Två webbläsare????

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Två webbläsare????

Inlägg av Gubben i Kalmar »

???

Hallå Forumet.

Jag undrar om det finns en teknik för att ha två webbläsare igång samtidigt.
Flikar kan jag ha flera stycken, men jag skulle vilja starta Firefox två gånger
om Ni förstår.
Min tanke är att ha två aktiva skärmbilder igång samtidigt, och då bredvid
varandra och vara aktiva samtidigt.


Vänligen
Gubben i Kalmar
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Två webbläsare????

Inlägg av Gubben i Kalmar »

;D

jag tror jag fixa det

Jag drog fliken utanför webbläsaren och då startade en ny webbläsare. Skärmbilderna
verkar uppdateras (med lite fördröjning) trots att det bara en som är aktiv.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Två webbläsare????

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Gäller det att du vill ha en och samma webbläsare, men vill ha olika internetadresser öppna samtidigt i den, så behöver du bara högerklicka på flik nr 2 och där välja "Flytta till nytt fönster".

Vill man, så kan man även ha två webbläsare (Firefox, Chrome) igång samtidigt, men då kan det vara bättre att man har dem i varsitt skrivbord. Gissar jag.
Se punkt 3 i nedanstående bild. (Hittas under systeminställningar - utseende - beteende).
P.s (Bilden är från ett annat sammanhang så det är bara punkterna 1 och 3 som är av intresse för dig i just denna fråga).

God Jul och ha det gott
/ tukken
Bilagor
Markering_002.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Två webbläsare????

Inlägg av Gubben i Kalmar »

;D

Nu har jag två webbläsare på samma "arbetsyta".
Och fler webbläsare på dom andra "arbetsytorna".

Det var ju lätt när man väl kom på hur man gör. Men
det är smidigt med fler "arbetsytor" att lätt växla mellan.


Tack så länge.......jag hör snart av mig igen.....med nya
svårlösta problem. :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Två webbläsare????

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du.

Det finns fler tips kring detta med flera fönster på ett skrivbord/arbetsyta.
Nedan vill jag ta upp ytterligare några.

Det jag visar nu, gäller Firefox. Men det kan lika gärna vara ark/sidor i en ordbehandlare, kalkylark etc..
Tillagt 20141227 Bortsett från att med annat än webbläsarsidor, så får man inte upp miniatyrer av arken att välja mellan, utan dem måste man lägga så på skrivbordet, att man kan se dem överlappande på någon av kanterna på skrivbordsvyn.

Arbetar man i fler än ett olika program samtidigt, så är det effektivt att markera en av programikonerna i programstartaren och flytta ihop dem, intill varandra. Då skiftar man snabbare mellan programmens respektive skrivbord och ikoner.

I bild nr 1 nedan,
visar jag hur en ikon med flera öppna fönster ser ut. I vänster ikonram kan du se flera små, vita, pilar. Min pil markerad med 1.

Ser bilderna för små ut, så kan du klicka på dem en gång och sedan med ctrl och plustecken förstora upp dem.


I den högra ikonramen finns ytterligare en vit liten pil (nr 2 i min bild). Den visar att det är där, på det skrivbordet som du är för tillfället.
En bra uppgift om flera skrivbord är aktiverade samtidigt.

I bild nr 2
visar jag den översiktsbild du får över det specifika skrivbordet om du väljer att klicka mitt i ikonen (firefoxikonen i bildexemplet).
Klickar du sedan på någon av miniatyrerna, så öppnar just det fönstret upp sig helt och du kan göra det du vill göra. Klickar du återigen på ikonen ute i programstartaren, dyker översiktsbilden återigen upp och du kan göra ett nytt val bland dem.


Testa hur det känns. Det är inte säkert att det här arbetssättet passar alla, men för dem som arbetar mycket mellan olika fönster och skrivbord, kan det underlätta ibland.

Lycka till, en God Jul ;D :kram:
önskar tukken
Bilagor
Bild 1. Firefox ikonmarkering.png
Bild 1. Firefox ikonmarkering.png (69.33 KiB) Visad 3027 gånger
Bild 2. Firefox flera sidor.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"