Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag tänker ungefär likadant - situationen möjliggör en "win-win"-lösning. Det gäller bara att få alla inblandade att inse det. ;)

Du nämner inte Telia, som är den part som utfärdar Telia e-leg. Att de skulle göra så utan att ta betalt är nog inte realistiskt, åtminstone inte för användare som inte är kunder hos Telia i övrigt.

När man hämtar Telia e-leg på fil via ICA Banken, omdirigeras man till Telias webbplats, och det är från den senare man laddar ner filen. ICA Bankens roll är att verifiera att du är du, så att rätt person anges i legitimationen. Jag utgår också från att Telia tar betalt av ICA Banken på något sätt.

Så om man redan är kund hos ICA Banken, eller blir det och samtidigt slutar betala för Internetbanks-tjänsten hos någon annan bank, så kostar det inget extra att hämta Telia e-leg. Mer gratis än så tror jag blir svårt att uppnå.

Det primära syftet med t ex sidan E-legitimation är förstås att underlätta för Ubuntu- och andra Linux-användare, men visst gör vi på sätt och vis gratisreklam för Telia och ICA Banken samtidigt. Skulle vi kunna få något i utbyte för det? Den viktigaste 'motprestationen' tror jag är att de fortsätter tillhandahålla ett fungerande alternativ för de Linux-användare som vill kunna autentisera från skrivbordet.

Telia vill inte utlova teknisk support för alla Linux-varianter och -versioner, och på sin hemsida skriver de för närvarande att de "rekommenderar" 12.04 eller 13.10. Vi vet att det fungerar utmärkt på OS-versionerna däremellan och även 14.04 och 14.10, och Net iD uppges fungera även på icke Debian-system. Det vore bättre, tycker jag, om Telia på sin webbplats deklarerade att de inte ger teknisk support för Linux, och hänvisade till oss för installation av Net iD-klienten och eventuell support. Detta är en sak jag funderar på att ta upp med rätt person(er) hos Telia.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Framförallt hoppas jag att din kontakt med Telia kan få Telia att acceptera att du och andra i Linux-världen kan tillåtas verifiera att det fungerar på olika Linux-plattformar och att de anger detta + ser till att det finns länkar till programvarorna.
世良比無
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Gjorde också en .desktop-fil som är sökbar i Dash. Den öppnar den lokala webbplatsen för administration av e-legitimationer.
Kan du tvinga den att öppnas i Firefox? Nu öppnas den i standardläsaren, för mig Chrome, där insticksprogrammet inte fungerar.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Gjorde också en .desktop-fil som är sökbar i Dash. Den öppnar den lokala webbplatsen för administration av e-legitimationer.
Kan du tvinga den att öppnas i Firefox? Nu öppnas den i standardläsaren, för mig Chrome, där insticksprogrammet inte fungerar.
Klart jag kan, om det är rätt väg att gå. Hittills har jag tänkt att det handlar om administration av e-legitimationer, inte faktisk användning av e-leg, och antagit att det kan göras från vilken webbläsare som helst. Eller blir det förvillande?

För att tvinga den att öppnas i Firefox, bör nog paketet göras beroende av att Firefox är installerad.

Tacksam för ny kommentar innan jag gör något.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

För administration måste admin-sidan köra Net iD. I Chrome är sidan rätt innehållslös.
Bilagor
NetiD-Chrome.png
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Aha, då är jag övertygad. ;)
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ganymedes »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Installationsanvisningarna på Telias sajt nämner bara den första av dem, men om man inte installerar paketet libnss3-tools (finns i Ubuntu-förrådet) innan man kör install, behöver man också köra install_pkcs11.sh. Annars blir en modul kallad PKCS#11 inte ordentligt installerad, med följd att inloggning med legitimationen inte fungerar på vissa sajter.
Tack, det löste problemet :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ganymedes skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Installationsanvisningarna på Telias sajt nämner bara den första av dem, men om man inte installerar paketet libnss3-tools (finns i Ubuntu-förrådet) innan man kör install, behöver man också köra install_pkcs11.sh. Annars blir en modul kallad PKCS#11 inte ordentligt installerad, med följd att inloggning med legitimationen inte fungerar på vissa sajter.
Tack, det löste problemet :)
Bra.

Kan nämna att det är ett problem man slipper råka ut för om man installerar Net iD från det PPA jag skapade.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ganymedes »

Åhå, det hade varit smidigare. Det hade jag helt missat att du skapat ett PPA för NetId.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Pink Panther »

Jag har invändningar emot att jag måste vara kund i ICA-Banken för att komma över Telias ( legitimationen på fil i datorn, Telia e-leg ) för en överkomlig kostnad. Jag tycker det räcker med att jag under alla år varit en trogen kund till Telia Sverige. Det är numera väldigt många år, minst guldkund många gånger om. Utan jag någonsin övervägt något annat alternativ än Telias tjänster. Jag lär med all säkerhet sparat en del pengar om jag inte varit så stelbent och trogen Telia Sverige. Jag önskar Telias ( legitimationen på fil i datorn, Telia e-leg ) kostnadsfritt för Linux/Ubuntu användare som är Teliakunder.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Jag har invändningar emot att jag måste vara kund i ICA-Banken för att komma över Telias ( legitimationen på fil i datorn, Telia e-leg ) för en överkomlig kostnad. Jag tycker det räcker med att jag under alla år varit en trogen kund till Telia Sverige. Det är numera väldigt många år, minst guldkund många gånger om. Utan jag någonsin övervägt något annat alternativ än Telias tjänster. Jag lär med all säkerhet sparat en del pengar om jag inte varit så stelbent och trogen Telia Sverige.
Har tagit kontakt med Telia om detta? Vad svarar de i så fall?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Pink Panther »

Ju fler kockar, desto sämre soppa.

( Om för många personer samarbetar på en uppgift kommer slutresultatet att bli lidande på grund av att alla tror att de själva vet bäst och vill att saker ska göras på deras sätt ).

Så är det.

"Gunnar" uppger att han har kontakt/kontakter med Telia. Han har också utfört arbetet med den här lösningen. Varför ska jag då dyka upp som gubben ur lådan? En rimlig slutsats är att "Gunnar" ställer frågan eller önskemålet till Telia om han tycker det är ett relevant önskemål/förslag.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:"Gunnar" uppger att han har kontakt/kontakter med Telia.
Två invändningar mot den meningen:
  1. Gunnar är inte ett alias eller nå't, det är vad jag heter. Inget behov av citationstecken.
  2. Jag har inte uppgett att jag har kontakter hos Telia, eftersom jag inte har det.
Däremot planerar jag att kontakta Telia om det här (om några veckor). Vad jag då säger/föreslår beror på deras inställning och hur diskussionen utvecklar sig. Att föreslå gratis lär inte ingå i öppningsrepliken, men jag skall ta med mig tanken. ;)
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Har och är positiv till Telia's E-leg, men har insett att min "andra" bank (Volvo Finans) har (eller är på väg) att ta bort stödet för inloggning med telias eleg.
Hänvisar till vanligt Bank id eller mobilt Bankid.

http://www.volvofinans.se/privat/volvok ... nloggning/

Hoppas att detta inte sprider sig....
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tyvärr har det nog spridit sig redan.

Banker lämnar samarbete med Telia

Telia spärrar e-legitimationer

Vad gäller Avanza, vill jag minnas att de för ett bra tag sedan aviserat att de skulle sluta acceptera Telia e-leg. Antar att de tog chansen att slå till nu. :(

Kan bekräfta att SBAB har stängt av möjligheten att logga in med Telia e-leg., men av artikeln att döma är det inte lika definitivt där.

För att säga något positivt, så har vi fått kontakt med personen som sköter tjänsten hos Telia, och han verkar intresserad av att diskutera fram någon slags lösning med oss. Med tanke på det så känns ovanstående incident extra tråkig.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Vad gäller Avanza, vill jag minnas att de för ett bra tag sedan aviserat att de skulle sluta acceptera Telia e-leg. Antar att de tog chansen att slå till nu. :(
Ja, jag fick ju besked från dem redan 9 juni i år att de tar bort stödet för Telias e-leg. Vet inte varför de går ut nu och annonserar det nu, kanske vill de öka medietrycket på Telia och stärka BankIDs ställning på marknaden.
Det här (nyheten om Telias e-leg) betyder ju också att Anders Nygren på Skandiabanken får rätt i att Telia har en förenklad och i hans tycke otillräcklig leveransprocedur för e-legitimation.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Det här (nyheten om Telias e-leg) betyder ju också att Anders Nygren på Skandiabanken får rätt i att Telia har en förenklad och i hans tycke otillräcklig leveransprocedur för e-legitimation.
Frågan är vad skillnaden i så fall är jämfört med att öppna ett bankkonto utan att besöka ett bankkontor.

Ang. Avanza: Jag gissar att de gör det nu för att kunna skylla på de där bedrägerierna.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Det här (nyheten om Telias e-leg) betyder ju också att Anders Nygren på Skandiabanken får rätt i att Telia har en förenklad och i hans tycke otillräcklig leveransprocedur för e-legitimation.
Frågan är vad skillnaden i så fall är jämfört med att öppna ett bankkonto utan att besöka ett bankkontor.
Han har inte förklarat vad han menar utan bara påpekat att: "Övriga banker som tidigare har gett ut Telia e-leg har avvecklat eller håller på att avveckla det stödet av olika skäl."
Min åsikt i frågan är att skillnaden är minimal. När jag tänker efter så har man på Skandiabanken öppnat ett konto i mitt namn efter ett telefonsamtal och jag har fått papper hem med möjligheten att påvisa att jag inte har bett om ett konto. Hade jag varit senil eller i behov av så pass mycket hjälp att andra kan ta hand om min post så kunde jag vara i exakt samma situation som de som nu förlorat en massa pengar genom Telias "bristande" rutiner. Dessutom skulle samma personer kunna ändra så min lön och/eller pension kom till samma konto o.s.v.
Jag ser inte skillnaden. Anders Nygren var dessutom så pass raljerande i sitt brev att jag ser redan detta som en orsak att byta bank (vilket jag inte gjort - ännu)
世良比無
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Pink Panther »

Tråkigt det här, "lämnats ut på Postens utlämningskontor mot uppvisande av legitimation". Att Telia är ensamma om det här förfarande vad berör viktiga handlingar är en sanning med modifikation. Att ändå antal x-aktörer fortsätter med ett sådant förfarande via posten är mina ögon häpnadsväckande. När det finns alternativa lösningar. Det är ju trots allt inte någon raketvetenskap vi talar om. Det kräves endast en gemensam insats från så väl kunder, myndigheter, personal och alla duktiga ärliga utvecklare inom IT/teknik-lösningar. Vi alla som är intresserad av teknik/datorer/programmeringen har ett delat ansvar att se till att alla ska känna trygghet i ett nytt högteknologiskt samhälle under utveckling. Även Svea 80 år. Det är vår förbannade skyldighet att åtgärda de brister som uppenbarligen utnyttjas. Annars är det avdelning-halt omedelbart för nya IT/teknik-lösningar. "Gör om gör rätt".
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vilka alternativa lösningar syftar du på?
Skriv svar

Återgå till "Internet"