Asus z87i-pro inget lan

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
llamllam
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2010, 17:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Asus z87i-pro inget lan

Inlägg av llamllam »

Hej,

installerade 12.04 64-bitars, tyvärr fungerar inte trådat lan och ifconfig visar endast wifi. Någon som vet hur man får igång det ?
Asus z87i-pro, i7-4770k.

Tack på förhand
llam
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Asus z87i-pro inget lan

Inlägg av revoltism »

Varför kör du 12.04? På Linux brukar stöd för drivare komma med varje ny version av kärna. Så har du ingen speciell anledning till att köra just 12.04 kanske du kan prova med en senare version av Ubuntu.

Skulle också vara intressant att veta utdatat av

Kod: Markera allt

lspci
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Asus z87i-pro inget lan

Inlägg av viper »

Hej,
jag har inte lösningen men kan dela med mig av egna erfarenheter från "samma" problem när jag byggde en ny burk häromsistens*.
Jag byggde på ett Gigabyte Z87MX och hade fungerande LAN under installationerna men efter omstart kom jag aldrig ut på nätet. Jag installerade från 12.04.03 Live CD som jag brände om ett par gånger på lägre hastighet.
Kan det vara Z87 i kombination med 12.04 som kräver lite extra pulande?
I mitt fall löste det sig med att installera 13.04**.

* finns beskrivet i en av trådarna bredvid
** jag hade inte tålamod att söka svaret utan tog fasta på en kommentar jag läste någonstans om att eftersom 12.04 snart skall ersättas (kan anses vara "gammal") och Z87 är den senaste teknologin, bör man kanske satsa på en "nyare" version av Ubuntu.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"