E-postklient endast för att skicka

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

E-postklient endast för att skicka

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Någon som känner till någon enkel e-postklient (med GUI) för att skicka och endast skicka e-post?

Vad jag är ute efter är något enkelt som snabbt öppnas när jag klickar på en ”mailto:”-länk i någon av mina webbläsare. Har inget som helst intresse av att ta emot e-post på det viset, så jag ser helst att den ”finessen” helt saknas. Skit i varför, det orkar vi inte med i denna tråd.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av JoWa »

Det går väl att konfigurera t.ex. Thunderbird att inte automatiskt hämta ny e-post.

Använder du Gmail och Chrome/Chromium, kan du låta Gmail hantera mailto-länkar: Tillåt att särskilda länkar öppnas på webbplatser (hanterare)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av johanre »

Håller med JoWa, samma gäller Evolution.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av Ratatosk »

Som JoWa säger kan man naturligtvis konfigurera Thunderbird att låta bli att hämta post. (Gissningsvis gäller detsamma för varje annan e-postklient; uppenbarligen Evolution åtminstone.)

I Thunderbird går man in under Kontoinställningar och kan sedan välja "Serverinställningar" för varje konto. Där finns en radda med alternativ för hur och när e-post ska hämtas. Tar man bort alla bockar ur rutorna bör det inte ske någon hämtning alls för det kontot. En annan variant är att hämta post, men samtidigt låta den ligga kvar på servern (d.v.s. man skapar lokal kopia av posten utan att röra den på servern).
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av Johnny Rosenberg »

JoWa skrev:Det går väl att konfigurera t.ex. Thunderbird att inte automatiskt hämta ny e-post.

Använder du Gmail och Chrome/Chromium, kan du låta Gmail hantera mailto-länkar: Tillåt att särskilda länkar öppnas på webbplatser (hanterare)
En av grejerna är ju att jag vill ha något simpelt som öppnar snabbt och som är samma oavsett vilken webbläsare jag råkar använda.

Hur som helst, tittade på länken och det verkar som att jag redan har de inställningarna som föreslogs, men när jag klickar på en mailto:-länk öppnas Opera… vilket ju förstås beror på att jag angivit Opera som standardklient för e-post en gång i tiden… Men i Ubuntus inställningar för standardklient kan jag ju inte ange ”ingenting”, och de två andra alternativen vill jag inte heller ha som standardklient, mest för att jag inte har dem installerade och inte heller har tänkt installera dem.

Så om jag då kapitulerar här och nöjer mig med att Gmail öppnas i ny flik i den webbläsaren jag råkar använda, vilket jag nog tycker är en godtagbar kompromiss, hur gör jag det? En svårighet är att jag har fyra olika Gmail-fönster öppna samtidigt – en för varje konto. Hur bestämmer jag en gång för alla att det är konto x som jag vill jobba från när jag klickat på en mailto:-länk?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av johanre »

Ungefär så här borde det kunna gå att ordna. Om du har ett exekverbart script a la:

/usr/local/bin/starta_firefox_tab_med_ny_url

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
/usr/bin/firefox --new-tab $1
Och du som standardklient för epost anger : /usr/local/bin/starta_firefox_tab_med_ny_url

Där någonstans, kanske?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av Johnny Rosenberg »

johanre skrev:Ungefär så här borde det kunna gå att ordna. Om du har ett exekverbart script a la:

/usr/local/bin/starta_firefox_tab_med_ny_url

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
/usr/bin/firefox --new-tab $1
Och du som standardklient för epost anger : /usr/local/bin/starta_firefox_tab_med_ny_url

Där någonstans, kanske?
Hur öppnar detta en ny flik i den webbläsare jag för tillfället använder? Ser mer ut att bara fungera som det är tänkt om jag använder Firefox, vilket jag visserligen gör ibland, men inte speciellt ofta…

För att förtydliga ytterligare då: Om jag använder Opera och klickar på en mailto:länk, vill jag att Gmail ska öppnas i ”skriva-brev-läge” i en ny flik i Opera. Använder jag istället Chrome ska en ny flik i Chrome öppnas och så vidare.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av JoWa »

Endast Chrome/Chromium (men inte Chromium-baserade Opera) stöder detta.

För Opera finns ett tillägg: https://addons.opera.com/sv/extensions/details/mailto/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av Johnny Rosenberg »

JoWa skrev:Endast Chrome/Chromium (men inte Chromium-baserade Opera) stöder detta.

För Opera finns ett tillägg: https://addons.opera.com/sv/extensions/details/mailto/
Okej, jag använder mest Chrome ändå (eftersom både Opera och Firefox tyvärr funkar väldigt dåligt, med AutoKey), men som sagt, jag fick det inte att funka med Chrome heller. Den öppnar ju Opera när jag klickar på en mailto:-länk… Jag har förmodligen missat något enkelt, men vad?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av JoWa »

Hm, man skall inte behöva göra något mer än det som står på sidan jag länkade till. Öppna chrome://settings/handlers och se till att det för mailto är valt mail.google.com.

I Ubuntus inställningar är standardprogram för e-post Google Chrome (i mitt fall beta), men det har jag inte behövt välja, vad jag kan minnas.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: E-postklient endast för att skicka

Inlägg av Johnny Rosenberg »

JoWa skrev:Hm, man skall inte behöva göra något mer än det som står på sidan jag länkade till. Öppna chrome://settings/handlers och se till att det för mailto är valt mail.google.com.

I Ubuntus inställningar är standardprogram för e-post Google Chrome (i mitt fall beta), men det har jag inte behövt välja, vad jag kan minnas.
Du har rätt. Fick det att fungera nu. Jag missade en viktig rad på sidan du länkade till. Nu har jag gjort om och gjort rätt, så nu fungerar det. Tackar tackar!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Internet"