Extremt slött internet (Bredbandsbolaget) (Tråd avslutad)

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Extremt slött internet (Bredbandsbolaget) (Tråd avslutad)

Inlägg av Städarn »

Har faktiskt ingen aning om vart den här tråden leder men hoppas i alla fall att jag ska få en fingervisning om vad felet kan vara.

Saken är i alla fall den att jag under en tid har märkt en stadig minskning av min internethastighet. Det är så illa att det ibland inte går att navigera alls utan sidorna laddas inte in, i vart fall inte om det är mycket grafik på dem. Så kan det gå bra igen men så tar det tvärstopp igen. Tidpunkt på dygnet spelar ingen roll. Webbläsaren (Firefox 36.0.1) hänger sig också emellanåt, det blir omöjligt att växla mellan flikar, men jag vet inte om detta har något samband.

I skrivande stund har jag genomfört en kontroll hos Bredbandskollen.se och fått följande siffror: Ta emot filer 2.75Mbits/s och skicka filer 2.38 Mbits/s. Det är inte vad jag betalar för (har tillfälligt glömt vad jag egentligen ska ha för hastighet, sorry). Dessutom gick något fel under mätningen så resultatet kunde vara fel stod det. Det brukar ligga på denna nivå dock. Närmaste mast sägs ligga ca 2 km härifrån och det får betraktas som nära.

I vart fall har jag trådlöst internet via Bredbandsbolaget. Detta bredband har en gräns på 30GB per månad, sedan sjunker hastigheten tillfälligt. Att jag lyckats komma upp i denna hastighet tror jag är omöjligt eftersom jag inte är så aktiv på Youtube och andra liknande sidor (jag tittar men har inte den bästa datorn för det så det blir inte så mycket).

Som noterat, jag har inte de nyaste datorerna men det borde fungera ändå tycker jag. Jag har alltid använt denna dator till internet utan problem. Använder en äldre laptop också och det är samma krångel där. Båda datorerna har runt 1GB minne och hyfsade processorer. Laptopen kör Mint 13 och stationära kör Ubuntu 12.04 LTS. Just nu sitter jag vid den senare och den har uppdaterad webbläsare och hela internethistoriken (besökta webbsidor, hämtningshistorik, kakor, cache) tömdes för någon dag sedan.

Jag drog igång programmet Sysinfo och ser att jag ligger på runt 45% ledigt minne, har som sagt 1001 MiB (Swap runt 87%, har 1454 MiB) och det tycker jag är bra. Misstänker att det är modemet. LTE USB stick MF821D, som felar, det används omväxlande på båda datorerna. Misstänker också glapp i denna enhet. Det verkar vara fel på denna modell, har redan bytt en gång. Det skedde för länge sedan nu men i alla fall.

Har fått ett bra pris på "fast" bredband hos Telia på 30Mbits men jag vågar inte riktigt beställa det innan jag fått klarhet i det här. Dessutom har jag tydligen 3 månaders uppsägning hos min nuvarande operatör >:( . De svarar heller inte längre på mina mail eller i telefon. (Senast jag ringde skulle jag ha en kötid på ca 29 min, när jag lade på hade jag väntat i 54 utan att få tala med någon).
Senast redigerad av 1 Städarn, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av johanre »

Det är uteslutningsmetoden som gäller! :)

Har du en vän / bekant som har en nyare bärbar dator med ubuntu eller windows som är villig att agera testare? Försök då ansluta den datorn med din trådlösa USB sticka hemma hos dig (gärna vid två eller tre olika tillfällen). Fungerar det lika dåligt så pekar väldigt mycket mot USB stickan eller att den trådlösa anslutningen från Bredbandsbolaget har fått fösämrad kvalitet. Är det däremot skillnad i internet-prestandan så lutar det nog mot att dina datorer börjar falla för ålderssträcket eller behöver en ordentlig översyn.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Städarn »

Jag skulle nog kunna låna en dator men vill helst inte med tanke på att modemet installeras på datorn. Jag kanske inte får "tillbaks" deras inställningar igen.

Hur som haver, jag kopplade in min speldator, en inte helt ny dator med Windows Vista (med allt vad det nu innebär) som normalt sett inte är internet ansluten och gjorde några mätningar.

Sämsta resultat fick jag klockan 17:10 med 1.76Mbit/s Ta emot filer och 3.07Mbit/s skicka filer. Bäst gick det 17:10 med 6.76Mbit/s Ta emot och 5.33Mbit/s skicka. Variationer som jag har varit med om på Ubuntu datorn också. Jag tänker dock koppla ur denna dator nu eftersom den bara är en spel dator. Tycker också att jag bör få hyfsad hastighet även på mina gamla maskiner. Och hade bara hastigheten varit dålig hade det inte gjort något men nu stannar det fullkomligt vilket är oacceptabelt.

Runt 17:30 gick den första siffran dock stadigt över 10Mbits/s vilket Aldrig har hänt på Ubuntu datorn. Jag ska mäta om på min "vanliga" dator och se om jag gjort något fel där. Jag tog reda på min hastighet också och den ska vara "5-30Mbits" vilket är en otroligt exakt siffra. ::)

Edit: Ska mäta lite mera på det i morgon vid samma tid. För rättvisans skull gjordes mätningarna med Google Chrome som webbläsare. Gjorde en del mätningar nu men fick "Mätserver: Stockholm" inte Malmö som i tidigare mätningar. Jag tror resultaten skiljer om det är olika servrar.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Osprey »

Prova och se om du får bättre prestanda om du skruvar ner MTU lite. Normalt sett är det 1500, men om du går ner till sådär 1450 så kan du under vissa omständigheter märka en ordentlig prestandaökning.

Detta fixar du med:

Kod: Markera allt

sudo ifconfig eth0 mtu 1450
...där du alltså får byta ut "eth0" om det är något annat interface du går via...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Städarn »

Gjorde jag fel nu?

Jag skrev in koden och uppmanades att skriva in lösenordet vilket jag gjorde. Men inget mer hände så jag skrev koden igen. Inget hände nu heller så jag skrev bara "sudo ifconfig" och det gav:

raven@raven-desktop:~$ sudo ifconfig eth0 mtu 1450
raven@raven-desktop:~$ sudo ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:a0:c6:02:91:20
inet addr:192.168.0.100 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::2a0:c6ff:fe02:9120/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1450 Metric:1
RX packets:78039 errors:5 dropped:0 overruns:0 frame:5
TX packets:77501 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:61721668 (61.7 MB) TX bytes:46530352 (46.5 MB)

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:a1:b0:8a:f7:73
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)
Interrupt:16 Base address:0x4c00

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:1920 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:1920 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:172477 (172.4 KB) TX bytes:172477 (172.4 KB)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Osprey »

Själva kommandot ger ingen utskrift när man kör det, men det ser helt korrekt ut. Det syns också att det är eth0 som används och att det har ställts om till MTU:1450.

Så då är det bara att prova om det ger någon bättre prestanda.... :)

Skulle det inte göra det så kan du antingen ställa tillbaka det till 1500, eller helt enkelt låta det vara. Nästa boot ställs det tillbaka ändå, eftersom du inte ändrat det permanent...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av johanre »

Vänta nu, "eth0"? Jag trodde du körde en trådlös usb sticka...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Städarn »

Får erkänna min okunnighet. Vad är "eth koden" för USB modem? Jag bara körde Ospreys kod rakt av utan att veta.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Osprey »

Jo "eth koden", eller alltså "eth0" är namnet på ditt första ethernet-interface, det vill säga det du kör IP-trafik över för att komma åt Internet. Det är bland annat detta du kan se när du listar vilka interface som finns med "sudo ifconfig".

När jag har kört mot Internet via mobilnätet (4G-pinne eller 3G-tethering) så har det faktiskt också blivit över ett eth-device ("eth0" eller "eth1")...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av johanre »

Osprey skrev:När jag har kört mot Internet via mobilnätet (4G-pinne eller 3G-tethering) så har det faktiskt också blivit över ett eth-device ("eth0" eller "eth1")...
OK! Då är det mina förväntningar som blev omkullkastade då... ;)
Städarn skrev:eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:a0:c6:02:91:20
inet addr:192.168.0.100 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::2a0:c6ff:fe02:9120/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1450 Metric:1
RX packets:78039 errors:5 dropped:0 overruns:0 frame:5
Det jag reagerar över här är "errors: 5" - nu är inte siffran jättehög men den *kan* antyda att problemet ligger hos Bredbandsbolaget. Notera; detta är inget bevis att det är så.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Osprey »

Som jag vet det så anger "RX packets:78039 errors:5 dropped:0 overruns:0 frame:5" att det var problem med 5 av 78039 ramar, vilket är 0,006% det vill säga väldigt lite. Så där håller jag med helt om att siffran inte är jättehög... ;)

Men däremot tror jag inte att felet ligger hos Bredbandsbolaget, utan snarare någonstans i överföringen, t.ex radiolänken. Fel kan ju uppstå om man befinner sig precis på gränsen för basstationens räckvidd och fel kan också uppstå om det t.ex regnar ute.

Vad de olika siffrorna i det här egentligen betyder är lite oklart och väldigt dåligt dokumenterat. Men så som jag brukar tolka det så är "errors" den totala räknaren för alla fel, som sedan (bland annat?) fördelar sig på "dropped", "overruns" och "frame". När det gäller just "frame" här så vet jag att ramar som transmissionsmässigt har blivit i ett tillstånd så att de inte längre kan tolkas som ramar, räknas här. Det här blir också resultatet vid olika typer av "klockfel", det vill säga ramar som inte riktigt börjar eller slutar där de borde. Däremot är jag lite osäker på om CRC-fel räknas in här, eller bara förekommer i "errors".

Fast egentligen spelar det här nog inte så stor roll... när man får 0,006% fel på ramarna över en radiolänk, så beror nog det mesta på fysiska och geografiska saker och med en så låg siffra borde det i stort sett inte vara märkbart heller. Vill man fortsätta forska i det här, så är det givetvis signalstyrkan för radiolänken som man ska ha kontroll på och man ska också vara medveten om att timeingen/tidsaspekten blir olika beroende på var i den geografiska [radio]cellen man befinner sig. Men själv tror jag som sagt inte att det är här som det ligger något större problem...

Däremot har vi inte fått höra ännu, om det gjorde någon skillnad att sänka MTU från 1500 till 1450. Detta har gjort stor skillnad för mig själv många gånger...

Skulle detta inte ge någon effekt så kan man kanske prova att ändra "congestion control". Vad denna är satt till kan man se med "cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_congestion_control" och vilka tillgängliga värden man kan sätta den till kan man se med "cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_available_congestion_control". Detta påverkar till viss del hur burken hanterar väntelägen och köer. Visserligen tycker jag inte att det borde uppstå något sådant i det här läget, men man vet ju aldrig hur burken själv upplever det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Städarn »

Jag upplevde ingen större skillnad när jag satte MTU värdet till 1450. Hasigheten var lika låg där och runt 19:30 så tog det tvärstopp i kommunikationen. I vart fall med den aktuella webbsidan. Andra sidor, bla detta forum, fungerade bättre men gick trögt.

Jag hängde faktiskt med ganska bra i ditt resonemang (tyckte i vart fall jag). Kikade lite på tipset sist i inlägget. Skrev in: cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_congestion_control och fick svaret: cubic
Skrev då: cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_available_congestion_control och fick svaret: cubic reno
Har ingen aning om vad detta betyder men jag tror inte det är rätt.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Osprey »

Det var synd att ändringen av MTU inte hjälpte, det hade annars varit ett enkelt och trevligt sätt att få upp prestanda på och för min egen del har det varit precis vad som behövts flera gånger.

Det du ser med "cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_congestion_control" är vilken algoritm som TCP/IP använder för att undvika att kommunikationen "tjorvar ihop sig" och med "cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_available_congestion_control" ser du vilka alternativ som finns tillgängliga för din installation. Det vi kunde se här var att du just nu kör "cubic", vilket är det vanligaste för många installationer och sedan såg vi att du förutom detta även har möjlighet att använda "reno". (Det här byter du isåfall med "sudo echo reno > /proc/sys/net/ipv4/tcp_congestion_control", men eftersom MTU inte hjälpte så tror jag inte det har någon större effekt).

Det som kan hända med TCP/IP (och flera andra protokoll) om något sådant här är fel inställt, är att hela kommunikationen "tjorvar ihop sig" och till största delen består av omsändningar och felhantering. I praktiken betyder detta att om det ofta blir fel på någon sändning på grund av en felaktig parameter, så kommer detta att resultera i felhantering och omsändning och detta i sin tur kommer att öka risken för nya fel, eftersom lasten på nätet ökar. Detta kan alltså ge en situation där varje fel i sin tur kan generera nya fel, som ger nya fel, etc.

Men varken MTU eller "congestion control", verkar vara det som är problemet i det här fallet... så det gäller att fortsätta försöka komma underfund med vad det är som gör att ditt nät blir trögt.....

Tyvärr är felsökning i nätverk ganska bökigt, eftersom det många gånger inte blir några egentliga fel. Resultatet blir bara att det blir trögt, att saker inte funkar, eller att vissa saker helt enkelt bara uteblir, utan något vettigt feltillstånd...

Så nu när mina förslag inte hjälpte, får vi hoppas att jag eller någon annnan kommer på något mer....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av johanre »

Du nämnde fast bredband från Telia. Menar du då trådat nät? Det kommer alltid vara ett mer stabilt val än trådlöst internet där du kommer vara beroende av yttre omständigheter men även hur många andra samtidigt utnyttjar bandbredden i radiomasten du ansluter till. Just det trådlösa alternativet kommer alltid att variera i prestanda. Trådat är då klart bättre, även om det sällan blir riktigt så bra som utlovat så skulle jag tippa på att du kan få mellan 70-90% av den prestanda som utlovas. Om inget annat, fråga dina grannar hur dom har det, vad de använder och vad de får för prestanda.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget)

Inlägg av Städarn »

Jo, jag har hört mig för och fått ett pris på trådat bredband på 30 Mbit. Kommer säkert inte att få ut den hastigheten men hoppas kan man ju alltid. Tror också att trafiken över nätverkskortet är bättre än den blir över USB portarna. Just de senare har jag misstänkt för att vara en "Broms" i systemet men det kan naturligtvis också finnas annat i kedjan som drar ner hastigheten.

Tack ändå för hjälpen och tipsen.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Extremt slött internet (Bredbandsbolaget) (Tråd avslutad

Inlägg av Städarn »

Uppdatering av tråden.

Nä, det blev inget "trådat" internet. Efter att jag kastat bort hela helgen på att försöka få igång det (också med ett gammalt modem vilket inte fungerade eftersom det var ett ADSL modem, inte ett VDSL modem) så surna jag till rejält och stoppa ner skräpet i lådan igen. Ringde idag och sade upp avtalet (jag har mycket jag skulle kunna skriva här men tänker inte göra det eftersom det då blir för mycket OffTopic och en hel del annat). Så jag får fotrsätta med mobilt bredband från Bredbandsbolaget. Har dock beställt ett nytt modem (en annan modell) och jag tänker köpa mig en router (se: http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... -tl-mr3420 ) för att dela ut nätet i villan.
Skriv svar

Återgå till "Internet"