Plötsliga stora problem, både med och utan tråd.

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
konfisK
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 nov 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Alingsås

Plötsliga stora problem, både med och utan tråd.

Inlägg av konfisK »

Hej.

Tills för någon vecka sedan har allt i 10.10:an funkat fint på min några år gamla bärbara. Eller ja, ibland har musmarkören fått fnatt och farit runt över hela arbetsytan och öppnat grejer här och var i ett par sekunder.. (?)

Vet inte om den i ett sådant läge har lyckats ställa till med något, men plötsligt fungerar uppkopplingen till routern väldigt dåligt.

1. Trådlöst vill inte vara med vid varje uppstart, men de gånger som det lyckas så hänger sig datorn efter ett par sekunder. Avaktiverar jag trådlöst direkt vid en sådan lyckad uppstart så fungerar datorn fint - ingen hängning.

Har kollat lite i loggfiler (är dock lite osäker på vilka som är lämpliga att undersöka), men det sista som meddelas inför en krash är något i stil med "IPv6 enabled but no routers present" eller så.


2. Med endast trådbunden anslutning till fungerar alltså datorn och operativet någorlunda, men även här är det stora svårigheter att upprätta en kontakt mellan datorn och routern. De gånger det fungerar är det endast korta ögonblick (ett par-tre minuter kanske) för att sedan tappa anslutningen igen.

Jag har testat olika kontakter (och sladdar) från routern till datorn, men med samma resultat. Det bör vara något i datorn, för datorn jag skriver detta från är ansluten till samma router och kör samma os (ubuntu 10.10).


Några idéer? Vilka loggar och vilken information behöver ni?

mvh
Klas

Återgå till "Internet"