Om Linux-brasklapp i moderkortspecifikation

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Om Linux-brasklapp i moderkortspecifikation

Inlägg av viper »

Hej,
Jag kollat runt lite efter ny hårdvara och har hittat ungefär det jag skulle vilja ha, baserat på Intel Z87 och sockel 1150.

Men - när jag läser leverantörens produktspecifikation hittar jag en anmärkning i röd text längst ner på sidan:
1.Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website.
Vad innebär detta i praktiken för mig som användare när jag bygger och installerar Ubuntu 64-bit?
Skall jag dra öronen åt mig eller är det bara en standard friskrivning?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Om Linux-brasklapp i moderkortspecifikation

Inlägg av Osprey »

Låter bara som en standardfriskrivning... det som står är ju i princip bara att -eftersom olika hårdvarutillverkare (kretskortstillverkare) har olika förhållanden kring stöd för Linux, så ladda hem de drivrutiner som behövs från respektive tillverkare, eller någon annan...

Det som det i praktiken brukar handla om är grafikkort, skrivare och 802.11 (trådlösa nätverkskort). Resten brukar funka out-of-the-box...

Men för säkerhets skull så kan du ju göra en sökning på produktnamnet för datorn ute på nätet ihop med t.ex "linux drivers"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Om Linux-brasklapp i moderkortspecifikation

Inlägg av viper »

Tänk vad man kan hitta på nätet.

Fanns en hel del trådar som handlade om drivare för nätverkskort "Killer E2xxx". Och just i det kort jag tittat på sitter ett "Killer E2201".

Med andra ord skall man för säkerhets skull kolla på nätet särskilt för komponenter som avviker från det som vanligtvis är standard och man vet fungerar.

Lessons learned! :)
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"