Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av Städarn »

Jaha, dags för en tråd igen. Tyvärr... (OBS, det blir en del text).

Jag har sprungit på en del tekniska svårigheter och behöver nu hjälp med att ringa in problemhärdarna. Kanske en omöjlighet så här på rak arm men ni är ju smartare än mig så ni kanske kommer på något. Problemen spänner över flera områden men jag tager en chansning och kastar in dem i samma tråd. Moderator får flytta tråden om den ligger fel.

1. Ok, vi börjar från början. Jag hade försökt att installera nya drivrutiner till mitt grafikkort men misslyckades. Fick hjälp att plocka bort den felaktiga drivrutinen igen men det ligger fortfarande "skräp" kvar under "Hem/senaste program". Kan jag ta bort dem? Klickar jag på dem kommer det upp ett meddelande om Initieringsfel.

2. Jag har ända sedan jag började använda Ubuntu funderat på varför "Ikonerna" för filer visas olika i menyer och program. Det växlar fram och tillbaka lite då och då. Ni ser ett exempel här på bilden (Modifierad skärmdump från Hem/senaste filer).
Bild1.jpg
Bild1.jpg (38.69 KiB) Visad 6361 gånger
Lite stor kanske. Förlåt.

3. När jag går ut på Internet får jag meddelande om att Inloggningsnyckelringen inte låstes upp när jag loggade in på datorn och att jag måste skriva mitt lösenord. Jag loggar aldrig in på min dator själv, det sköts automatiskt. Jag hade gått runt problemet genom att ge "filen" Lösenord: login under "Lösenord och nycklar" ett blankt lösenord men det höll bara till nästa uppstart. Brukar trycka bort meddelandet med Esc men det känns inte hållbart.

4. När vi ändå är på nätet: Körde från början Firefox (ver 37.0) men gick över till Google chrome (ver 41.0.2272.118) eftersom FF började bli seg. Bytet höll ett tag men sedan började även GC kännas seg. Har rensat historiken under båda webbläsarna men det blir inte bättre för det. Ibland (räkna en gång per dag oavsett internet tid) låser det sig så illa att jag måste dra ur USB modemet och koppla upp mig igen. Detta kan i och för sig bero på ett dåligt (glappkontakt konstaterad) modem. Google har dessutom lite problem att komma ihåg lösenord. Det kan också vara lite si och så med viljan att hämta alla bilder på en sida. Många "bild saknas" blir det. Hämtade Opera (ver 12.16) och ska testa den. Under Mint 13 går den som en raket. Ännu så länge.

4. Jag kan titta på Youtube film och det laddar på ganska bra och uppspelningen fungerar ganska bra men det kan bli korta "klipp" i ljudet (uppspelningen hackar) och det redan på 360P nivån. OK, mitt grafikkort, troligen ett Gfx ATI R9600 128 Pro", är inte så bra men bättre kan det nog. Kanske har fel driver men vågar inte göra några fler misstag. Dras ännu med sviterna efter förra misslyckandet.

5. Bonus fråga. Köpte ett USB minne för att kunna flytta filer mellan datorer. Minnet är inte formaterat eller liknande. Under Windows fungerar minnet bra och likaså under Ubuntu men då måste det sitta i en USB kontakt på moderkortet. Använder jag USB kontakten på tilläggskortet så monteras det inte ordentligt (monterar av och på hela tiden och felmeddelande om detta poppar upp). Allt annat som kopplas till "USB-tilläggs kortet" fungerar ordentligt (kameror, telefoner, minnen som bara används i Linux miljö och så vidare).

Tja, det var vad jag kan komma på just nu. Har säkert glömt något men då återkommer jag med det. Jag är inte så "du och kompis" med Linux ännu att jag kan utröna vad problemet är men jag skulle gissa på fel i minne och/eller grafikkortet. Problemet är att jag inte kan montera större (läs normalstort och kraftfullare) nätaggregat i denna låda som den set ut nu. Datorn är en äldre Compaq Presario 8000 och jag måste bygga om för att få dit en "normal" kraftkälla. Kan fråga på jobbet, ett företag inom metallindustrin, om de kan bygga om lite men det känns lite onödigt att byta komponenter.

Som "lekman" skulle jag vilja påstå att datorn behöver "storstädas" men hur gör man det under Linux? Under Windows laddade man ner lite program (exempelvis C Cleaner) och röjde bland skräpet och sedan körde man en defragmentering men enligt det jag läst så behöver inte Linux defragmenteras. Flyttar dock en del filer så det verkar logiskt att det skulle bli oordning. Enligt Clam TK finns det ingen skadlig kod i datorn och "Diskkontrollen" säger att "Smart värdena" är bra och hårddisken frisk. Om man nu kan tro på det. Dammig hårdvara städades härom dagen.

Till sist:
Dator: Compac Presario 8000
OS: Ubuntu 12.04 LTS 32-Bit
CPU: Intel P 4 2.80 GHz x2
Minne: 1001 MiB
PSU: 250W (special storlek)
Internet: Trådlöst (tills vidare, Telia "fast" levereras 20/4)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det var många frågor. Hade nog varit bättre om du hade startat en tråd för varje problem, där respektive rubrik tydligt anger problemets natur.

Hursomhelst, jag kan ge dig ett par dokumentationslänkar för ett par av punkterna.

Punkt 2: Dash
Det är en av finesserna i Unity.
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-h ... intro.html

Punkt 3: Nyckelring
Kan bero på att du har ändrat lösenordet utan att samtidigt ändra nyckelringslösenordet.
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-h ... changepass
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av Städarn »

Jo, det var väl inte det fina sättet att klumpa ihop alla problemen i en och samma tråd, förlåt mig, men jag tänkte att det var dags för något överdripande och det hade blivit en del trådar i olika avdelningar att hålla reda på. Nå, det kommer inte att upprepas i framtiden.

Tittade på länkarna men fann bara den senare matnyttig.

*I min andra punkt undrade jag inte varför filerna visas utan varför de inte visas konsekvent. I min exempel bild visas 3 olika videoklipp men bara en har "preview". Detta förekommer också i program, exempelvis VLC. Efter en tid kan denna "preview" helt självständigt bytas ut mot den "oranga filmremsan" som efter några måndader kan byta tillbaka till sitt första utseende igen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av JoWa »

Dash skapar inte miniatyrer, utan använder befintliga. Om du har öppnat mappen där en bild ligger, så att en miniatyr skapas, skall den visas som bildminiatyr i Dash, annars inte.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av Städarn »

OK, då har jag förstått saken. Tack för svaret.

Men vad gäller i övrigt? Lutar det mer åt ett hårdvaru eller mjukvaru fel? Jag har inte direkt någon annan hårdvara att testa med så kunde man felsöka i systemet först så vore det bra. Kommer nog behöva lite hjälp med det dock.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av Städarn »

Jag kan uppdatera lite här.

Tog hem Opera till datorn och den fungerar fint. Det känns inte så tungrott som Firefox och Goole Chrome. Det finns en del fel och brister men inte mer än som går att leva med. Det handlar om att programmet kräver uppdateringar om man går in på vissa sidor (upptäckt på DeviantArt) och att inte alla plugins aktiveras automatiskt (upptäckt på Grooveshark) och det finns säkert något som jag inte upptäckt ännu men som finns där. Jag får heller inte glömma att ändra så att "tuben" använder Html5 istället för Flash men det ska väl inte vara några problem.

Förresten, mitt bredband har kommit. Jag ska ta itu med det i helgen.
Användarvisningsbild
sanfrid47
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jan 2018, 13:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Linköping

Re: Felsökning/uppfräschning av gammal dator

Inlägg av sanfrid47 »

Ubuntu Tweak fungerar bra på en 32 bits dator för att städa systemet.

Installera med hjälp av paketinstallerare GDebi för smidig installation.
Ubuntu
Windows 7
Windows 10
Raspberry Pi
Android
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"