Ljud ut endast i vänster högtalare

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Ljud ut endast i vänster högtalare

Inlägg av Getmarken »

Jag har ett litet men irriterande problem med det interna ljudet i min Elitebook 8760 nämligen att endast höger högtalare ger ljud. Om jag lyssnar via lurar blir det stereo eller kopplat via mediaport - HDMI. Jag kan konstatera att det inte är fel i datorn eftersom att windows spelar stereoljudet. Så hur kan jag trixa till detta?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ljud ut endast i vänster högtalare

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du.

Det är ett tag sedan du startade tråden. Ännu ingen som har svarat.
Kanske att jag kan skriva något som hjälper dig. Medan vi väntar på fler förslag.

I det här svaret/tråden nämndes ett förslag som löste problemet i den tråden.
I den problemtråden var allt ljud borta. I ditt fall enbart på den ena högtalaren
Att 'röra om i grytan' på inställningarna kanske kan hjälpa till.

Staplarna som avses, visas i nedanstående bild

Med lite tur, kanske det kan hjälpa även dig i ditt fall.
Väl värt att testa innan man drar vidare och felsöker.

Så här skrev jag i tråden och det jag tycker du nu skall testa, det har jag markerat med fetstil:
Broder Tuck skrev:. . . . Testa gärna vår sökfunktion. Det finns fler trådar
där, att kolla igenom. Man får oftast ett eller annat värdefullt tips, eller info om sådant som man tidigare inte har vetat om. ;)

Tipset:
som tidigare i tråden, skriv in alsamixer i en terminal. Denna gång bara alsamixer.
Du får upp bilden som tidigare har nämnts. Gå med piltangenten från vänster till höger, från stapel till
stapel. Om du har beteckningen " MM " längst ned, i någon av staplarna, stanna upp där, skriv
" m ". Tryck enter och MM skall vara borta.
Det är avsikten med övningen, att få bort dem.

Stega dig fram via piltangenten, till dess att alla noteringar om MM är borta. Detta kan vara vad som
behövs. Stäng ner, starta om.
Tukken håller tummen.
........
Till slut, en undran, har du klickat i för "backports" i system > administration > programvarukällor > uppdateringar ?
Det skulle du rent av kunna börja med att göra, starta om burken och kontrollera om det gav dig något.
Kolla på din motsvarighet, hur det ser ut hos dig. Idag hittar du inställningarna för backports under Program & Uppdateringar, eller i Synaptic under flikar inställningar ->förråd -> programvara för ubuntu OCH uppdateringar.
Väl värt att kolla. Även om det inte just i detta fall skulle vara lösningen på just detta problem

Lycka till, unge man, låt den franska våren stilla smeka din kind och ett fullgott ljud likaledes smeka ditt öra . . .
/tukken håller tummarna ;)
Bilagor
Alsamixer.png
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"