Detta med brandvägg

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Detta med brandvägg

Inlägg av johanre »

Lao Tzu skrev: Frågan blir då: Hur kommer det sig att jag får upp den varningstexten trots att jag har aktiverat brandväggen (med standardinställningar)?
Texten syftar inte på resultatet av testet, texten syftar som inledning med fokus på ordet "may" == "...din dator skulle kunna vara..."
Lao Tzu skrev: Jag provade att klicka på GRC's "Instant UPnP Exposure Test" som dyker upp på samma sida och där verkar allt fungera jättebra. Efter det testet står det:"THE EQUIPMENT AT THE TARGET IP ADDRESS
DID NOT RESPOND TO OUR UPnP PROBES! (That's good news!)"
Bra! :-)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Detta med brandvägg

Inlägg av Broder Tuck »

Lao Tzu skrev: . . . . Dock måste jag fråga vad detta betyder: "Without your knowledge or explicit permission, the Windows networking technology which connects your computer to the Internet may be offering some or all of your computer's data to the entire world at this very moment!"
Det är resultatet jag får när jag testar Shields Up och utan att helt förstå innebörden tycker jag att det låter lite oroväckande.

Jag provade att klicka på GRC's "Instant UPnP Exposure Test" som dyker upp på samma sida och där verkar allt fungera jättebra. Efter det testet står det:"THE EQUIPMENT AT THE TARGET IP ADDRESS
DID NOT RESPOND TO OUR UPnP PROBES! (That's good news!)"
Jag kör också ShieldsUp.

I början reagerade jag också på varningstexten som du angivit.
Jag tror att det mer är en generell varning, som skall få läsarna engagerade och förstå allvaret i att inte vara skyddad.

Testerna efter det och svaret på hur det ser ut för just dig, är det intressanta.
Där var resultatet för dig fullgott.

En angripare ute på nätet kan inte "fånga in" just din dator.

Resultatet av testet är således OK för din del.
Varningstexten i början på deras testsida gäller således inte dig, i detta fall.

Ha det gott och fortsatt trevlig helg. /tukken ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Detta med brandvägg

Inlägg av JoWa »

Jag får perfekt resultat, men det fick jag inte förrän jag aktiverade Drop Ping requests i routerns ICMP-inställningar.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Detta med brandvägg

Inlägg av Lao Tzu »

johanre skrev:Texten syftar inte på resultatet av testet, texten syftar som inledning med fokus på ordet "may" == "...din dator skulle kunna vara..."
Ah, lurigt av dem att lägga in den direkt efter att man tryckt "proceed".
Broder Tuck skrev:I början reagerade jag också på varningstexten som du angivit.
Jag tror att det mer är en generell varning, som skall få läsarna engagerade och förstå allvaret i att inte vara skyddad.

Testerna efter det och svaret på hur det ser ut för just dig, är det intressanta.
Där var resultatet för dig fullgott.

Ha det gott och fortsatt trevlig helg. /tukken ;D
Låter betryggande. Ha en trevlig helg du också!

Återigen: tack alla! :kram:
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Internet"