MMORPG 3D-spelet PlaneShift

För spelentusiaster !
ChristerNylander
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 maj 2010, 18:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

MMORPG 3D-spelet PlaneShift

Inlägg av ChristerNylander »

Hej,

Jättefin lista på spel i tråden "Linuxspel" av pcfixaren,ovan.


Om PlaneShift:
Öppen källkod, MMORPG, 3D. (Speltypen liknar WOW, World of Warcraft).
För Linux, Win och Mac.
ca 350 Mb + spelmotorn Crystal Space.
Mina screenshoots:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=be7201090646Pe96f
Mycke bra grafik på vissa saker nu 2010, men inte allt.
Det pågår en utveckling av spelet.
PlaneShift är extra intressant för de som är intresserade av spel utveckling.
En del städer är utmärkta grafiskt, en del byggnade är riktiga konstverk.
Mellan städerna är det ännu torftigt. Allt är ännu inte färdigt, men det går utmärkt att spela det.
Tillverkning av stål, svärd, reparationer, magi mm funkar utmärkt.

OBS de som måste ha acktion när man slåss med djur,monster mm bör nog gilla wow mer, här attackerar de inte först.
Det finns en RP-server där man har utpräglad rollspel, samt en non-RP-server där det är friare.

Detta gäller 2010. Det blir säkert bättre och bättre med åren, om det bara finns några som håller på med utveckling och sponsrar servrarna.

(Jmf WOW kostar hela 150 kr/mån, om hundratusentals betalar det, så blir det massor för utvecklingen av WOW.
PlaneShift är ju gratis och har inte stora resurser.)

Jag skrev massor om Planeshift och installation på Linux.se:
http://www.linux.se/viewtopic.php?f=16&t=38585

Vänligen
Christer

Tillägg:
Tyvärr är det ibland bara ett fåtal på sevrarna, varierar mellan 6 och 40 st nu, nån topp på över 100 spelare.
Om den vore mer känd, skulle nog tusental spela på den. Kanske nästa version blir bättre, men kan nog inte konkurrera med WOW.
Jag gillar öppen källkod, man slipper DVD-skivor, hemska licencnr och är gratis.

De yngre som gillar känslan av power, hårda strider, skräck, rytande samt känslan att bli superhjälte, gillar förståss WOW mycket mer.
Jag uppskattar andra saker i spel.
Senast redigerad av 1 ChristerNylander, redigerad totalt 11 gånger.
ChristerNylander
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 maj 2010, 18:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: MMORPG 3D-spelet PlaneShift

Inlägg av ChristerNylander »

Tillägg:

Man har lagt upp download PlaneShift för Ubuntu på:
http://www.playdeb.net/updates/Ubuntu/9 ... ory=MMORPG

Upptäckte att RP-servern har bytt plats.
Jag kom in på nya RP-servern genom att ändra i filen .... PlaneShift/Data/servers.xml.
Jag bytte ut "laanx.franetics.com" till "planeshift.skylabhost.it" (På två ställen).
Nu funkar det.
Det kanske sker automatiskt för nya installationer. (men inte automatiskt för mig).
non RP-servern ligger kvar på samma ställe.

Vänligen
Christer
suliman
Inlägg: 168
Blev medlem: 20 mar 2009, 15:36
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: MMORPG 3D-spelet PlaneShift

Inlägg av suliman »

Tack för tipset. Den ska jag titta på.
ChristerNylander
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 maj 2010, 18:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: MMORPG 3D-spelet PlaneShift

Inlägg av ChristerNylander »

Nu har jag spelat PlaneShift många timmar.

Kritik: Vad är bra och dåligt och vem passar det:

Jag har läst flera uppfattning på nätet, många tycker det är uselt spel. Men en del gäller nog tidigare versioner.
De jämför nog gratis-spelet med nya dyra fina spel för windows.

Action, skräck:
Det är inte ett action-spel, där man måste vara på helspänn hela tiden.
Möjligen PVP-strider mellan två spelare, där båda är riktiga intellekt, som växlar taktik.
De som gillar sånt bör nog välja WOW, eller Sauerbraten("Cube")(3D kuta skjuta, kan laddas ned synaptic).


I PlaneShift är strider med djur o monster inte mycket skrämmande (inte mycket av vrål och avancerade rörelse ännu).
Inte mycket till skräck. Kanske när man dör o hamnar i Deth Realm, dit vill man inte gärna.
Inga stridande skelett.
Jag begriper inte hur skelett kan kriga, de har ju inte ens en sena som håller upp ändan?
Jag är äldre och är glad jag slipper skräck och stridshetts.

Grafik:
På min dator fungerar PlaneShift-grafiken bra. Efter lång tid,gör jag en mycket snabb omstart av spelet, så det flyter bra. (Kör utan skugga, har Ubuntu 9.04 och Geforce 9800 GT)

Dåligt: En del djur tycker jag inte är så fina, grov konstruktion enkla rörelser.
Kanske datorn hantera grafiken snabbt, då det är enkel grafik.
Bra: djuren de rider på (mounts) är oerhört bra. Se mitt screenShoot.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=be7201090646Pe96f
Avartarerna duger enligt min smak.
Dåligt: mellan städerna torftigt, enkel grafik, lite träd mm. Vattnet syns ibland inte på min dator.
Bra: Alla Städer och byggnader jag sett duger. Några är riktiga konstverk (svagt mystiska eller surealistiska).
Jag tycker grafiken duger. Förbättras nog med tiden.

Funktionen:
Allt är inte infört, som planerats. T.ex. funkar inte alkemi, gem-cuting mm ännu.
Bra: Tillverkning av svärd mm blev jag mycket imponerad av, kanske slår många andra spel på den punkten.
T.ex. leta järn, blanda 2kol +8 iron ore, smälta till stål, kyla till stock, heat, smida på städ, red Hot, härdnings-kylning, super heat, seghärdningskylning, slipning , sammanfoga med hantag. Måste ha två böcker, en läggs på hjärn-symbolen (huvudet). Man måste nog fråga andra en del. (3 stocks ger longsword osv).
Har inte testat tillverkning av sköldar och rustning (med brons mm).
Reparation funkar. Men jag fick köpa en träklubba, banka på cybertoys och reparera många gånger, så nu har jag skills så jag kan reparera daggern, som jag gjorde av 8 steel ingo.

Quests (task, uppgifter ärende):
Jag kan inte bedöma det riktigt. Jag är dålig i engelska och missförstår ibland.
De som gillar en fantasy historia kanske uppskattar det mer.
Har endast behövt döda råttor ännu, verkar inte så våldsamt med avrättningar av de som antas vara dumma.
Dåligt för mig: Jag har fastnat på ca 8 Quest, som jag får vänta med. Kan inte hitta gems, diamond, eller klara att döda vissa monster. Kanske Quest borde sorteras efter hur skillad man är.
Tänkbart att vissa Quest ännu inte funkar, men cancel quest finns.
Jag har haft problem med att förstå vilka namn som hör till vilka platser. T.ex har jag varit vid Eagle Bonze door flera gånger, men fattade inte var den där jäkla dörren fanns. (Det var nog Eagle-byggnaden o ingen dörr). En karta o kompass, skulle gjort det lätt.
Ibland skall man gå till vissa cyber-individer (NPC), men jag kommer inte ihåg namnet på alla dessa med konstiga namn eller vilken plats de fanns på.(Jag vill inte lära in en massa skräpinfo).
Det vore lättare om de sa både namn o plats.
Det skall finnas några passager till nya områden (t.ex. "Winch"), där man troligen måste lösa Quest för att komma in. Jag tänker jäkla skitspel, jag vill ju vidare utan quests.
För oss som är dåliga i engelska, vore det trevligt om det vore ganska lätt att komma genom passager.
Men en del av spelet är nog att söka, lösa gåtor. Jag skulle behöva en walkthrough och bra karta.

Edit: Alla måste nog få hjälp med Quests. Jag fick stor hjälp i ett Guild, samt tillgång till www-sida med kartor, positioner, hur man skall lösa quest och hitta glyph mm. T.ex var skall man hitta gems. (Hoppa ned i Laanx well, comando /dig ruby, /dig emarald, /dig diamond. I poler och stora salen i dungeon.)(fixa snabb-komando).

Rollspel:
Bra: Jag tror RP-servern är ovanligt bra på rollspel, de verkar pressa spelare att lära sig rollspel och har en speciell server för det.
Chattsystemet är nog utmärkt. Main (Defoult), så ser de inom ca 10 m budskapet. gos-kanal, så hör alla det, whisper+select avartar, eller namn i whisper-kanal, så endast en avartar. Sedan finns NPC, system,guild, group och Help-kanaler.
De som är hyggliga i engelska, gillar chatta och spela rollspel, kan nog gilla PlaneShift på RP-servern.
Andra som inte gillar det, kan gilla non-RP-servern.
Jag är usel i engelska och väljer non RP-servern.

Sammanfattning:
Jag vill inte se PlanShift som bara bra eller dåligt.
Jag ser det som ett intressant spel som inte är färdig ännu, men är spelbart.
Vissa delar är mycket bra.
Det är extra intressant för de som är intresserade av spelutveckling i öppen källkod , samt kanske de som gillar rollspel.

Anars gillar jag allra mest Entropia Universe (sci-fi-tema) med enorm cyberrymd och fantastisk grafik med nya uppdateringen. Grafiken är överlägsen WOW och PlaneShift, men funkar säkert inte under wine.
OBS: 18-års gräns, pgav. riktiga pengar.

Men ändå tycker jag PlaneShift är intressant och den funkar på min Linux.
Dåligt: Nu är det fåtal spelare, ibland tyst, ibland kan några hålla liv i chatten.
Om PlaneShift funkar bra på många Linuxdatorer, så är det inte omöjligt att flera hundra gillar att spela där. Efter nästa version kanske mycket mer? Många skulle nog tycka det vore roligt om väldigt många spelar där.

Bara för att WOW är så poppis, så spelade jag lite där. Jag var irriterad på flera saker där liksom i många spel. T.ex. hornest-poäng, hjälte-skills, alla som ville duellera till döds, fast på låtsas, allt stridande, ofta rena döden om man var ensam. Jag ser inte upp till högskillade stridstuppar som ser ut som superhjältar. Jag är för gammal för det.
Jag är nog mindre irriterad på PlaneShift.


Vänligen
Christer

_________________________________
Tillägg:
Obs uppdatering är viktigt.
Min installation gick inte uppdatera.
Jag försökte med synaptick (Ubuntu) som har en Planeshift client. Men den var mycket gammal (v4.03?),kunde inte uppdatera med den.
Jag kunde inte heller installera
PlaneShift-v0.5.3-x64.bin.
Avinstallerade allt.
Men lät .PlaneShift mappen vara kvar.

Installerade:
PlaneShift-v0.5.3-x86.bin, (390 Mb) skrev:

Kod: Markera allt

sudo ./PlaneShift-v0.5.3-x86.bin
Då kunde jag uppdatera över 100 Mb till version v5.4. jag valde lägga programet i /opt.
Tyvärr måste jag starta från terminalen och skriva

Kod: Markera allt

sudo planeshift
Man kan försöka uppdatera genom att skriva "sudo planeshift" samt välja repair i PS-fönstret.

Vänligen
Christer
Skriv svar

Återgå till "Spel"