Ny Ubuntuanvändare med fläktproblem

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Imortal
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2011, 13:15
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ny Ubuntuanvändare med fläktproblem

Inlägg av Imortal »

Situationsbeskrivning:
Hej allesammans! Först vill jag bara säga tjenixen och låta meddela att jag för första gången i hela mitt liv kravlat mig ur windowsträsket och övergått till Ubuntu. Jag kan ingenting om någonting när det gäller programmering, skillnad mellan windows/linux som plattform eller "kommando" (sudo apt get-grejjer :P) och sådär, så det ska bli riktigt spännande, jag hoppas att det kommer bli grymt och att jag stannar med ubuntu och helt överger windows som plattform i alla fall :). Jag har två stycken laptops, en acer aspire 5315 (datorn med problemet) och en Acer Aspire 5738ZG (som jag sitter vid nu med Windows). Jag har installerat Ubuntu på den första datorn åt min flickvän, eftersom hon upplevde väldigt mycket lagg, krångel och dyl. med Windows. Jag tog via usbinstallationsprogrammet bort båda windowspartitionerna och ersatte dessa med ubuntu. Jag fick igång datorn efter behag och allt verkar fungera smärtfritt (förutom att musen och tangentbordet fryser under tio sekunder när jag aktiverar internet (nätverkskortet?).

Problem:
Fläktarna står still. När jag går in på internet eller låter datorn utföra saker som tar på krafterna (typ installationer) så blir datorn extremt varm, väldigt fort och slocknar, ungefär som tv:n vid ett strömavbrott. Jag har märkt att datorn är extremt mycket tystare än vanligt och har härlett, via min extrema deduktiva förmåga, att fläktarna inte blåser som de ska. Jag har sökt på forumet då jag vet att det är irriterande med dubbeltrådar, men inte hittat någonting.
Hur ska jag göra för att få igång fläktarna igen? Alternativt se till att datorn inte dör sådär abrupt - det kan ju inte vara bra för den.

All hjälp och alla glada välkommen-tjingar är uppskattade ;)

So long! Peace out, and have a beautiful life
Yours truly,
Imortal.
Imortal
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2011, 13:15
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ny Ubuntuanvändare med fläktproblem

Inlägg av Imortal »

Jag har googlat runt lite och läst en massa poster (http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... lem&page=2) och ser att det bara verkar finnas en lösning.

Groszman på www.ubuntuforms.org föreslår följande:

"Here ist what worked for me:

you have to take care - using the worng bios can damage your computer to stop functioning at all. Propably according to the reports that told their computer stoped working with BIOS 1.45 the latest BIOS you get on http://support.acer-euro.com/drivers/ftp/ftp.html is 1.43 which also solves the fan/heat problem.

If you run a parallel windows system, you can download an .exe file which will flash your BIOS. If not, you need to create a FREE DOS iso image containing the BIOS driver. How to do that can be found here:
http://www.tummy.com/journals/entrie...0080920_234755

If you're user of an acer aspire 5315, you can use the iso file, angel garcia created. it worked properly for me. Do the following:
1. Download iso file from:
http://dl.dropbox.com/u/221701/FDOS_v1_43.iso.tar.gz
2. Burn it
3. Reboot laptop and hit F2 directly in the first screen to enter BIOS. Make sure that your CD Drive ist the first boot drive. Save and Exit
4. Choose: "1) Continue to boot FreeDOS from CD-ROM"
5. Choose: "1) Install to harddisk using FreeDOS SETUP"
6. Don't be afraid: Setup won't install Free Dos to harddrive. Instead you end up on prompt X: - change directory to firm (enter: "cd firm")
7. start "if50.bat" by entering it. That'll flash your BIOS. Afterwards your fans should work properly."

I denna lösning ingår någon form av "flashning" av mitt BIOS med tillhörande uppdatering till v1.43, min fråga är då:

Vad innebär det att flasha BIOS? Vilka risker tar jag om jag genomför guiden ovan? (Hon har en Acer Aspire 5315 som körde Vista) Kan jag förstöra någonting permanent, ev. så att det kommer att kosta pengar?

All hjälp mottages med största tacksamhet!
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ny Ubuntuanvändare med fläktproblem

Inlägg av Pavel »

Det verkar vara ett känt problem med datormodellen att fläkten inte fungerar.

Normalt sett ska det inte vara några problem att uppdatera BIOS. Dock verkar det finnas en del som fått problem då de gjort det i de trådar du hittat och en del andra jag sett.

Det finns ett annat sätt som folk använt för att få igång fläkten som beskrivs bland annat här: http://giovanni.wordpress.com/2010/08/1 ... pire-5315/. Titta också i länkarna som finns på sidan. Där ges ytterligare tips och hur du måste anpassa skriptet beroende på hur mycket RAM du har.

Det är en ganska avancerad lösning och du måste läsa noga och ställ frågor om du stöter på problem.

Jag skulle nog försöka lösningen med skriptet först. Om den inte fungerar eller det blir problem går det att återställa. Att uppdatera BIOS innebär, som det verkar, en liten risk och är svårt att återställa.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"