Vad hander?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
atif
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2014, 18:34
OS: Windows

Vad hander?

Inlägg av atif »

rent ut sagt pinsamt hur det ser ut i internet varlden nu for tiden. Kommer denna eviga forenkling fortsatta och gora folk dummare och dummare? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad hander?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Min mamma (snart 87) betalar räkningar på nätet, ser på svtplay, och googlar fram allt möjligt som hon har intresse av. Det tycker jag är bra.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Vad hander?

Inlägg av lasseroth »

atif
jag måste vara ett utmärkt exempel på fördumningen för jag förstår inte vad du menar.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad hander?

Inlägg av Nemo »

Vad är det rent konkret som är så pinsamt i Internet? Finns både bra och dåliga saker, men jag tycker man kan hitta en hel del guldkorn och samtidigt lära sig mycket av det. Såväl Youtube som Google innehåller väldigt mycket nyttig information bara man vet var man ska leta.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad hander?

Inlägg av vulfgar »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Min mamma (snart 87) betalar räkningar på nätet, ser på svtplay, och googlar fram allt möjligt som hon har intresse av. Det tycker jag är bra.
Min mamma är i liknande ålder och använder internet på samma sätt, givervis har hon ubuntu på datorn. Jag tycker det är härligt! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad hander?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

vulfgar skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Min mamma (snart 87) betalar räkningar på nätet, ser på svtplay, och googlar fram allt möjligt som hon har intresse av. Det tycker jag är bra.
Min mamma är i liknande ålder och använder internet på samma sätt, givervis har hon ubuntu på datorn. Jag tycker det är härligt! :D
Då har du kommit längre än jag. ;)

Mamma råkar ha Vista, och möter därför problem emellanåt, då en del webbtjänster börjat strunta i Vista-kompabilitet. Vad som nu hindrar mig från att byta ut det för henne mot Ubuntu är BankID-problemet. Jag har nyligen visat mamma hur hon kan använda BankID på kort för att logga in till såväl sin internetbank som olika myndigheter, och efter visst initialt motstånd håller hon med om att det är enklare och smidigare än att behöva krångla med dosa och koder. Tack vare att BankID tar bort Linux-stödet, skulle mamma behöva lära sig en ny metod med Ubuntu. Så det får nog vara.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Vad hander?

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Mamma råkar ha Vista, och möter därför problem emellanåt, då en del webbtjänster börjat strunta i Vista-kompabilitet.
Använder hon IE? Det finns moderna webbläsare för Vista, som Chrome, Opera, Firefox.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad hander?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Mamma råkar ha Vista, och möter därför problem emellanåt, då en del webbtjänster börjat strunta i Vista-kompabilitet.
Använder hon IE? Det finns moderna webbläsare för Vista, som Chrome, Opera, Firefox.
Hmm.. Det är nog IE. Vissa tjänster kräver uppgradering till någon version som inte finns tillgänglig för Vista.

Ja, man kan förstås byta webbläsare. Du är vaken som alltid. Tack för tipset. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad hander?

Inlägg av vulfgar »

Min mamma har inte brytt sej om BankID, hon kör med dosan från banken och det gör jag också. Om hon skulle behöva bankID får jag hjälpa henne att fixa mobilt bankID på hennes SGS3 istället. ;D
Hon har hängt med sen feisty, som var installerat på hennes första dator och hon har aldrig använt MS windows.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"