Kan inte ändra upplösning

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
tommybe1
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 apr 2010, 13:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Höör

Kan inte ändra upplösning

Inlägg av tommybe1 »

Efter installation av Ubuntu 13.10 på en ny Acer Aspire XC 605 dator, kan jag inte ändra på upplösningen.
En sluten drivrutin har privat kod som Ubuntus utvecklare inte kan undersöka eller förbättra. Säkerhetsuppdateringar och andra uppdateringar kontrolleras enbart av drivrutinens tillverkare.
Detta går att leva med, men jag vore tacksam om det finns någon som vet hur jag skall gå vidare.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte ändra upplösning

Inlägg av Osprey »

Problemet är förmodligen att du inte har en sluten (proprietär) drivrutin utan istället en öppen och mer generell.

De slutna drivrutinerna är ofta grafikkorttillverkarnas egna specialanpassade saker som de oftast vägrar att släppa ut som öppen källkod. De är helt enkelt rädda för att konkurrenterna ska se alla deras "smarta lösningar". Dessa drivrutiner är oftast de allra bästa för grafikkortet eftersom de som utvecklat dem (tillverkaren själv) har haft tillgång till alla specifikationer.

Öppna drivrutiner kan givetvis inte vara lika väl anpassade. Dels för att alla specifikationer inte finns öppna och tillgängliga, men också för att det finna sådana massor av grafikkort.

Acer Aspire XC 605 verkar ha ett Nvidia GeForce 620 grafikkort, så jag skulle föreslå att du hämtar hem en sluten drivrutin för det och installerar den.

Nvidia har väldigt bra med sådant på sin hemsida, men helst ska du hämta och installera den via systemet. Hur du gör detta varierar lite beroende på skrivbordsmiljö, men generellt sett är det "[System] -> [Administration] -> [Drivrutinshanterare]".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
tommybe1
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 apr 2010, 13:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Höör

Re: Kan inte ändra upplösning

Inlägg av tommybe1 »

Tack osprey
Mitt grafikkort GT 635. Det är ett nytt grafikkort såg jag, så nu vet jag varför.
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Användarvisningsbild
tommybe1
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 apr 2010, 13:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Höör

Re: Kan inte ändra upplösning

Inlägg av tommybe1 »

Efter senaste uppdateringen idag fick jag rätt upplösning. Jag hade inget ljud heller, det kom också idag. Nu kan jag både se på film och lyssna på spotify igen.
:) :) :)
MAN MÅSTE LÄRA SIG KRYPA INNAN MAN KAN GÅ!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Kan inte ändra upplösning

Inlägg av Antec »

Kalasbra!! :D
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"