Huawei E620 slutat fungera i Karmic

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
swm
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 maj 2008, 05:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Värmland

Huawei E620 slutat fungera i Karmic

Inlägg av swm »

Har ett numera gammalt 3Gkort av rubricerade märke. Det var förenat med mycket pyssel att få det att funka i Intreprid, sen kom Jaunty och plötsligt var det full plug-and-play, dvs avsevärt bättre än i Windows som kräver ett speciellt program.

När så karmic nådde beta-stadiet så uppgraderade jag. Fortfarande funkade kortet precis som i Jaunty.

Så plötsligt för ca 2 veckor sedan efter en av alla dygnsvisa uppdateringar av betan så tvärslutade kortet att ansluta.
Det finns fortfarande i nätverksmenyn och går att välja, men avbryter direkt.

Inatt sopade jag ren maskinen och körde in Ubuntu.se remix 4.0 i hopp om att det var något annat som strulade, men tyvärr. Samma fenomen.
sys.log -filen säger "no carrier" tidsstämpeln mellan 1:a (starting) och sista loggpost(deactivating) är inom samma sekund, så den verkar inte göra ett seriöst försök.
Flyttar jag kortet till XP-burken så funkar det direkt.

Finns det någon vänlig själ med förslag på lösning?

...
NetworkManager: <info> Activation (ttyUSB0) starting connection 'Telia Standard'
NetworkManager: <info> (ttyUSB0): device state change: 3 -> 4 (reason 0)
NetworkManager: <info> Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) scheduled...
NetworkManager: <info> Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) started...
NetworkManager: <info> Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) complete.
modem-manager: (ttyUSB0) opening serial device...
modem-manager: Registration state changed: 5
wpa_supplicant[1204]: CTRL-EVENT-SCAN-RESULTS
modem-manager: Got failure code 3: No carrier
NetworkManager: <WARN> stage1_prepare_done(): GSM modem connection failed: No cause information available
NetworkManager: <info> (ttyUSB0): device state change: 4 -> 9 (reason 1)
NetworkManager: <info> Marking connection 'Telia Standard' invalid.
NetworkManager: <info> Activation (ttyUSB0) failed.
NetworkManager: <info> (ttyUSB0): device state change: 9 -> 3 (reason 0)
NetworkManager: <info> (ttyUSB0): deactivating device (reason: 0).
NetworkManager: flush_routes: assertion `iface_idx >= 0' failed
....
Senast redigerad av 1 swm, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Huawei E620 slutat fungera i Karmic

Inlägg av Ulsak »

min erfarenhet av Huawei är att den "fattar trögt". Jag fick starta om ett par gånger för poletten skulle ramla ner. Men när väl network-managern hittade så gick det inte koppla upp sig mot internet heller. Men efter typ 15-20 min gick det i gång...
swm
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 maj 2008, 05:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Värmland

Re: Huawei E620 slutat fungera i Karmic

Inlägg av swm »

Det verkar tyvärr inte hjälpa för mig.

Det positiva är att den hittar faktiskt modemet - initieringen verkar funka och jag har aldrig (i junty och karmic) haft bekymmer med att få modemet att dyka upp i network managern. Det verkar vara något i själva uppkopplingsprocessen som inte vill sig. Precis som om en timer försvunnit så att den aldrig väntar på att modemet ska hinna etablera en anslutning.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Huawei E620 slutat fungera i Karmic

Inlägg av vulfgar »

Kolla i buggrapporter, det har hänt en del i karmic när det gäller nätverksanslutningar och modemhantering så det kan mycket väl finnas andra med liknande problem. Du kan också testa utvecklingsversioner av nya drivare:

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/network-manager/trunk/ubuntu karmic
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
swm
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 maj 2008, 05:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Värmland

Löst! Huawei E620 slutat fungera i Karmic

Inlägg av swm »

JAg gav upp och har sedan bara testat sporadiskt sedan början av november. I torsdags testade jag igen och då plötsligt funkade det. Någon av senaste månadens uppdateringar av 9.10 har alltså löst problemet! Så nu stänger vi den här tråden.
Skriv svar

Återgå till "Internet"