Openbox - Snabbstart

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

Denna genomgång riktar sig framförallt till nybörjare som aldrig har testat *box förut, men jag hoppas att den även kan ha något läsvärde för övriga.


Openbox är inte, vilket många tror, en skrivbordsmiljö (Desktop Environment, DE) i samma stil som Gnome eller XFCE, utan endast en fönsterhanterare.
Det är dock ingen nackdel, utan tvärtom - det ger dig betydligt större möjligheter att konfiguera din totala skrivbordsmiljö precis som du vill ha den. När du har installerat Openbox (hädanefter OB) och startar det första gången möts du endast av ett tomt skrivbord, utan ikoner, bakgrundsbilder, paneler och annat onödigt. Du presenteras endast med en meny som du får fram genom att högerklicka var som helst på skrivbordet, där du i princip har 3 valmöjligheter:

Starta webläsare
Starta terminal
Avsluta / Starta om

Det kan ju kännas aningen begränsat då du troligen vill kunna komma åt dina installerade program på ett smidigt sätt, men som tur är finns det många valmöjligheter att lösa detta på.


Installation och körning av Openbox


För Debian / Ubuntu-användare är det väldigt simpelt att installera och köra igång OB;

Kod: Markera allt

sudo apt-get install openbox obconf openbox-themes
Det finns färdiga paket till de vanligaste distributionerna att hämta på Openbox's webplats, och går i övrigt utmärkt att kompilera från källkod.

obconf är ett grafiskt konfigurationsverktyg, vilket inte är nödvändigt. openbox-themes är, precis som namnet antyder, ett packe teman till OB, inte heller nödvändigt.

Logga ut -> Välj Session -> Openbox-session -> Logga in

Du borde nu presenteras med ett tomt skrivbord.

Värt att notera är också att eftersom OB endast är en fönsterhanterare går det utmärkt att använda den tillsammans med valfri skrivbordsmiljö, till exempel xfce. Detta är dock ingenting jag personligen varken rekommenderar eller tycker om.
Openbox-session är då "openbox on it's own".

Då har du nu förhoppningsvis loggat in och upptäckt den fina högerklicks-menyn, men sen då? Hur ska jag komma åt mina installerade program?
Vi ska börja med att titta på den metoden jag föredrar; Genom att editera OB's meny-konfigurationsfil manuellt.


Konfiguration av menu.xml

Börja med att kopiera menu.xml från /etc/xdg/openbox/ till ~/.config/openbox och öppna den kopierade filen för editering;

Kod: Markera allt

sudo cp /etc/xdg/openbox/menu.xml ~/.config/openbox/menu.xml

Kod: Markera allt

sudo nano ~/.config/openbox/menu.xml
Längst upp borde du se någonting liknande detta;

Kod: Markera allt

<item label="urxvt">
<action name="Execute">
<execute>
urxvt
</execute>
</action>
</item> 
Item label är det namn du vill ska visas i menyn; i det här fallet urxvt, unicode-versionen av den utmärkta x-terminal-emulatorn rxvt (mer om den nedan).
Action name är vad du vill ska göras, i det här fallet köras, därefter följer kommandot för att starta det, samt sluttaggar.
Svårare än så här är det alltså inte att lägga till egna program direkt i huvudmenyn. Du kan även göra egna undermenyer, så att du kan gruppera dina program efter användningsområde, till exempel.

Det gör det på det här sättet, kommentarer är inom <!--* --> -taggarna;

Kod: Markera allt

<openbox_menu>
<menu id="ID" label="TITLE">
  <!-- Detta är en menypost, t.ex ett program -->
  <item label="LABEL">
    ACTIONS
  </item>
  <!-- Detta är meny-headern -->
  <separator label="Openbox is the shit" />
  <!-- Här länkar vi till en undermeny -->
  <menu id="ID" />
  <separator />
  <!-- Och här länkar vi också till en undermeny, som är beskriven nedan -->
  <menu id="ID" label="TITLE">
    <item label="LABEL">
      ACTIONS
    </item>
  </menu>
  <separator />
  <item label="LABEL">
    ACTIONS
  </item>
</menu>
</openbox_menu>
Alltså; Du använder <item> för att lägga till poster i menyn, du lägger till menyer med <menu>, och du har lärt dig hur man använder avgränsare med <separator>.
Om du kör Debian / Ubuntu finns det även en "inbyggd" meny som rätt och slätt kallas "Debian" - Där hittar du alla program som är installerade i undermenyer namngivna efter användningsområde.
Det kan dock vara så att du inte ser den menyn från början, då den kräver att du har paketet menu installerat. Det löser vi således med;

Kod: Markera allt

sudo apt-get install menu
Högerklicka nu på skrivbordet -> Reconfigure, och högerklicka igen, så borde den ha dykt upp.


Finns det då inte snabbare sätt att starta program än att leta i undermenyer, eller till och med ha de mest använda programmen på huvudmenyn? Jodå, tangentbordsgenvägar, som är en mycket trevlig finess.
Jag har till exempel kommandot urxvt bundet till kombinationen W+r (Windows-tangenten + R). På det sättet kommer du att bli mycket mer effektiv och förhoppningsvis slippa använda musen allt för mycket.
Det går faktiskt alldeles utmärkt att köra OB helt utan mus, det är bara en fråga om att vänja sig.
Hur ställer jag in tangentbordsgenvägar då? Jo, det finns nämligen en konfigurationsfil till värd att editera;

Konfiguration av rc.xml


Kod: Markera allt

sudo nano ~/.config/openbox/rc.xml
Om du inte har den filen, eller den är tom, kopiera den (eller innehållet) från /etc/xdg/openbox/;

Kod: Markera allt

cp /etc/xdg/openbox/rc.xml ~/.config/openbox/
Leta reda på avsnittet som markeras med;

Kod: Markera allt

<!-- Keybindings for running applications --> 
Inställningarna här är ganska självförklarande;

Kod: Markera allt

<keybind key="W-r">
      <action name="Execute">
        <startupnotify>
          <enabled>true</enabled>
          <name>urxvt</name>
        </startupnotify>
        <command>urxvt</command>
      </action>
    </keybind>
W = Windows-tangenten, C = Control, A = ALT, S = Shift, övriga tecken är precis vad de ser ut att vara.
Här startas alltså en urxvt-session med Windowstangent + R.
Notera att det finns massor med övriga inställningar i rc.xml, det är även rikligt kommenterat så det borde inte vara några större problem att lista ut vad de olika alternativen är till för.


Installation och konfigurering av rxvt-unicode



Utan en terminal kommer du inte långt i linux, det vet du förhoppningsvis redan. Det finns troligen redan en eller flera x-terminal-emulatorer installerade i systemet, till exempel gnome-terminal, men jag föredrar
något mindre, snabbare, nämligen rxvt (rxvt-unicode, hädanefter urxvt).
Dels är den mindre, dels är den ruskigt snabb, och framförallt är det riktigt simpelt att konfiguera den precis som du vill ha den.
Återigen, för Debian / Ubuntu-vänner;

Kod: Markera allt

sudo apt-get install rxvt-unicode
Om du vill kan du starta urxvt genom din befintliga terminal med kommandot urxvt och se hur den ser ut; Den är dock ruskigt ful med grundinställningarna, men det ska vi råda bot på nu;

Kod: Markera allt

sudo nano ~/.Xresources
Förmodligen kommer du inte ha någon fil med detta namn, och således skapar nano en ny fil med det namnet.
Det finns en hel del möjligheter att konfiguera, och vi ska gå igenom en efter en med min nuvarande config som mall;

Kod: Markera allt

 URxvt*geometry:                50x20 
Storleken på varje nyskapad session; Jag föredrar en mindre terminal för att kunna få plats med flera.

Kod: Markera allt

URxvt*font:  xft:Monospace:pixelsize=13 
Teckensnitt och typstorlek.

Kod: Markera allt

URxvt*depth:                32 
Färgdjup.

Kod: Markera allt

URxvt*background:* * * * * * rgba:0000/0000/0000/bbbb 
Bakgrundsfärg. Jag tycker dock att det är betydligt enklare att använda sig av HEX för att få valfri färg, det gör du så här;

Kod: Markera allt

URxvt*background:            [80]#0e3b5a
För en mörkblå bakgrund, [80] anger 80% opacity.

Kod: Markera allt

URxvt*foreground:            white
Förgrundsfärg, det vill säga färg på texten. Går givetvis att ange på samma sätt som ovan också.

Kod: Markera allt

URxvt*scrollBar:            false
Ange om du vill ha en scrollbar eller inte; Jag anser dock personligen att det är både fult och onödigt.

Kod: Markera allt

URxvt*saveLines:  3000
Ange hur stor buffer du vill ha, här sparas 3000 rader.

Detta är grundinställningarna du kan modifiera för att förändra (förbättra) utseendet. Det finns dock mycket mer du kan konfiguera, till exempel kanske du vill kunna visa klickningsbara länkar om du kör IRSSI, det kan vi fixa genom att ladda en perl-modul som gör det jobbet åt oss;

Kod: Markera allt

URxvt.perl-ext-common: default,matcher
URxvt.urlLauncher: firefox
URxvt.matcher.button: 1
Installation och konfiguration av MOC

Det första jag gör efter att ha installerat ett nytt OS alternativt installerat om det gamla, är att installera någonting som kan spela upp min musik. Givetvis finns det även musikspelare som smälter in på ett
fint sätt till Openbox (efter konfiguering). Själv använder jag moc (Music On Console), som är en CLI-baserad lösning. Den är snabb, drar minimalt med minne, klarar av precis det mesta och har också en funktion som
jag finner väldigt ovärderlig nu för tiden; Daemon. Mer om det senare.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install moc moc-ffmpeg-plugin 
Starta moc med;

Kod: Markera allt

mocp
Det finns en hel del variabler du kan starta med, -M är väl en av de nödvändigaste.

Kod: Markera allt

 mocp -M /media/music/ 
Startar moc med /media/music/ som förvald musikmapp, till exempel.

Kod: Markera allt

 mocp --help 
I vanlig ordning för att lista de flesta alternativen.

När du har börjat spela musik kan du utan problem "stänga ner" moc - musiken fortsätter att spela ändå tack vara den inbyggda daemon som moc tillhandahåller.
Med andra ord - Så lite onödiga fönster som möjligt på arbetsytan. När du behöver kalla på interfacet kör du bara mocp igen.


Installation och konfiguering av Conky


Conky är ett väldigt intressant program som kan visa systeminformation, bandbredd, vad du spelar för musik, och mycket, mycket mer, direkt på skrivbordet. Det är endast din fantasi som sätter gränser här. Personligen har jag en konfiguration som visar uptime, RAM, tid samt ett script som visar output från moc, det vill säga som visar vad du lyssnar på.
Du kan starta conky genom att helt enkelt skriva conky i terminalen - det ser dock inte särskilt vackert ut från scratch.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install conky
sudo cp /etc/conky/conky.conf ~/.conkyrc
gedit ~/.conkyrc 
För att installera, kopiera konfigurationsfilen till din hemma-mapp och öppna den med gedit. Det borde inte vara några som helst problem att förstå vad de olika alternativen gör.



Slutord


Jag hoppas att denna guide har fått någon att bli intresserad av Openbox, du kommer att upptäcka att möjligheterna är i det närmaste obegränsade. Just tanken med att du skapar din egen skrivbordsmiljö från scratch borde nästan räcka.
Ge inte upp om du stöter på några problem, det finns massor med hjälp att få.
Något som kan verka avskräckande för nya användare av openbox är att det till skillnad från fluxbox samt pekwm med flera inte ingår någon panel från scratch. Jag var lite kluven om jag skulle ta upp det här, men bestämde mig för att inte göra det eftersom jag personligen tycker att det är grymt skönt att ha hela skrivbordsytan fri - desstutom ser du dina programfönster med högerklicks-menyn. Om jag nu mot förmodan skulle bli anstormad med förfrågningar om hur man installerar en panel, så får jag helt enkelt lägga till det.

Tack för visat intresse.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Hund »

Kul att folk lägger ner möda på saker som dessa! :) Fast det finns redan en dokumentation om Openbox: http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Openbox
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Ulsak »

Jag tycker att det var en asbra guide, Cupe. Det är bra att det finns på fler ställen. Huvudsaken är att det är korrekt och lätt att följa. O0
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

Hund skrev:Kul att folk lägger ner möda på saker som dessa! :) Fast det finns redan en dokumentation om Openbox: http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Openbox
Neeeeej. :o
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Ulsak »

Det é la inget och Neeja om? ;)
Det fanns några godbitar i din handledning som inte jag såg i Wikin. Kan inte du klämma in dessa för att komplettera?
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

Nja, trodde inte att det fanns någon guide på svenska, så kommer Hund dragandes med det där.. Nädå. :P

Jag vet inte, jag har nog inte tillgång till att editera Wiki'n.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Hund »

cupe skrev:Nja, trodde inte att det fanns någon guide på svenska, så kommer Hund dragandes med det där.. Nädå. :P

Jag vet inte, jag har nog inte tillgång till att editera Wiki'n.
hehe :D Skaffar du konto där är det bara att tuta och köra!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

Okay. :)

Hund, du kan väl flytta den här tråden till "HowTo's" istället? Missade helt den länken.
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av tweeek »

Tack! Mycket bra guide!

Tycker att Openbox är bra och snyggt samtidigt som det är väldigt snabbt. Den enda nackdelen som jag ser är att det är lite pyssel att konfigurera allt så att det blir som man vill ha det, vilket du nu har hjälp till med.

Om jag hade en dator med lite sämre prestanda så är Openbox det självklara valet för mig, även om det tar några timmar att få det som man vill ha det. Idag använder jag GNOME som också fungerar bra och snabbt med bra hårdvara. GNOME känns ju faktiskt lite bloatat om man jämför med Openbox, men det kan jag leva med just nu.
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

tweeek skrev:Tack! Mycket bra guide!

Tycker att Openbox är bra och snyggt samtidigt som det är väldigt snabbt. Den enda nackdelen som jag ser är att det är lite pyssel att konfigurera allt så att det blir som man vill ha det, vilket du nu har hjälp till med.

Om jag hade en dator med lite sämre prestanda så är Openbox det självklara valet för mig, även om det tar några timmar att få det som man vill ha det. Idag använder jag GNOME som också fungerar bra och snabbt med bra hårdvara. GNOME känns ju faktiskt lite bloatat om man jämför med Openbox, men det kan jag leva med just nu.
Tack!
Det är ju just konfigueringen som är det roliga - jag har absolut ingen "lite sämre dator", den är ganska sprillans, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra Gnome eller någon annan DE igen. :)
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Sid »

Lysande guide cupe. Den här kommer många nya Openboxanvändare ha glädje av. Tack så mycket
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

Roligt med all positiv respons, tackar! :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av zero gravity »

Vi har den grundläggande startguiden till openbox här: http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Openbox
För någon månad sedan slängde jag även ihop en guide som grovt skissar ut hur jag brukar installera openbox, med tillbehörande program: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/ZerosOB

Kan vi inte arbeta på den senare guiden (ZerosOB), sammanfoga med den i denna tråden och därefter arbeta på att förbättra?
Tanken jag har är att det skall resultera i en komplett guide som går från en nyinstallation av ubuntu till en komplett openboxmiljö med tillbehörande program.
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

Mjo, det var lite synd att jag inte såg de guiderna innan jag började, jag tog mest för givet att det inte fanns någonting på svenska. Det bästa vore ju dock att sammanfoga rubbet, gå igenom det och tillsammans fortsätta, det finns ju fortfarande massor som inte är täckt av någon av guiderna. :)
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Sid »

Vi kan väl ha den här tråden som en samordningscentral och försöka få till en komplett guide i wikin?

Problemet som jag ser det kommer med kompletterande program. Där finns det väldigt många viljor :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av zero gravity »

Jo det är helt klart den hetaste punkten i en komplett guide, men ännu viktigare då vi genom att bestämma dessa även kan få ihop en komplett meny.
Några riktlinjer bör vara:
* Lättviktiga, få beroenden och inte så krävande på cpu och ram.
* Funktionella/minimala, skall fylla sin funktion men inte vara onödigt bloatade.

Program som jag direkt skulle rekomendera är:

multimedia: vlc, asunder, brasero, ex falso, moc eller mpd
filhanterare: pcmanfm, file-roller
terminal: xterm eller urxvt
kontor: geany, abiword, gnumeric
bilder: gimp, mirage
internet: transmission, gftp, firefox3 eller kazehakase.
övriga: conky, nitrogen, bbrun, osmo, emesene/gajim (alt pidgin), hardinfo
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av cupe »

multimedia: vlc eller mplayer , moc
filhanterare: thunar
terminal: urxvt
programmering: geany
Kontor: Abiword
bilder: gimp, feh
internet: gftp, firefox3, rtorrent
övriga: conky, pidgin, scrot

Vi är ju ganska överens på den punkten, detta är vad jag personligen älskar och klarar mig fint med, men som sagt så finns det ju massvis med alternativ att välja på för varje uppgift.
Senast redigerad av 1 cupe, redigerad totalt 19 gånger.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Sid »

zero gravity skrev:Jo det är helt klart den hetaste punkten i en komplett guide, men ännu viktigare då vi genom att bestämma dessa även kan få ihop en komplett meny.
Några riktlinjer bör vara:
* Lättviktiga, få beroenden och inte så krävande på cpu och ram.
* Funktionella/minimala, skall fylla sin funktion men inte vara onödigt bloatade.

Program som jag direkt skulle rekomendera är:

multimedia: vlc, asunder, brasero, ex falso, moc eller mpd
filhanterare: pcmanfm, file-roller
terminal: xterm eller urxvt
kontor: geany, abiword, gnumeric
bilder: gimp, mirage
internet: transmission, gftp, firefox3 eller kazehakase.
övriga: conky, nitrogen, bbrun, osmo, emesene/gajim (alt pidgin), hardinfo
Ungefär dom program jag använder mig av. Om guiden ska rikta sig även mot personer som inte har Gnome installerat så skulle jag nog ta bort Brasero och file-roller då de kräver en del Gnome bibliotek.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av Sid »

Jag gör väl min lista också då:

multimedia: vlc, mpd, sonata, ncmpc
filhanterare: Emacs, burn, unp
terminal: urxvt
kontor: Emacs, abiword, gnumeric
bilder: mirage
internet: Firefox/Iceweasel, Rtorrent, Gajim
övriga: conky, gmrun, htop, scrot
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Openbox - Snabbstart

Inlägg av zero gravity »

Då har vi en del avklarade:

vlc, urxvt, abiword, gnumeric, firefox3, geany, conky, scrot, gimp, rtorrent, htop, gftp

Sen står de mellan:
feh - mirage mirage är något snyggare och funktionell som ren bildläsare
thunar - pcmanfm - emacs/burn/unp? pcmanfm har tabbade fönster, vilket jag tycker är ett måste.
gajim - emesene - pidgin valet står mellan pidgins vara eller icke vara. Två olika program för två protokoll eller ett för alla?
mpd - moc mpd är krångligt men ger mer valfrihet i klienter. Moc är snygg och enkel men saknar valfriheten.
Skriv svar

Återgå till "Guider"