Börja använda Evolution

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Börja använda Evolution

Inlägg av rkl »

Har hitintills kört med Webmail, men vill nu börja använda Evolution.
Via Program/Internet/Evolution gör jag installationen. Jag lägger in server för in- och utgående e-post, samt lösenordet (som jag använder i webmail).

Upp kommer ett felmeddelande som säger att IMAP-servern inte kunde autensieras. Jag uppmanas uppge lösenordet för krick11 för värden m1.319.telia.com.

Har nu gjort detta ett antal gånger och är säker på att jag knappat in det lösenord jag använt många gånger i webmail.

Vad är IMAP-server??

Tacksam för hjälp.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Börja använda Evolution

Inlägg av Antec »

rkl skrev:Har hitintills kört med Webmail, men vill nu börja använda Evolution.
Via Program/Internet/Evolution gör jag installationen. Jag lägger in server för in- och utgående e-post, samt lösenordet (som jag använder i webmail).

Upp kommer ett felmeddelande som säger att IMAP-servern inte kunde autensieras. Jag uppmanas uppge lösenordet för krick11 för värden m1.319.telia.com.

Har nu gjort detta ett antal gånger och är säker på att jag knappat in det lösenord jag använt många gånger i webmail.

Vad är IMAP-server??

Tacksam för hjälp.
IMAP= fjärrmappar
Använd POP3 för telia server, POP3(lagrar eposten på datorn)
EDIT Du kan ju bocka i valet att lämna kvar eposten på server om du använder fler datorer, mobiler mm , men då måste du logga in på webbkontot för eposten och rensa manuellt, själv så gör jag så och det funkar rätt bra..
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Re: Börja använda Evolution

Inlägg av rkl »

Tack för svaret.
I Evolution hittar jag under Redigera/Inställningar/E-postkonton/Redigera/Mottagande av e-post/servertyp bara alternativet POP bland 12 alternativ, inget POP 3.
Jag prövade detta utan att lyckas; nu efterfrågas POP-lösenordet för krick11. Vidare står det fel vid sändning av lösenord, trots att jag uppgett rätt lösenord.

Märkligt nog hittar jag ingenstans där jag skall fylla i användarnamnet??

Säkert ett enkelt fel, men vilket???
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Börja använda Evolution

Inlägg av BjHstad »

Använd Thunderbird i stället. Mycet bättre Evolution och lättare att installera.
Skriv svar

Återgå till "Internet"