna ladda ner mobilt BankID och att lösningen med Mobilt BankID alltså inte är möjlig för Handelsbankskunder med Linux.
Dessutom skriver han om Arc Welder och användningen tillsammans med Mobilt BankID som en lösning för alla utom Handelsbankskunderna. Det finns en länk till rätt sida på Ubuntu-Wiki och han avslutar krönikan med en blänkare om hur fel det är att tvingas köpa kommersiella produkter för att kunna identifiera sig på nätet samt att det borde vara en myndighetssak och inte en sak för privata företag och efterlyser hur man ska kunna komma därhän att elektroniska ID-kort får samma status som fysiska ID-handlingar.

Inne på Linuxsidorna finns sedan en hel artikel (som inte är BankID-orienterad) om Arc Welder i Ubuntu. Delar av artiklarna säger mig att Paatrik följer det som sker i våra fora i större utsträckning än vi anat.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Mestadels goda nyheter, Serafim. Tror att Patrik läste min PM redan i lördags kväll, så det är inte omöjligt att det var den som satte honom på spåret.

Fick en PM från Patrik idag, men fattade inte att hans text redan var publicerad. Han nämnde 'Handelsbanks-problemet' även där, och jag svarade så här:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Det är sant att Handelsbankens rutiner är extra Linux-ovänliga, men det är inte så illa att Chrome-lösningen blir irrelevant för dem som har Handelsbanken som enda bank. Ett par exempel på hur det kan fixas nämnde jag i det här foruminlägget:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 91#p482191
Trist, tycker jag, om Handelsbankens Linux-ovänlighet får för stora proportioner.

Utifrån ditt referat verkar det annars vara bra återgivet. ARC är rimligen den stora nyheten i sammanhanget, så att den får större utrymme än vår BankID-vinkel är rätt naturligt.

Får nog köpa lösnumret på torsdag...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Tänk om vi kunde få Google att uppmuntra FID att utveckla BankID för Chrome (direkt för Chrome, inte via. ARC). Kanske säljs ett par Chromeböcker till i Sverige om BankID finns för Chrome (OS). ::)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Tänk om vi kunde få Google att uppmuntra FID att utveckla BankID för Chrome (direkt för Chrome, inte via. ARC).
Vore praktiskt. Eller om Google utvecklar ARC och tar bort spärren mot nedladdning av ARC-skapade tillägg från Chrome Web Store till andra OS än Chrome. Det känns som att sannolikheten är större att det senare inträffar än det förra. ;)

Och då BankID-appen är enkel, och tycks fungera utmärkt i Chrome/ARC, är det ena i princip lika gott som det andra.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Nja, ARC vill man slippa.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Nu har jag rensat alla Chrome-tillägg och avinstallerat Chrome. Installerat på nytt och kommer lite längre denna gången.

arc_build_tag: arc-runtime-44.4410.376.15
chrome_version: 44.0.2403.155
app_version: 0.6230

Nu så stannar BankID-fönstret uppe men ersätts efter några sekunder av en ledsen pusselbit...
Så i det stora hela så är situationen likvärdig den tidigare.

Ska försöka på en annan maskin där jag har en virtuell BunsenLabs att testa på.
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

plemil skrev:Nu så stannar BankID-fönstret uppe men ersätts efter några sekunder av en ledsen pusselbit...
Skulle du kunna göra så att du först startar Chrome via terminalen (google-chrome) och därefter startar BankID-appen. Något felmeddelande skulle då kunna dyka upp i terminalfönstret.

P.S. Det är inte möjligen så att du försöker starta appen med hjälp av tillägget ARC Welder?
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Har provat på en annan maskin och BunsenLabs i VirtualBox. Här så ser jag inte ens att BankID-appen startar så där är det helt kört...

Har provat på min orginalmaskin och startat Chrome via terminalen. Samma fenomen som tidigare med den ledsna pusselbiten. Ingen ARC welder installerad nu. Endast App Runtime for Chrome (Beta) 44.4410.376.15 och BankID Security App 6.2.30
Bifogar lite terminal-text:

[0818/204744:ERROR:nacl_sandbox_linux.cc(238)] The seccomp-bpf sandbox is not engaged for NaCl: this is dangerous.
[3,3061713456:20:47:44.535692] Native Client module will be loaded at base address 0x0000000075e8a000
E/libcommon: nacl_list_mappings failed with errno:38
minidump: Caught crash: tid=35
[23151:23181:0818/224751:ERROR:extension_protocols.cc(324)] Allowing load of chrome-extension://bjcodgcamaaagbpebobdopokapjnhfif/_modules/mfaihdlpglflfgpfjcifdjdjcckigekc/gen_index.min.js.mapfrom unknown origin. Could not find user data for request.

Säger inte mig något alls, men förhoppningsvis till hjälp för någon annan.
/p
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Lite tankar.
Jag har ytterligare en Crunchbang-maskin stående där jag skulle kunna prova också. Där har jag aldrig använt Chrome så där skulle det bli en färsk installation i det avseendet. Men det får vänta till nästa vecka innan jag hinner pilla med den.

Skulle också kunna köra en virtuell Ubuntu-installation i denna burken. Hade varit lite intressant att se om det skiljer mellan Ubuntu och Crunchbang...
Kan det dyka upp andra fenomen om jag kör i VirtualBox?

Kör Openbox och inte Gnome kan det vara någon faktor som påverkar?
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej igen, Per. Känner mig ställd av informationen du nu lämnat. Levde i tron att det fungerar på alla plattformar (inklusive Windows och Mac OS) där en fräsch version av Google Chrome har installerats framgångsrikt. Tydligen är det inte riktigt så enkelt...

En tanke är att ARC är en beta-produkt, vilket skulle kunna innebära att det finns 'odokumenterade' beroenden som inte är uppfyllda på dina maskiner.

En test med Ubuntu vore intressant. Kan inte säga säkert om VirtualBox gör någon skillnad i det här avseendet. En sak jag vet är att vi är några som framgångsrikt kört Android-appen för BankID i Android-x86 i VirtualBox.

Om du får det att fungera med Ubuntu i VirtualBox, borde vi kunna utesluta hårdvaruproblem.
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Ledsen att behöva "sabba" den lösningen som var på g... ;)

Har provat tidigare med den virtuella Android-x86. Då föll det på att jag inte kunde aktivera "Acceleration: VT-x/AMD-V" vilket ledde till att jag inte fick igång någon riktig Android-miljö.

Kan det vara det som spökar även här?
Måste kolla vad som står i min andra laptop som jag använde igår för köra en BL i VirtualBox. Den maskinen är nyare så jag tror att jag kan aktivera Acceleration i den. Måste dock verifiera det innan jag vet säkert.

Kunde eventuellt prova att köra Android-x86 på laptop #2, för att se om det fungerar. Men det hade varit skönt att kunna köra på "min" maskin utan strul.

Återkommer när jag har provat mer.
/p
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Nu har jag provat med Lubuntu 15.04 32-bitarsversionen i VirtualBox.

Test ett är på "min" laptop med Crunchbang som värd. Även här dök den ledsna pusselbiten upp. Så här gjorde Lubuntu ingen skillnad.

Test två är på en något nyare laptop med Win7 som värd. Här så lyckas jag få igång BankID-appen och fick fram sidan för att slå in koder för att ladda ner det mobila BankID:t. Detta provade jag dock inte pga. att klockan hade blivit väldigt sen...

Här märks dock en skillnad mellan Lubuntu och BunsenLabs (som är en kommande ersättare till Crunchbang) i VirualBox. BankID verkar fungera i Lubuntu men ej i BunsenLab. På laptop ett med Crunchbang som värd så fungerar det inte oavsett. Frågan är om det beror på värdsystemet eller på hårdvaran i maskinen.

Har ytterligare ett test jag vill göra på en desktop med Crunchbang där jag vill prova på ett par virtuella OS. Det kanske kan ge någon ledtråd till om det är värd eller hårdvara som är problemet.

/p
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Stöds WebGL? Testa: https://get.webgl.org/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"