epson dx 4400

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
svartis
Inlägg: 254
Blev medlem: 28 aug 2007, 20:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Malmö

epson dx 4400

Inlägg av svartis »

hejsan!

Vet inte om detta hör hemma här eller på hårdvara. Hur som helst, många skriver in hit när någonting INTE funkar. Vi borde bli bättre på att skriva in när nåt funkar klockrent. Ofta när man ska köpa hårdvara till linux googlar man ju runt först och kollar hur hårdvaran ska funka. Det gjorde jag också denna gång,, det stog överallt att det inte funkade, på ett forum t.o.m stog det att den kraschade burken..

Hur som helst, det var bara att stoppa el kabeln och usb kabeln sen hittade ubuntu 7.10 allt själv!! inga drivrutiner alls behövdes fixas o trixas med. Fatta om positiv chock!

Så... Är ni på jakt efter en hyffsat billig multifunktionsskrivare så är detta ett tips. Billiga patroner. Köpte skrivarn för 599 spänn på mediamarkt i lund. 4450 kostade en bra bit över 1000:- på elgiganten.

En annan rolig sak som jag absolut inte förväntat mig av en säljare på en stormarknad (och framför allt inte mediamarkt) är att han visste vad ubuntu var. Jag ville först ha en hp eftersom jag hört att dom ska funka bra till linux, när jag sa det så sa han att vi kunde googla efter drivrutiner och se ifall vi hittar nåt.
Jag har aldrig tidigare vart med om att en säljare på en stormarknad erbjuder sig att ta sig tid att gå in på nätet och leta drivisar.
Senast redigerad av 1 svartis, redigerad totalt 4 gånger.
svartis
Inlägg: 254
Blev medlem: 28 aug 2007, 20:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Malmö

SV: epson dx 4400

Inlägg av svartis »

stopp stopp!

Detta är det sämsta jag nånsin köpt! Visst, den var enkel att installera, men den låter som en ångvält! Inget att rekommendera att ha i en lägenhet, går ej att skriva ut nattetid direkt. Redan nu efter en dag så har den börjat strula.
Jag sa till säljarn att vi skriver ut ganska mycket, 20-30 sidor om dagen. Patronerna är pyttesmå och det går fortare att skriva ner texten för hand än för skrivarn att få det utskrivet.

Eftersom jag köpt den på mediamarkt är det nog bara att åka till skroten med den. Deras sida ligger nere, men antar att dom knappast lär ha 30 dagars nöjd kund garanti som tex elgiganten har. Så det var med andra ord SNORDYRT att åka till mediamarkt, 600 spänn åt skogen!

Nu orkar jag inte med en massa skräp. Är det HP som gäller ifall man vill ha _kvalite_ ? Nån bra multifunktion som är billig i utskrift. (skriver ut ca 20 sidor om dagen). Har hört att även samsung ska funka ok med linux?
Senast redigerad av 1 svartis, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: epson dx 4400

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag kan rekommendera Brother.
Står dessutom att dom fungerar till Linux på hemsidan. Antar att Brother testar sina produkter både till Linux och Mac?
Min Brother-skrivare har varit otroligt stabil med Ubuntu.

<a class="postlink" href="http://www.brother.se">http://www.brother.se</a>
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Inlägg: 1332
Blev medlem: 05 apr 2006, 19:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Uddevalla
Kontakt:

SV: epson dx 4400

Inlägg av gholen »

Har en HP, mycket nöjd med den, låter inte mycket, gör sitt gobb, fantastiska utskrifter, och ganska trevlig att titta på :)
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: epson dx 4400

Inlägg av ZX Spectrum »

gholen skrev: Har en HP, mycket nöjd med den, låter inte mycket, gör sitt gobb, fantastiska utskrifter, och ganska trevlig att titta på :)
Har så dåliga erfarenheter av HP-skrivare. Mycket möjligt att dom har blivit bättre, men förut så var valsarna i så dåligt skick att efter 1 år så drogs papprerna snett plus att skrivaren matade 2 pappren ibland. Detta gällde samtliga skrivare av typen HP Laserjet 5L, 6L och efterföljarna till dessa. Efter 6L så kom 1000-serien om jag inte minns helt fel.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
svartis
Inlägg: 254
Blev medlem: 28 aug 2007, 20:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Malmö

SV: epson dx 4400

Inlägg av svartis »

vilken modell har du?
gholen skrev: Har en HP, mycket nöjd med den, låter inte mycket, gör sitt gobb, fantastiska utskrifter, och ganska trevlig att titta på :)
svartis
Inlägg: 254
Blev medlem: 28 aug 2007, 20:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Malmö

SV: epson dx 4400

Inlägg av svartis »

Har bara hört bra om hp, men vi har 2st på jobbet som strular konstant, verkar som du har rätt. Brothern på både jobbet o hemma har funkat hyffsat, så det kanske är en sån man ska ta.
ZX Spectrum skrev:
gholen skrev: Har en HP, mycket nöjd med den, låter inte mycket, gör sitt gobb, fantastiska utskrifter, och ganska trevlig att titta på :)
Har så dåliga erfarenheter av HP-skrivare. Mycket möjligt att dom har blivit bättre, men förut så var valsarna i så dåligt skick att efter 1 år så drogs papprerna snett plus att skrivaren matade 2 pappren ibland. Detta gällde samtliga skrivare av typen HP Laserjet 5L, 6L och efterföljarna till dessa. Efter 6L så kom 1000-serien om jag inte minns helt fel.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"