Hjälp med router

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hjälp med router

Inlägg av Osprey »

Jalle_88 skrev:När jag kollar eth0 i Network tools står den som inactive...
det enda jag gjorde efter att ha clearat minnet på moderkortet var att ställa om klockan... måste jag göra något mer i BIOS?
Att den säger att eth0 är inactive, kan ju ändå vara en viss form av framsteg, jämfört med förut då den sa "Ignoring unknown interface eth0"... så prova om det blir någon skillnad nu med "sudo ifup eth0"...
Jalle_88 skrev:edan kan jag också rapportera att jag har en hel del skumma meddelande under uppstart i stil med "ata link något is slow to respond." "errno -16". Vet inte om det kan vara viktigt i sammanhanget.
Ja felmeddelandet ("errno 16") innehåller bara ett litet tillägg till det som redan står - "Device or resource busy", dvs. att enheten är långsam på att svara, på grund av att den är upptagen...
Jalle_88 skrev:Så jag vet inte om det är ett framsteg eller inte, men det är i alla fal annorlunda.
Omväxling förnöjer heter det ju, men iallafall så verkar det vara lite hårdvarukrångel inblandat i det här, dels eftersom den inte har hittat eth0 ordentligt och dessutom eftersom den klagar på ett en enhet är långsam på att svara pga att den är upptagen...

Får du samma problem om du kör igång från en Live-CD..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp med router

Inlägg av ubot »

Jag har aldrig flashat ett BIOS och vet inte om man ska flash steg för steg från versionen man har eller om det går att flasha till senaste versionen direkt utan att gå igenom alla andra versioner på vägen. Jag vet inte vad som hände när du flashade BIOS eller hur du återställer BIOS. Går det verkligen att återställa BIOS genom att rensa CMOS? Krävs det inte att man flashar tillbaka till en äldre version av BIOS? :|
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hjälp med router

Inlägg av Osprey »

När man flashar något så ersätter man allting som finns prommat där på en enda gång, inklusive alla inställningar etc. Så man behöver inte gå stegvis på något sätt...

BIOS (Basic I/O System) är egentligen mjukvara, ett program som sköter vissa av de allra mest grundläggande sakerna i datorn, som till exampel att se till att den kan starta. CMOS (Complementary MOS) å andra sidan är en typ av hårdvara (fyrkantiga svarta kapslar med många ben) som de små halvledare som BIOS använder kan vara tillverkade enligt.

Generellt sett består BIOS av en krets som själva programmet (BIOS) lagras i, plus ett minne som det kan använda. Minnet är dynamiskt och används för att lagra till exempel systemtiden, startordningen och annat som går att ställa in via BIOS.

BIOS kan man flasha, dvs. ersätta hela programmet med ett nytt, men för att detta ska funka på det enkla sätt som man kan använda hemma, så måste det redan finnas ett fungerande BIOS där som tar emot det nya och så att säga ersätter sig själv. Om man misslyckas i flashningen, kan det hamna i ett läge där det inte längre finns något kvar som kan ta emot ett nytt program och då är datorn så att säga "muerto"...

Det man kan "cleara" är det lilla minne som BIOS använder sig av och där inställningarna ligger lagrade. Dessa ska normalt sett bli rensade automatiskt när man flashar om BIOS, eftersom det inte finns några krav på bakåtkompatibilitet. Detta minne kan man kalla för CMOS om man vill, men å andra sidan så anger det som sagt bara typen av komponent.

Det lilla minnet (av typen CMOS) som BIOS använder, är också det som behöver det lilla knappcellsbatteriet som sitter på kretskortet. Om detta tar slut eller om man plockar ut det, så kommer alla inställningar att försvinna (clearas), men programmet BIOS som t.ex ligger i ett EEPROM (som också kan vara av typen CMOS), finns å andra sidan kvar ändå...

O0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp med router

Inlägg av ubot »

Jag känner till det mesta av det du skrev även om det snabbt blivit väldigt komplicerat när man går in på detaljnivå. Däremot visste jag inte om det gick att flash BIOS utan att gå vägen om alla mellanversioner som skiljer det BIOS man använder och det nyaste. Jag har för mig att jag har läst att man måste flasha steg för steg men jag tror dig när du säger att det inte behövs. Tack för infon iaf. Det var lite nyheter i din beskrivning av BIOS/CMOS.
Jalle_88
Inlägg: 104
Blev medlem: 28 jun 2010, 18:50
OS: Ubuntu

Re: Hjälp med router

Inlägg av Jalle_88 »

Ja, jag drar iväg ett ista inlägg innan julstöket börjar på allvar.

Nu ger sudo ifup eth0 samma utskrift som sudo dhclient (se tidigare inlägg), förutom att det är interval 5, 14 8, 9, 18 och 7 och det hela slutar med:
grep: /etc/esolv.conf: No such file or directory

En annan sak jag lagt märke till är att när datorn är avstängd så lyser lampan på LAN-port 2 på routern (som den är kopplad till), men så fort jag slår på datorn så slocknar den.
Skriv svar

Återgå till "Internet"