Bärbar Acer nytt M-kort Biosproblem

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Bärbar Acer nytt M-kort Biosproblem

Inlägg av Getmarken »

Har en Acer laptop Aspire 5100 med nyköpt moderkort. BIOS 2.73 är tydligen mest tänkt för Windows och jag ser stora begränsningar i inställningsmöjligheterna. Tillexempel "ser" inte BIOS att det finns en DVDspelare installerad, trots att den finns på plats och får ström. Ubuntu installerades via en USBpinne och allt funkar bra -förutom CDROM. Inga IDEenheter känns bara SATA-HDDn. Någon som vet ifall en uppgradering av bios kan lösa problemen??

Lasse
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bärbar Acer nytt M-kort Biosproblem

Inlägg av farmfield »

Uppdatera BIOS är förenat med livsfara, hehe... Förr gjorde jag ofta sånt, numera brukar det sällan finnas skäl att ta den risken - för får man minsta trubbel där så är ju moderkortet stendött...

Men det verkar ytterst märkligt att BIOS inte skulle hitta DVD/CD-spelaren om den ligger på ata/sata, det är typ inte möjligt - ja, om det inte är manuellt inställt 'none' på alla ata/sata-platser i BIOS...

Men hittas den inte i BIOS så kan den fortfarande hittas av systemet - så var det ofta förr, när DVD-spelarna kom, att BIOS inte fattade vad det var & skippade dom men så dök dom upp i Windows ändå. Har varit med om det med hårddiskar också... Så ditt problem hänger nog inte ihop med BIOS utan att din DVD faktiskt inte har kontakt av någon anledning...
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Bärbar Acer nytt M-kort Biosproblem

Inlägg av Getmarken »

Jo jag har också mina dubier för att bränna om BIOS trots att jag gjort det väldigt många gånger på DOS och Windowstiden. Jag har köpt kortet som "refurnished" från china. Konstgt nog så har jag också en HPreparation på gång med nyköpt moderkort -inte heller på den visar BIOS någon cdrom. Till Acerdatorn har jag två olika DVDer att växla mellan utan att det gör skillnad. Jag lär ju inte ens kunna förödmjuka mig själv genom att installera Vistta utan CDspelare.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"