Fördröjd Internetåtkomst vid inloggning

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Fördröjd Internetåtkomst vid inloggning

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag har ett mycket underligt problem. När jag kopplar upp min bärbara dator som kör Linux Mint 17 mot skolans trådlösa nätverk får jag IP-nummer samt DNS adress till skolans router, men om jag försöker gå ut på Internet får jag inte upp någon sida. Detta sker direkt efter datorn bootat upp och jag loggat in. Om jag därefter väntar några minuter, oftast mellan 1 - 5 min, får jag Internetåtkomst.
Det är heller ingen skillnad om jag ansluter datorn med nätverkskabel eller om jag bootar den med en USB sticka som har Linux Mint 17 på sig.

Om jag gör samma sak med en bärbar dator som kör Windows 7 får jag åtkomst till Internet direkt efter inloggning.

Jag har korrekt lösenord till det trådlösa nätverket.

Om felet är i Linux Mint, varför fungerar det då med samma dator, då jag kör hemma. Jag får Internetåtkomst direkt efter inloggning. Om något är fel i skolans nätverk, varför fungerar det på direkten med Internetåtkomst då jag kör Windows 7, men inte med Linux Mint 17.

Med inloggning menar jag lokal inloggning på datorn oavsett om det sker i Windowsmaskin eller Linuxmaskin.

Något gör att åtkomsten till Internet fördröjs med flera minuter. Finns det några loggfiler jag kan kolla och/eller någon inställning som behöver justeras på datorn som kör Linux Mint?

Har sökt en del på nätet efter detta problem, men inte hittat något. Är dessutom första gången jag drabbats av något sådant och jag blir inte klok på vad som går snett.

Tips mottages tacksamt på vad som kan vara fel.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fördröjd Internetåtkomst vid inloggning

Inlägg av johanre »

Det kan bero på flera saker; både på din dator men även på hur skolans nätverk är uppsatt. Har du pratat med IT teknikerna på skolan?

En sak som du kan göra är att jämföra IP inställningar i Windows och Linux (när du är ansluten till skolans nät). I Windows kan du i en DOS prompt skriva:

Kod: Markera allt

ipconfig /all
Jämför den infon med IP address / DNS / nätmask / routing i Linux.

Kod: Markera allt

ifconfig -a ; netstat -arn
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Fördröjd Internetåtkomst vid inloggning

Inlägg av Nemo »

Tack Johan för ditt svar och dina tips. Ska prova det vid nästa tillfälle jag är på skolan. Vet du om det finns någon loggfil som jag kan kolla i och kanske se vad som händer. Trots allt verkar Internet fungera även från datorn som kör Linux Mint, men den behöver längre tid på sig att få kontakt med Internet. Tänkte att det kanske skrivs något till någon logg, där man kan få en indikation på vad den sysslar med innan den får åtkomst till Internet.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fördröjd Internetåtkomst vid inloggning

Inlägg av johanre »

Om det syns i någon logg så är det /var/log/syslog. Men det behöver inte nödvändigtvis synas om det är ett övergående problem...
Skriv svar

Återgå till "Internet"