Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Cadryc »

Blev panikutryckning idag, syrrans bärbara vägrar starta. Spelar ingen roll om sladd och/eller batteri är i. När man trycker på ON-knappen så lyser knappen upp, och dioden för att datorn är på samt för att hårddisken jobbar tänds men skärmen förblir svart, inte ens BIOS-text syns.

Viktiga filer (slutspurt i skolan....) är räddade och hon har fått låna min halvtrasiga gamla bärbara så den akuta krisen är avvärjd. Men till söndan försöker jag antagligen skruva upp laptopen och se om det är mycket damm eller nåt som man kan pilla (blåsa) bort.

Har en hel del att göra nu så hinner/orkar inte söka så mycket, så frågar här istället om det är nån som har erfarenhet av liknande problem, eller om nån bara har en bra gissning på vad det kan bero på och om det går att fixa.

Allmänna tips om att skruva isär en laptop är också välkomna.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Kattskrället »

HUr många långa - korta pip vid uppstart?
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Cadryc »

Först ett långt pip, sen två korta.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Osprey »

Jag hade en laptop som också pep och då berodde det på att grafikkortet var kass och datorn/moderkortet försökte varna för det, förmodligen skrev den ut något också, men det syntes ju inte. Tyvärr hade den burken inte separat grafikkort utan det var integrerat med moderkortet, vilket hade inneburit en reservdelskostnad på c:a 4000:- om jag hade lagat den.

Att skruva isär en bärbar skiljer sig ganska mycket åt, beroende på vad det är för fabrikat. Alla Dell jag har haft isär har varit lätta och Fujitsu/Siemens helbökiga. Givetvis innebär inte detta att en dator som är lätt att skruva isär är bättre som dator, det är liksom en helt annan sak.

Det största problemet när man skruvar isär en bärbar är ofta inte själva isärskruvandet, utan att kunna se vad det är som är fel. Allt är så himla litet och inträngt och värmen (inne i den när man använder den) och den av naturliga orsaker icke-optimala utformningen gör att det kan röra sig om små, små saker (typ tusendels millimetrar) som gör att den inte funkar.

Tips om isärskruvande:
  • Börja med att plocka loss minneskorten (brukar sitta under en liten lucka på undersidan), blåsa rent, sätta tillbaka dem och se om det funkar. Dålig kontakt eller lösa minneskort är ett möjligt fel på datorn.
  • Om det inte funkar så plocka loss minneskorten igen.
  • Försök peta loss de små "plastgerjorna" som sitter över gångjärnen vid skärmfästet.
  • Skruva loss alla skruvar på undersidan som håller ihop datorhalvorna, plus den som håller fast tangentbordet. Försök att undvika de skruvar som håller kretskort och annat än så länge, det brukar gå att se ungefär vilka skruvar det är.
  • Lyft bort tangentbordet.
  • Förök få loss den plastkåpan som sitter runt tangentbodet, den är normalt sett "clipsad" runt hela kanten, men brukar gå att peta loss med en fin kniv.
  • Lossa skärmen. Skärmen är normalt infäst med två små skruvar, antingen på baksidan vid alla kontakter, eller uppifrån mellan skärmen och tangentbordet. Mellan skärmen och tangentborde sitter ibland en plasteremsa som man får peta loss. Lyft bort skärmen och tänk noga på var kontakten för den sitter inpluggad, samma sak gäller för övrigt alla andra små kontakter.
  • Skruva loss eventuella värmeplåtar och annat "krafs".
  • Skruva loss alla små kretskort som sitter på/runt moderkortet.
  • Lossa _alla_ små kontakter och kontrollera dem, eftersom problemet _kan_ vara dålig kontakt i en sådan. Blås rent alla kontakterna, antingen med tryckluft (finns i sprayburk), eller så gott du kan själv. Kontakterna kan vara antingen små lösa plastkontakter med stift, eller små stiftrader som är fastlödda på korten.
  • Inspektera alla losstagna kretskort och titta efter mörka komponenter (motstånd, kondingar, halvledare etc.) och titta efter mörka fläckar på sidan med ledningsbanorna.
  • Kontrollera alla små sladdar och kontakter mellan moderkortet och skärmfästet/bakplanet. Det är också viktigt att kolla hur alla bandkablar ser ut, de går oftast sönder precis i närheten av kontakten/fästet, eller någon annanstans där de är kraftigt vikta.
  • Om det är separat grafikkort så var extra noga med kontakten som kopplar ihop det med moderkortet.
  • Hittar du något som ser konstigt ut så ta med det till reparationsverkstad/återförsäljare och fråga dem om vad de tror om komponenten och om vad det är för pris på den etc.
  • Hittar du inget konstigt så skruva ihop allt igen och se om den förbättrade kontakten genom rengjorda kontakter kan göra att det funkar nu.
Hittar du inget och det fortfarande inte funkar, så kan du ju alltid höra med en verkstad vad det kostar att reparera den, men normalt sett är det ingen idé att lämna in en bärbar för reparation. Det kostar ofta minst lika mycket som en ny dator...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av janne-5011 »

Cadryc skrev:Först ett långt pip, sen två korta.
"Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information"

det där gäller om du har ett award bios.

källa: http://www.computerhope.com/beep.htm
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Cadryc »

@Osprey, tack för tipsen, ska nog skruva senare idag

@janne-5011, tack för länken.

Skulle kanske sagt att det det är en HP Pavilion 2115 det handlar om, vart kan man se vad den har för BIOS tro? En gång när jag prövade att starta den så lät det som 3 korta pip, om pipen varierar, vad indikerar det för typ av fel?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av janne-5011 »

googlade ett bra tag på din dator men det verkar svårt ta reda på vilket bios du har :-\
3 korta pip kan betyda att ett minne är trasigt. det är ju isf mer lovande...
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
du kanske kan slita ut ett minne i taget och testa?
kanske ett halmstrå att ta tag i, inte mer, men å andra sidan är det inte mkt jobb och då är iaf det uteslutet.
för att vara säker behöver du ta reda vilket bios det är.
Cadryc skrev:@Osprey, tack för tipsen, ska nog skruva senare idag

@janne-5011, tack för länken.

Skulle kanske sagt att det det är en HP Pavilion 2115 det handlar om, vart kan man se vad den har för BIOS tro? En gång när jag prövade att starta den så lät det som 3 korta pip, om pipen varierar, vad indikerar det för typ av fel?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Cadryc »

Tackar för hjälpen janne-5011, jag googlade också en del nu men har inte fått veta mycket mer än ni berättat här i tråden. Börjar testa RAM först och ser om jag kan framkalla en annan beep code om inte annat.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av djkmmo »

Kanske kan vaar värt att inverstera i en sådan här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4418
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Cadryc »

Isärskruvat och ihopskruvat men nåt bättre blev det inte. Tog jag bort RAM så fick jag fyra korta pip istället (på mycket lägre volym) så det var inte dem. Kunde inte så nån konding eller liknande som verkade kass, eller nåt på ledningsbanorna. Kanske lämnar inte den på serviceverkstad, men är rädd för att hoppet är ute.

Datorn är 2,5 år ung så tycker det är dåligt att den lägger av redan, men det verkar inte va det enda exemplaret med dålig livstid. I recensionen på http://www.dustinhome.se/pd_5010099622.aspx?Tab=2 finns det en till som lade av efter 2,5 år.

Tack iaf för alla tips, har åtminstone lärt mig en del. Det där instrumentet djkmmo tipsade om verkar inte dumt, men det känns som att de komponenter det lönar sig att byta rent ekonomiskt går ganska enkelt att testa manuellt, såsom hårddisk och RAM.

Det här är syrrans dator, antagligen är det grafikkortet som gått sönder på min bärbara också http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... op#p255871
Är det vanligt att just grafikkorten går sönder på bärbara, kan tänka mig att det är bland de varmare komponenterna i en svårkyld konstruktion.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av janne-5011 »

Vad tråkigt. :-\

Jag har en HP med 3 års garanti, kanske din oxå har 3 år?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Laptop startar ej, piper, skärmen svart inte ens bios

Inlägg av Cadryc »

Nope, 1 år svarade Dustin :( Men köper man elektronik idag gäller enligt konsumentköplagen 3 år, men det tredje året tror jag bevisbördan ligger hos konsumenten vilket innebär att om inte datorn varit inte för reparation för samma sak inom tvåårsperioden är det väldigt svårt att få nåt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"