Öppna NEF från Nikonkamera i Ubuntu

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Claes Reuterwall
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2015, 18:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Leksand

Öppna NEF från Nikonkamera i Ubuntu

Inlägg av Claes Reuterwall »

Finns det något program eller annat för att kunna öppna en NEF-fil från en Nikonkamera till Ubuntu?
Som vanligt finns det bara för Windows på Nikons hemsida.

Är nybörjare.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Öppna NEF från Nikonkamera i Ubuntu

Inlägg av eson57 »

Raw Therapee är bra, men det finns fler.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Öppna NEF från Nikonkamera i Ubuntu

Inlägg av plemil »

Geeqie är ett visningsprogram som jag tycker fungerar bra om man bara vill titta på bilderna. Du har även möjlighet att sätta nyckelord på bilderna mm. Ska finnas i Synaptic / Programcentralen (är inte säker på namnen, kör inte Ubuntu själv). Är dock osäker på hur ny den versionen är.

RawTherapee kan jag också tipsa om :)

Vill du bara titta på dina bilder lite snabbt så skulle jag rekommendera att extrahera de inbäddade JPG-bilderna från dina NEF-filer med hjälp av exiftool http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
Det är ett program som körs i terminalen och alltså saknar ett grafiskt användargränssnitt. Det har funnits en version med grafiskt gränssnitt, men jag tror att supporten på den är rätt dålig nu.

Bara för att... Känner du dig osäker i terminalen så rekommenderar jag att du kopierar ut ett par NEF-filer till en ny katalog och verifierar att du får det önskade resultatet med mina kodsnuttar (om du vill prova dem) innan du kör skarpt på allt du har. Jag har själv inte haft några problem med exiftool men jag vill själv inte chansa med mina egna bilder.

Kod: Markera allt

$exiftool -progress -ext NEF -r -b -JpgFromRaw -w _extr.JPG NEF_DIRECTORY
Ovanstående kodsnutt startar exiftool och plockar ut JPG-bilden och sparar den i samma mapp som din NEF.
-progress: Använder jag för att se att det händer något om jag kör på flera mappar samtidigt, kan man skippa.
-ext NEF: Gör så att NEF-filen/filerna blir källfil.
-r: Kör kommandot rekursivt, dvs även i underliggande mappar
-b: Utdatan är i binärformat
-JpgFromRaw: Är själva kommandot som extraherar JPG-filerna
-w _extr.JPG: Sparar de extraherade bilderna med BILDNAMN_extr.JPG
NEF_DIRECTORY: sökväg till bildmapp eller enskild bild som du vill plocka ut JPG-bilden ur.

Dessa JPG-bilder har motsvarande kvalite som om du använde JPG Basic i kameran. Man kan även plocka ur tumnaglarna på motsvarande sätt med hjälp av -PreviewImage istället för -JpgFromRaw

Vill man så kan man även använda exiftool för att namna om bilderna och flytta dem till en ny mapp mm.
Klistrar in ett par kodsnuttar jag själv använder tillsammans med ovanstående i ett enkelt script.
Kopierar Createdate, Orientation, Copyright etc. from NEF to JPG

Kod: Markera allt

$time exiftool -progress -ext JPG -r -overwrite_original -tagsfromfile %d%-.5f.NEF -CreateDate -Orientation -copyright -copyrightnotice -rights -artist -contact -usercomment NEF_DIRECTORY
-overwrite_original: Skriver över den gammla filen, tas det bort så byter orginalet namn. Eftersom det bara är JPG som jag själv har skapat så brukar jag använda -overwrite... Blir något fel så är det bara att plocka ut en ny från NEF-filen.
-tagsfromfile %d%-.5f.NEF: Kopierar data från NEF-filen till JPG-filen med samma namn. .5f. gör så att _extr som jag lade till i filnamnet i föregående kodsnutt ignoreras.

Lägger till fotograferingsdatum i filnamnet och flyttar till en ny mapp

Kod: Markera allt

time exiftool -progress -ext JPG -r -overwrite_original -d JPG_FINAL/%Y/%Y-%m/%Y-%m-%d_%f.JPG "-filename<CreateDate" "NEF_DIRECTORY"
-d JPG_FINAL/%Y/%Y-%m/%Y-%m-%d_%f.JPG : skapar en katalogstuktur i formen sökväg/ÅR/ÅR-MÅNAD/ samt byter namn på filen till ÅR-MÅNAD-DAG_tidigare_jpg_namn.JPG
NEF_DIRECTORY är katalogen där de extraherade JPG (och NEF-filerna) befinner sig.

Såg att jag har inlett kodsnuttarna med "time" innan "exiftool". Det kan tas bort, visar bara hur lång tid kommandot har tagit, som jag tycker att det är lite intressant att se.
Och exiftool kan gör oerhört mycket mer...
Claes Reuterwall
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 sep 2015, 18:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Leksand

Re: Öppna NEF från Nikonkamera i Ubuntu

Inlägg av Claes Reuterwall »

eson57 skrev:Raw Therapee är bra, men det finns fler.
Tack! Där fanns flera intressanta program. Får testa och se vilket som passar mig.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"