Svorak/Dvorak?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Inlägg: 1230
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:17
Ort: Linköping
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av ozamosi »

Emil.s skrev: 1. Vad är "bäst" här i sverige? sv-dvorak eller svorak? Eller är det samma!? Eller ska man köra på ren dvorak. Vad är skillnaden?
Det finns ett tjugotal olika varianter för svensk dvorak. Skrolla ner lite på http://wiki.aoeu.info:2502/aoeuinfo/sho ... aklayouter så hittar du några av alla varianter.

Och nu säger jag något du säkerligen hört om t ex linuxdistributioner eller fönsterhanterare: smaksak :) Det finns såvitt jag vet inga större studier över skillnaden mellan svenska och engelska, och huruvida den skillnaden är tillräckligt stor för att motivera att man flyttar på tangenter (jag tänkte vid ett tillfälle ta hela susnings arkiv, lägga in i en databas, och använda det, men det var någon bugg i mitt skript så att man inte fick något resultat, och det tog några timmar att genomföra varje test, så jag orkade inte felsöka)

sv-dvorak är D4 (sånär som på att även @ sitter på 2). Skälet till att jag kör den är att jag från början ville ha alla bokstäver samt "," och "." på en dvorakkompatibel position, och det är bara D som uppfyller det kravet. Vad gäller att det blev 4 så av två skäl:
1) Jag surade ihop när jag insåg att alla skandinaviska länder använder en nästan amerikansk layout för alla specialtecken, men just svenska är HELT anorlunda. *mutter*
2) Jag upptäckte att när jag testat konstiga operativsystem (t ex OpenBSD och Plan9) som inte har några (fungerande) drivrutiner för någon D-layout gör D4 att man kan skriva en ny layout på bara några minuter - oavsett syntax på tangentbordsfilerna. Det är bara ungefär 10 knappar som behöver ändras på. Å andra sidan är det vanligt att svorak (A1 tror jag) redan finns.

Jag har funderat på att pröva t ex D7 för att slippa sträcka mig för att skriva specialtecken, men det har aldrig blivit av.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

Ok, börjar hänga med nu... Så dvorak med svenskt tangentbordlayout är egentligen samma som sv-dvorak-D1 ?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Inlägg: 1230
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:17
Ort: Linköping
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av ozamosi »

Nja, snarare är dvorak med svensk tangentbordslayout valfri kombination av de på den sidan - det finns ingen standard för svensk dvorak.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

ozamosi skrev: Nja, snarare är dvorak med svensk tangentbordslayout valfri kombination av de på den sidan - det finns ingen standard för svensk dvorak.
Ok, så vilken är då "bäst" att köra med. Kör hellst med någon kombination som är hyffsat enkel att få tag på till både *NIX (KDE om det spelar någon roll), OS X och Windows (XP).

Blir ju drygt om man ska ha olika layouter så fort man byter OS. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av mcNisse »

Den som finns i KDE (den som kom med i dapper) är den som man kommer åt lättast att hitta IMHO. Dessutom liggar alla tecken a-z på samma position som den amerikanska.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Inlägg: 218
Blev medlem: 15 okt 2006, 10:56
Ort: Malmö
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Martin Olsson »

Är det någon som kan förklara enkelt hur jag  konfigurerar ubuntu/gnome till mitt svorak-bord jag beställt?
Det hade ju varit skönt att ha en anvisning så jag bara kan plugga in tangentbordet när jag får det.  :)

//Martin

http://www.fria-ubuntu-se.org
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

skriver det här med Dvorak på ett QWERTY tangenbord jag med. För övrigt det första jag skriver med något annat än QWERTY.
Inte helt lätt lär jag säga.  :P

Men men... Man lär sig, det går redan mycket fortare. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

Tar en till knepig fråga här...

Hur får man till svorak i virtuella terminalen?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av DeepThought »

Det finns iallafall en lösning här: http://www.aoeu.info/?site=layouts_unix_install. Hoppas den hjälper!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Inlägg: 218
Blev medlem: 15 okt 2006, 10:56
Ort: Malmö
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Martin Olsson »

Nu har jag äntigen fått mitt tangentbord.  :)
Det tar lite längre tid att skriva just nu, men jag känner logiken.
Jag har inte lyckats få svensk layout ännu i ubuntu/gnome.
Någon som lyckats?
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av mcNisse »

Det är bara att ligga i. Jag kommer ihåg hur frustrerande det var i början.  ;D
Jag har inte lyckats få svensk layout ännu i ubuntu/gnome.
Någon som lyckats?
Självklat... Jag trixa till det på en gammal debian (med gnome) installation som jag hade för ett år sedan. Har för mig att man letar reda på regional/handikapps inställningarna sedan letar man reda på tangenbordet och väljer dvorak som layoutvariant. Men det var ett år sedan och jag har inte kört gnome sedan dess...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Emil.s »

DeepThought skrev: Det finns iallafall en lösning här: http://www.aoeu.info/?site=layouts_unix_install. Hoppas den hjälper!
Tyvärr inte:

Kod: Markera allt

Loading /usr/share/keymaps/svorak.map.gz
loadkeys: /usr/share/keymaps/svorak.map.gz:4: cannot open include file linux-with-alt-and-altgr.inc
Någon annan idé?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Lempa
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 feb 2007, 18:39
OS: Foresight
Ort: Vällingby, Stockholm
Kontakt:

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Lempa »

Martin Olsson skrev: Nu har jag äntigen fått mitt tangentbord.  :)
Det tar lite längre tid att skriva just nu, men jag känner logiken.
Jag har inte lyckats få svensk layout ännu i ubuntu/gnome.
Någon som lyckats?
I Feisty är det bara att gå in i Preferences/Keyboard/Layouts, klicka på Add, rulla ner till Svenska och däri välja Dvorak så blir det Svorak layouten. Vet inte om det funkar i tidigare versioner men testa.
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av DeepThought »

Har insett en jobbig sak med Svorak/Dvorak: alla keybinds blir lite knasiga. Är det någon som har en snabb och smidig lösning på det problemet, eller måste jag ändra alla själv?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Kerath »

Skulle väldigt gärna vilja testa att använda ett dvorak/svorak-tangentbord då mitt nuvarande är helt kass och oergonomiskt. Men finns det några som inte är så dyra?  :-\
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Svorak/Dvorak?

Inlägg av DeepThought »

*bumb*:ar frågan om keybinds.

Funderar på att skriva ett (två) skript som, när jag byter mellan qwerty och dvorak, samtidigt passar på att byta ut alla inställningar som hanterar keybinds. Tänkte då ha två versioner av alla dessa inställningsfiler lagrade, en för qwerty och en för dvorak, och när jag kör skriptet så byts helt enkelt filerna ut. För min fönsterhanterare (Ion3) är detta inga problem eftersom alla keybinds ligger i ett lua-skript, men för alla andra applikationer, hur fungerar det då? Någon vet något, eller har något tips?

Är t.ex. Ctrl-C, Ctrl-V hårdkodat, eller går det att ställa in någon stans? (Jag måste medge att C-c, C-v är högst ointiutivt på ett dvoraktangentbord).
Vilken/vilka filer är det som bestämmer keybinds för Amarok? (Win+z/x/c/v/b för byte av låt/stop/etc, framförallt)
Resten klarar jag mig nog utan, men om någon nöjd dvorakanvändare har något tips i övrigt mottages detta givetvis med öppna armar!

Jag vill gärna köra dvorak, eftersom jag redan efter ett par timmar insett den fantastiska förträfflighet det innebär, men det är sjukt jobbigt med alla keybinds..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
gren
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 apr 2007, 13:24

Re: Svorak/Dvorak?

Inlägg av gren »

Bumpar lite här. Gammal, men informativ tråd.

Jag ska dela med mig av min korta erfarenhet, men allra först mina förutsättningar

Jag använder svenska uppsättningen av Dvorak som följer med i KDE 4.2 ("Systeminställningar" i menyn, "Region och språk", "Layout variant"). Min tidigare erfarenhet är en nästan, men inte optimal fingersättning i QWERTY, samt att jag hanterar brittisk QWERTY nästan lika väl som svenska.

Folk säger att jag "skriver snabbt" och själv vet jag att det går skapligt, men också att det blir en del fel som jag vill få bort. Har i regel lätt för att lära mig saker och gillar att ändra vanor. Jag har spenderat cirka tre timmar per dag vid datorn sedan jag började med Dvorak och jag är ingen typisk terminal-knackare, utan använder mest datorn till desktop-use; surf, chat och musik.

Till saken...

För någon vecka sedan gick jag från XFCE (pc/os) till KDE i jaunty och bytte samtidigt layout på tangentbordet; inte rent fysiskt utan jag har kört med en bild (aoeu.info-svorak) på skärmen som stöd vid behov, och ett gammalt MS Natural Keyboard Pro, med sitt QWERTY-utseende.

Första dagarna gick det väldigt långsamt, men det kändes ganska naturligt redan från början. De flesta av tangenterna sitter verkligen där de borde, men några andra är lurigare, t.ex. "w" som sitter på (komma), "v" (punkt) och "z" (bindestreck), vilket känns lite avigt eftersom jag förväntar mig något helt annat där. "r" sitter på o - (Oslo) samt "l" (Liverpool) som sitter på (p). Dessa fem tangenter missar jag oftast.

Runt dag tre så hittade jag alla viktiga tangenter utantill (utom @) och hastigheten började öka, även om jag fortfarande blir lite tveksam stundvis. Där är jag nu, alltså någon vecka in i omställningen. Jag har upptäckt att jag använder "r" ganska ofta och att den kanske borde sitta mer tillgängligt, men jag gör en ny utvärdering när jag har mer på fötterna. När jag kan layouten bättre kanske det känns väldigt naturligt istället?

Något jag reflekterat över är att det automatiskt blir QWERTY när datorn startat om, vilket min sambo uppskattar om hon ska använda datorn.

En sak som var lite förvirrande för mig var att KDE-versionen av Dvorak inte kunde använda Alt Gr+2 för "@", men jag kom på att Alt Gr+J fungerar för "@" som i A5. Däremot stämmer inte andra specialtecken med A5. Inget layoutnamn/bild för medföljande Dvorak i KDE heller. Det är lite jobbigt att det finns flera layouter, även om jag förutspråkar flexibilitet. Det hade varit enkelt om det virtuella tangentbordet bytte tecken på tangenterna vid byte av layout, så att jag kunnat använda det som hjälpbild, istället för en bild som kanske inte stämmer 100 %. Jag kommer nog köra på A5-layouten i framtiden för att slippa gissa mig fram.


Mina tips:
Strunta i klisterlappar eller att flytta om tangenterna. Ha en bild och titta på den, så lär du "känna" tangentbordet istället för att titta på det.

Lär dig skriva ditt namn utantill och på "känn". Det ger en bra grund, inte minst om du har ett långt namn. Skriv namn på folk du känner. Kasta in deras smeknamn, mellannamn osv. Att sitta på flash-siter och skriva "uuuhhh uh uh hu" fungerar inte för mig, utan jag måste göra någonting konkret, men det kanske fungerar bättre för andra.

Lär dig skriva ditt lösenord på känn. Mitt nuvarande är 15-20 blandade tecken, och var för komplicerat för att jag skulle lyckas utan att se. Även när jag ansträngde mig så blev det fel. Jag skrev lösenordet i ren text, utan att kolla på skärmen, och kunde på så vis se mina fel när jag var "klar". Tittar jag däremot på skärmen samtidigt som jag skriver, så använder jag backspace i samma sekund som det blir fel, och jag "missar" tyvärr att korrigera felet som händerna gör.

Avslutningsvis hoppas jag att det blir vanligare med Dvorak. Det finns ju ingen anledning att köra QWERTY när Dvorak känns så pass naturligt redan från början. Hoppas att jag varit till stöd för någon. :)
Beta
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 okt 2007, 21:13
OS: Open Suse
Ort: Helsinki

Re: Svorak/Dvorak?

Inlägg av Beta »

Hej, eftersom den här tråden ändå är bumpad, så passar jag på att fråga lite om dvorak/svorak.
För det första, är det nån skillnad i om man är höger eller vänsterhänt? Dvs att vänsterhänta får mer /mindre problem att byta, får mer ökning i fart vi byte, etc?
Sen undrar jag om det är olika med olika språk hur mycket nytta man har av detta, olika språk tenderar ju att ha lite olika frekvenser av bokstäver (antar jag). Skulle man ha mindre/mer nytta av dvorak om man skriver på engelska eller svenska eller franska, etc? Då syftar jag inte på specialbokstäverna de olika språken har, utan rent generellt.

mvh,
beta
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Svorak/Dvorak?

Inlägg av KiviE »

Beta skrev:Hej, eftersom den här tråden ändå är bumpad, så passar jag på att fråga lite om dvorak/svorak.
För det första, är det nån skillnad i om man är höger eller vänsterhänt? Dvs att vänsterhänta får mer /mindre problem att byta, får mer ökning i fart vi byte, etc?
Sen undrar jag om det är olika med olika språk hur mycket nytta man har av detta, olika språk tenderar ju att ha lite olika frekvenser av bokstäver (antar jag). Skulle man ha mindre/mer nytta av dvorak om man skriver på engelska eller svenska eller franska, etc? Då syftar jag inte på specialbokstäverna de olika språken har, utan rent generellt.

mvh,
beta
Dvorak är anpassad till engelska så du har störst nytta av det om du skriver mycket på engelska. På svenska är den lite bättre än qwerty enligt vissa (vet inte hur ordentliga studier som är gjorda).
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Svorak/Dvorak?

Inlägg av mcNisse »

@gren: Dina tips är klockrena. Det var så jag lärde mig skriva.

KDE har en ikon i systemtrayen som du kan aktivera. Du kan lägga till flera layouter (tex finsk, som är exakt likadan som svensk, växling med ctrl-alt-k). Systemet använder svensk querty så jag skriver in lösenorded med qwerty sedan växlar den till dvorak, när jag har loggat in. Jag har inte haft problem med altgr 2 den ger mig @, altgr j ger mig ©. Men jag har märkt att vissa applikationen inte märker av ommappningen av tangentbordet unde kde4.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"