Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Ursäkta lång titel.

Jag ställer frågar här också för säkerhets skull. Har inte tid att titta på detta innan lördagkväll men i alla fall.

Jag har en äldre dator med ett ATI grafikkort. Denna driver försökte jag uppdatera men det misslyckades. Flera paket saknas och för att få Catalyst Control Center att fungera. Nå, det hade inte varit något problem om inte ljudet och i vissa fall bilden börjat krångla. Jag har nu upptäckt att det i ljudinställninger endast går att ställa in "Analog mono output" och inställd så fungerar inte ljudet som det ska. Det måste vara Stereo för att få ljud i programen. Dt går att ställa in "Analog Stereo output" också men inställningen försvinner när jag stänger dialogrutan.

Jag har VLC installerat och där fungerade faktiskt ljudet men inte bilden. Detta löstes genom att installera om programmet. Vill dock inte avistallera Totem media player (Allmänt kallad Mediaspelaren) eftersom den har insticksmoduler till Firefox och jag vet inte hur detta påverkar. På Youtube går det naturligtvis inte heller att få ljud. Det enda program som inte bryr sig är Rhytmbox men det ska bara spela ljud vad jag vet.

Så vad gör jag nu? Jag skulle vilja avinstallera den nya misslyckade CCC igen men jag hitar inte filen "fglrx-uninstall.sh" som man tydligen ska använda. Jag vill helst avinstallera eftersom det står i texten (i "install" dokumentet) att detta återställer systemet till det skick det hade före installationen. Om det fixar ljudproblemet vet jag dock inte. Noterbart är att jag inte ser det nya "Catalyst" under installerat i programcentralen. Det enda som finns där som "rör ämnet" är ett Catalyst som ska ha installerats 2012-09-26 och det var inte i förrgår.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Osprey »

Sök på "fglrx-uninstall.sh" i Google, det finns massor om hur man avinstallerar och eftersom jag inte vet vilken Ubuntu-version du har på den burken, så är det nästan enklare att du kikar själv. Bland annat så kommer du att hitta - How do i remove the fglrx drivers after ive installed them by hand och det ser ut att finnas bra med tips om just det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Jag tittade på sidan och fick klart för mig att det är kommandot:
sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev* som gäller men jag kan prova med de olika som nämns. Jag hittar som sagt inte den fil jag söker i /usr/share/ati/. Men jag kommer tillbaka när jag testat i slutet på veckan. Då kommer jag också att återkomma till ljudproblemen (jag sitter inte vid den aktuella datorn nu, det är inte lönt att starta upp den i veckorna).
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Jag fick faktiskt lite tid nu på kvällen men bara lite.

Testade med de kommandon som presenteras i länken. Det första kommandot fungerade inte utan gav:
raven@raven-desktop:~$ sudo sh /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh
sh: 0: Can't open /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh

Det andra kommandot fungerade bättre. I terminalen ser det då ut så här (obs mycket text) :
raven@raven-desktop:~$ sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev*
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Observera, väljer "fglrx-experimental-12-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-updates" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-driver-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-updates" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-experimental-9" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-pxpress" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-driver" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-experimental-9-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-experimental-9" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-experimental-13-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "xfree86-driver-fglrx-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-control" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-modaliases" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-glx" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-kernel-source" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "xorg-driver-fglrx" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-control-qt2" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-updates-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-experimental-12" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-experimental-13" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-experimental-12" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-experimental-13" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "xorg-driver-fglrx-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "xfree86-driver-fglrx" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-updates" för det reguljära uttrycket "fglrx-amdcccle*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-experimental-9" för det reguljära uttrycket "fglrx-amdcccle*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle" för det reguljära uttrycket "fglrx-amdcccle*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-experimental-12" för det reguljära uttrycket "fglrx-amdcccle*"
Observera, väljer "fglrx-amdcccle-experimental-13" för det reguljära uttrycket "fglrx-amdcccle*"
Observera, väljer "xfree86-driver-fglrx-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx-dev*"
Observera, väljer "fglrx-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx-dev*"
Observera, väljer "xorg-driver-fglrx-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx-dev*"
Paketet fglrx-amdcccle-experimental-12 är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-amdcccle-experimental-13 är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-amdcccle-experimental-9 är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-amdcccle-updates är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-dev är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-experimental-12 är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-experimental-12-dev är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-experimental-13 är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-experimental-13-dev är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-experimental-9 är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-experimental-9-dev är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-updates är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-updates-dev är inte installerat, så det tas inte bort
Paketet fglrx-pxpress är inte installerat, så det tas inte bort
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
libutouch-grail1 bve-route-cross-city-south kde-l10n-sv
gir1.2-ubuntuoneui-3.0 linux-headers-3.2.0-30
linux-headers-3.2.0-30-generic-pae libtext-glob-perl
bve-train-br-class-323-3dcab kde-l10n-engb bve-train-br-class-323
libubuntuoneui-3.0-1 libutouch-evemu1 libutouch-frame1
linux-headers-3.2.0-30-generic libfile-find-rule-perl libutouch-geis1
libtommath0 libnumber-compare-perl acroread-common
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
Följande paket kommer att TAS BORT:
fglrx* fglrx-amdcccle*
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 2 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Efter denna åtgärd kommer 165 MB att frigöras på disken.
Vill du fortsätta [J/n]?

Som sagt: installationen av CCC gick inte helt bra och vissa bitar saknas. Vågar jag fortsätta?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Osprey »

Städarn skrev:Jag fick faktiskt lite tid nu på kvällen men bara lite.

Det andra kommandot fungerade bättre. I terminalen ser det då ut så här (obs mycket text) :
raven@raven-desktop:~$ sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev*
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Observera, väljer "fglrx-experimental-12-dev" för det reguljära uttrycket "fglrx_*"
[...]
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
libutouch-grail1 bve-route-cross-city-south kde-l10n-sv
gir1.2-ubuntuoneui-3.0 linux-headers-3.2.0-30
linux-headers-3.2.0-30-generic-pae libtext-glob-perl
bve-train-br-class-323-3dcab kde-l10n-engb bve-train-br-class-323
libubuntuoneui-3.0-1 libutouch-evemu1 libutouch-frame1
linux-headers-3.2.0-30-generic libfile-find-rule-perl libutouch-geis1
libtommath0 libnumber-compare-perl acroread-common
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
Följande paket kommer att TAS BORT:
fglrx* fglrx-amdcccle*
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 2 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Efter denna åtgärd kommer 165 MB att frigöras på disken.
Vill du fortsätta [J/n]?

Som sagt: installationen av CCC gick inte helt bra och vissa bitar saknas. Vågar jag fortsätta?
Det där ser ju ganska ofarligt ut att köra, det värsta som egneltigen kan hända är ju att du tar bort alla fglrx-drivrutiner så att det enda som finns kvar är vesa-drivern. Men å andra sidan så funkar den ju alldeles utmärkt för att köra i låggrafikläge eller "safe-x-mode" eller vad det nu ska kallas och då kan du ju börja om och hoppas på en lyckad uppdatering av fglrx-rutinerna...

Själv hade jag inte tvekat att köra det, men jag kan ju självfallet inte garantera att inget kommer att krångla...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Hm, OK. Men frågan är om det kan lösa krånglet med ljudet. Jag tror det har blivit någon konflikt med ljudkortets drivrutiner. Just i kväll har jag faktiskt ljud på nätet eftersom jag lyckades få inställningen att bli kvar på "stereo". I Mediaspelaren fungerar det dock inte med ljudet.

(Glömde tala om det senast, jag kör Ubuntu ver 12.04. Har inga planer på att uppgradera till ver 14).
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Jag valde ändå att försöka. Tryckte J och då ser det ut så här:

(Läser databasen ... 1566213 filer och kataloger installerade.)
Tar bort fglrx-amdcccle ...
Tar bort fglrx ...
Removing all DKMS Modules
Done.
update-alternatives: använder /usr/lib/pxpress/ld.so.conf för att tillhandahålla /etc/ld.so.conf.d/i386-linux-gnu_GL.conf (i386-linux-gnu_gl_conf) i automatiskt läge.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/bin/amdcccle då den associerade filen /usr/lib/fglrx/bin/amdcccle (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/share/applications/ubuntu-amdcccle.desktop då den associerade filen /usr/share/fglrx/amdcccle.desktop (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/share/applications/ubuntu-amdccclesu.desktop då den associerade filen /usr/share/fglrx/amdccclesu.desktop (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/bin/amdupdaterandrconfig då den associerade filen /usr/lib/fglrx/bin/amdupdaterandrconfig (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/bin/amdxdg-su då den associerade filen /usr/lib/fglrx/bin/amdxdg-su (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/lib32/libaticalcl.so då den associerade filen /usr/lib32/fglrx/libaticalcl.so (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: varning: hoppar över att skapa /usr/lib32/libaticalrt.so då den associerade filen /usr/lib32/fglrx/libaticalrt.so (från länkgruppen i386-linux-gnu_gl_conf) inte finns.
update-alternatives: använder /usr/lib/pxpress/alt_ld.so.conf för att tillhandahålla /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu_GL.conf (x86_64-linux-gnu_gl_conf) i automatiskt läge.
update-alternatives: använder /usr/lib/i386-linux-gnu/mesa/ld.so.conf för att tillhandahålla /etc/ld.so.conf.d/i386-linux-gnu_GL.conf (i386-linux-gnu_gl_conf) i automatiskt läge.
update-initramfs: deferring update (trigger activated)
Raderar konfigurationsfiler för fglrx ...
dpkg: varning: när fglrx togs bort var inte katalogen "/usr/share/ati" tom, så den togs inte bort.
Hanterar utlösare för bamfdaemon ...
Rebuilding /usr/share/applications/bamf.index...
Hanterar utlösare för ureadahead ...
ureadahead will be reprofiled on next reboot
Hanterar utlösare för desktop-file-utils ...
Hanterar utlösare för gnome-menus ...
Hanterar utlösare för initramfs-tools ...
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.2.0-76-generic
Hanterar utlösare för libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place
raven@raven-desktop:~$

Har i detta läget inte startat om. Catalyst har försvunnit från menyn "Hem" (det fanns 2 innan och de dök upp efter den misslyckade installationen). Processen har nu stannat, betyder det att den är färdig?

Edit: Innan hade jag "Binär ATI-drivrutin för X.Org" installerad men den verkar ha försvunnit. Jag installerade den efter att datorn kraschat på internet (men sedan fungerade inte spel längre). Får se om det fungerar sedan annars får jag installera detta paket igen.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Så, nu har jag startat om datorn. Den enda skillnad jag märker är att bildskärmsupplösningen ändrades en smula men det är strunt samma. Spel verkar också fungera (testade dock inte alla). Ljudet fungerar dock inte i Totem Media player/Media spelaren. Detta oberoende om inställningen är "Analog Mono" eller "Analog Stereo". Den senare inställningen ger dock ljud på internet. Inställningen "fastnar" tyvärr inte där den ska utan måste ändras efter uppstarten. Hjälp med detta problem tas tacksamt emot.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Osprey »

Jo precis, men det du har gjort nu är att du rensat bort den misslyckade installationen, inklusive antagligen alla proprietära ATI-drivrutiner. Så förmodligen kör du med en enkel standraddrivrutin nu, som kan få grafiken att fungera enkelt, men som inte har några finesser alls.

Det du skulle kunna göra nu, är att försöka installera rätt drivrutiner för grafikkortet om du vill ha bättre grafik vilket kanske innebär bättre upplösning och kanske fler färger. Men det avgör du ju själv och funkar allting med video och bilder så är det kanske inte helt nödvändigt...

Fast å andra sidan så vet du ju hur du städar efter en misslyckad installation nu, så det kanske kan vara värt ett försök....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Njae, jag tror inte att jag försöker med det så länge det fungerar. Anledningen till att jag fick installera "Binär ATI-drivrutin för X.Org" för något år sedan var (som tidigare nämnt) att datorn kunde krascha på Youtube eller nätet. Någon uppdatering kanske har korrigerat detta i efterhand upptill min egen åtgärd (operativsystemet var relativt ny installerat på den tiden). Bilden nu ser bra ut nu.

Nå, så långt Bilden. Nu ska jag bara ha ordning på Ljudet. Men hur gör jag det? Det måste ju vara någon inställning som ska göras (utanför "Ljudinställningar" då för dessa inställningar sparas ju inte). Viss KAN jag installera Mediaspelaren igen men det är ju bara ett "Quick fix" i just det programmet, det läser ju inte huvudproblemet.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Osprey »

Nä så som du beskriver det så räcker det nog att fortsätta med grafiken så som den är nu.

När det gäller ljudet, så vad ger:

Kod: Markera allt

aplay -l
och:

Kod: Markera allt

cat /proc/asound/card?/codec#* | grep Codec
...?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

OK, kollade upp det.

Första koden ger följande (som alltid mycket text) :

raven@raven-desktop:~$ aplay -l
**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: Audigy [Audigy 1 [Unknown]], enhet 0: emu10k1 [ADC Capture/Standard PCM Playback]
Underordnade enheter: 32/32
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
Underordnad enhet nr. 1: subdevice #1
Underordnad enhet nr. 2: subdevice #2
Underordnad enhet nr. 3: subdevice #3
Underordnad enhet nr. 4: subdevice #4
Underordnad enhet nr. 5: subdevice #5
Underordnad enhet nr. 6: subdevice #6
Underordnad enhet nr. 7: subdevice #7
Underordnad enhet nr. 8: subdevice #8
Underordnad enhet nr. 9: subdevice #9
Underordnad enhet nr. 10: subdevice #10
Underordnad enhet nr. 11: subdevice #11
Underordnad enhet nr. 12: subdevice #12
Underordnad enhet nr. 13: subdevice #13
Underordnad enhet nr. 14: subdevice #14
Underordnad enhet nr. 15: subdevice #15
Underordnad enhet nr. 16: subdevice #16
Underordnad enhet nr. 17: subdevice #17
Underordnad enhet nr. 18: subdevice #18
Underordnad enhet nr. 19: subdevice #19
Underordnad enhet nr. 20: subdevice #20
Underordnad enhet nr. 21: subdevice #21
Underordnad enhet nr. 22: subdevice #22
Underordnad enhet nr. 23: subdevice #23
Underordnad enhet nr. 24: subdevice #24
Underordnad enhet nr. 25: subdevice #25
Underordnad enhet nr. 26: subdevice #26
Underordnad enhet nr. 27: subdevice #27
Underordnad enhet nr. 28: subdevice #28
Underordnad enhet nr. 29: subdevice #29
Underordnad enhet nr. 30: subdevice #30
Underordnad enhet nr. 31: subdevice #31
kort 0: Audigy [Audigy 1 [Unknown]], enhet 2: emu10k1 efx [Multichannel Capture/PT Playback]
Underordnade enheter: 8/8
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
Underordnad enhet nr. 1: subdevice #1
Underordnad enhet nr. 2: subdevice #2
Underordnad enhet nr. 3: subdevice #3
Underordnad enhet nr. 4: subdevice #4
Underordnad enhet nr. 5: subdevice #5
Underordnad enhet nr. 6: subdevice #6
Underordnad enhet nr. 7: subdevice #7
kort 0: Audigy [Audigy 1 [Unknown]], enhet 3: emu10k1 [Multichannel Playback]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
raven@raven-desktop:~$


Och nummer 2 ger:

raven@raven-desktop:~$ cat /proc/asound/card?/codec#* | grep Codec
cat: /proc/asound/card?/codec#*: Filen eller katalogen finns inte
raven@raven-desktop:~$

I sin enkelhet. Kopierade koden direkt från inlägget så jag förutsätter att den är rätt skriven.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Ljud/bild krångel efter misslyckad grafik driver uppd.

Inlägg av Städarn »

Gör bara ett litet tillägg här:

Jag har ljud på internet men jag får absolut inte gå in i "Ljudinställningar" för då andras "Stereo" till "Mono" så att jag måste ändra tillbaka. Mediaspelaren har fortfarande inget ljud, bara bild.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"