installation säkerhetsprogram och drivrutin

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

Hittade följande instruktion på Handelsbankens hemsida
http://www.handelsbanken.se/komigang:

Steg 1 Installera drivrutin för Handelsbankens kortläsare (shbecrdeb 1.0.2)
När du öppnar den startas Packet Installer. Klicka på knappen ’Install package’ och ange ditt administratörslösenord. Klicka sedan på 'close' , stäng samtliga fönster och starta om datorn.

Steg 2 Installera BankID:s säkerhetsprogram (BISP-4.19.1.11663)
Klicka på länken nedan för att ladda ner säkerhetsprogrammet. Välj att spara filen på skrivbordet och packa sedan upp den i din användarmapp.

1. Öppna ett terminalfönster från Program > Tillbehör > Terminal (Applications > Accessories > Terminal).
2. Gå till din användarmapp genom att skriva kommando cd.
3. Skriv kommando cd BISP*
4. Skriv kommando sudo ./install*.sh i
5. Ubuntu kräver att ditt administratörslösenord anges innan du kan gå vidare.
6. När installationen är klar startar du om datorn.


Det blev inte lyckat. Uppmärksammade inte att linuxversion kommer att avvecklas under 2014.
Vid inloggning dyker felmeddelande upp om systemfel.
Vilka kommandon använder jag för att avinstallera drivrutin och säkerhetsprogram?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har själv programmet installerat, men vet inte svaret. De flesta filerna, inklusive installationsfilen, verkar finnas i /usr/local/lib/personal. Följa koden i installationsfilen och göra tvärtom, kanske? ;)

Vill nämna sidan E-legitimation, där vi beskriver kvarvarande möjligheter att ordna med säker inloggning direkt från ett Linux-baserat skrivbord.

Redigering:

Drivrutinen verkar vara ett Debian-paket, så du borde kunna köra:

sudo apt-get purge shbecrdeb

Redigering II:

Kom just att tänka på: Eftersom du har Handelsbanken, och om du är intresserad av att pröva Mobilt BankID genom en Android-emulator, får du problem, eftersom de tydligen förutsätter att man har BankID för dator för att kunna hämta Mobilt BankID. En totalt absurd lösning, förstås, men så är det, om de inte har tänkt om.
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

Provade ditt kommando och startade om datorn, men felmeddelandet dök upp igen.
Ja, du har rätt om Mobilt BankID. Jag gick till min bank och tankade där ner mitt ID med bankens hjälp.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Östen skrev:Provade ditt kommando och startade om datorn, men felmeddelandet dök upp igen.
Men.. kommandot var för att ta bort drivrutinen till kortläsaren. Det är klart att BISP knappast fungerar bättre då. Men du har ju redan konstaterat att BISP inte fungerar...

Ett grovhugget sätt att ta bort BISP-programmet är att köra:

~$ cd /usr/local/lib
/usr/local/lib$ sudo rm -rf personal


(kan innebära att någon fil finns kvar någonstans, men det är förmodligen inget problem)
Östen skrev:Ja, du har rätt om Mobilt BankID.
Trist att höra.
Östen skrev:Jag gick till min bank och tankade där ner mitt ID med bankens hjälp.
Till någon mobiltelefon då, förmodar jag. Och i så fall skall du välja "Mobilt BankID" när du loggar in på någon webbplats med säker inloggning, inte "BankID".
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

BISP är borta och drivrutinen finns inte heller. Troligen är inte allt borttaget för felmeddelandet dyker fortfarande upp och segar ner systemet.
Tycker nog att Handelsbanken skulle plocka bort manualen från sin hemsida.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Östen skrev:BISP är borta och drivrutinen finns inte heller. Troligen är inte allt borttaget för felmeddelandet dyker fortfarande upp och segar ner systemet.
Vilken åtgärd leder till att det dyker upp, och hur lyder det exakt?
Östen skrev:Tycker nog att Handelsbanken skulle plocka bort manualen från sin hemsida.
Jo, det kan jag ju hålla med om. Tyvärr är de inte ensamma bland bankerna om att göra livet surt för Linux-användare. :(
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

Problemen dyker up i.s.m. uppbootning och en stund efter.
Felmeddelanden ser ut så här:
Bilagor
felrapport.jpg
felrapport.jpg (65.74 KiB) Visad 6803 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Broder Tuck »

Östen skrev:Problemen dyker up i.s.m. uppbootning och en stund efter.
Felmeddelanden ser ut så här:
Se bilderna här nere.
Med din dialogruta (felmeddelandet) skall du klicka på valet vid nr 1. "Report problem". Ingen rapport går iväg i det första steget.
Det är inte alltid som den rutan kommer först, utan det ser oftast ut som på bild nr 2 istället.

Det är inga problem. Men du måste gå ett steg extra bara, så att du får upp den mer vanligt förekommande bilden. Se vid markering nr 2 i andra bilden. Det är dit vi skall och du trycker på "visa information". Informationen är viktig och med den framme, skall vi sedan gå till programmet Synaptic.

Felsökningsinfot tar sin lilla tid, så bli inte oroad. Någon, några minuter, får du räkna med. Avbryt inget. Om det inte börjar dra iväg på 10-15 minuter. DÅ är det inte rätt. Då kan du avbryta och vänta på nästa gång felmeddelandet kommer

Har du inte synaptic installerat, måste du installera det. Via Programcentralen, eller via kod i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install synaptic

Det tar också en stund. Några minuter.

I den sista bilden har jag lagt upp svaret som datorns informationssökning ger och på vilket det är som ger felet. Det är den lilla rutan precis ovanför markering nr 3 i bilden. Dialogrutan är uppdragen på skrivbordet så, att jag skall kunna öppna synaptic under svaret från felmeddelandet. (rad fyra i felmeddelandet).

Starta upp synaptic (markering nr 4). Arrangera skrivbordet som på min bild, så går det lättare för dig att se. Vid punkt nr 5 skriver du in det som DIN felrapport har angivit.
Vid punkt nr 6 markerar du status "installerat" och vid punkt nr 7 ser du vilka träffar du har fått. De program som verkar beröras av felmeddelandet klickar du på (vänster/höger eller mitt på raden, vilket som passar dig bäst) och väljer alternativet 'markera för ominstallation'.
Gör det för var och en av träffarna.

Sedan markerar du vid punkt nr 8, den gröna bocken och du får upp ännu en ruta och där klickar du på verkställ. Punkt nr 9.

När detta är klart, trycker du på "Läs om" till vänster om och på raden ovanför punkt nr 6.

Nu är förhoppningsvis dina problem i just detta, lösta.

Lycka till /tukken
Bilagor
Crashrapport felrapport.png
Crashrapport felrapport.png (52.19 KiB) Visad 6789 gånger
Crashrapport första dialogrutan.png
Crashrapport 2.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Till Tukkens utförliga anvisningar vill jag bara lägga till att den dialogrutan kan avse massor av saker. Du verkar ha tagit för givet att den har med BISP-programmet att göra, men även om den började dyka upp i samband med installationen av det, kan det vara - och är förmodligen - en tillfällighet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Broder Tuck »

;D ;D

Aj, aj. Du har rätt, Gunnar.
Missade början av tråden. 8) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

Har provat flera gånger idag, men felmeddelandet dyker inte upp längre ;D . Jag sparar er hjälp om det dyker upp framöver. Stort tack för er insats
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Nemo »

Innebär detta att du fått igång BankID med kortläsare och kan nu logga in på Handelsbanken?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Innebär detta att du fått igång BankID med kortläsare och kan nu logga in på Handelsbanken?
Nu var du väl lite optimistisk. ;)

Det är nog Mobilt BankID som Östen fick hjälp med att hämta till sin telefon. Som Linux-användare och kund i Handelsbanken behöver man besöka ett kontor för att ordna den detaljen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Nemo »

Jo, men det berodde nog mest på att jag inte läst på ordentligt vad som felmeddelandet avsågs och då det försvunnit antog jag lite snabbt att kanske allt börjat fungera nu.

Sist jag kollade hade Handelsbanken kvar stöd för Linux, men de har en kommentar under Systemkrav att stödet kommer upphöra inom kort.

Hittade en beskrivning för hur man får igång det under Ubuntu 32-bit samt Ubuntu 64-bit beroende på vilken version man kör själv.

Mvh Nemo
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

Ja, så är det. Har gett upp tanken på BankID i Linux-burken.
Däremot är felmeddelanden borta; har loggat in flera gånger under dagen.
Det innebär, antar jag, att rubbet är borta när det gäller drivrutin och programvara för BankID i Ubuntu.
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Östen »

..............och markerar att problemet är löst!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Sist jag kollade hade Handelsbanken kvar stöd för Linux, men de har en kommentar under Systemkrav att stödet kommer upphöra inom kort.
Ser att Handelsbanken fortfarande inte ändrat sin webbplats på den punkten, vilket är riktigt uselt av dem!! Det är väl just därför som Östen blev lurad att försöka installera det.
Nemo skrev:Hittade en beskrivning för hur man får igång det under Ubuntu 32-bit samt Ubuntu 64-bit beroende på vilken version man kör själv.
Men snälla Nemo, vilken planet har du bott på senaste halvåret? ;) Jag har (den gamla) BankID-klienten installerad. När jag just försökte logga in till Skatteverket, blev jag upplyst om att "BankID fungerar på ett nytt sätt"...

De där beskrivningarna är historia nu. De möjligheter som just nu står till buds för Linux-användare sammanfattas på wiki-sidan E-legitimation.

Ser att någon uppdaterade Installera BankID i Ubuntu 64-bit för en stund sedan. Herregud! Kan någon som är medlem i ubuntu.se be dem städa sin webbplats?
Östen skrev:..............och markerar att problemet är löst!
Tack! :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Kan någon som är medlem i ubuntu.se be dem städa sin webbplats?
Skickade en PM till No1Viking.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: installation säkerhetsprogram och drivrutin

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ser att någon uppdaterade Installera BankID i Ubuntu 64-bit för en stund sedan. Herregud! Kan någon som är medlem i ubuntu.se be dem städa sin webbplats?
Jag följde faktiskt just den handledningen på min nya dator nu i oktober, och det funkade jättebra :D...

...i en knapp vecka. ??? :-\ :'(

Zed har gjort ett klart bra jobb med den. Men ett påpekande om att den funkade även med 14.04.1 känns onekligen inte som den mest angelägna uppdateringen av den nu då den knappast funkar någonstans eller med någonting alls längre.
Skriv svar

Återgå till "Internet"