Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows eller ej

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows eller ej

Inlägg av TicToc »

När jag beställde en ny dator i maj var jag ute efter Dells XPS med Ubuntu men då den inte fanns med den hårdvara jag ville ha blev det en variant med Windows då jag sett att många hade fått in linux på den.

Jag har nu haft min Dell XPS 15 9550 i 2 månader och allt fungerar bra förutom viloläge och justering av skärmstyrka efter återgång. Jag har en tanke om att det hör ihop med skylake, intel/nvidia och har testat några olika distributioner och kärnor utan framgång.

Visst borde man kunna hoppas på att en lösning dyker upp i inte alltför avlägsna uppdateringar?

Dessa tester har lett fram till behov av ominstallaion och i samband med det funderar jag på om jag behöver behålla windows eller inte. Det är minst 6 år sedan jag hade en windowsinstallation hemma och jag har inte något behov av det nu heller mer än att det vore intressant att kunna testa mina egna program under windows.

Någon som vet om man kan ta bort windows från datorn och skapa en virtuell installation mha återställnings-usb?

Behåller du eventuellt medföljande windows vid köp av ny dator?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av Tjadden »

TicToc skrev:Någon som vet om man kan ta bort windows från datorn och skapa en virtuell installation mha återställnings-usb?

Behåller du eventuellt medföljande Windows vid köp av ny dator?
Efter min erfarenhet så ska det inte vara några problem, jag har en Dell Inspiron och var utan Windows i fjorton dagar och körde enbart Ubuntu 10.04 och det var inte det minsta problem.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av Nemo »

TicToc skrev:Någon som vet om man kan ta bort windows från datorn och skapa en virtuell installation mha återställnings-usb?
Jag har inte provat själv, men är tveksam till om det kommer att fungera. Jag antar att du har en OEM version av Windows installerad och provar du göra en återställning till en virtuell installation kan Windows få för sig att du installerar en piratkopia och sluta fungera. MS har lagt in en del kontroller för att inte kunna rakt av flytta en Windowsinstallation från en maskin till en annan.
TicToc skrev:Behåller du eventuellt medföljande windows vid köp av ny dator?
Den enda gång jag fått med Windows var då jag köpte en begagnad bärbar med Windows Vista. Då Windows låg på en ensam partition krympte jag ned den till 80 GB för att göra plats för annat OS. Sedan efter jag fått de program jag ville ha på plats gjorde jag en diskkloning av hela Windowspartitionen till en fil. Därigenom kan jag mycket enkelt återställa Windows om jag skulle vilja det.

Vad gäller att behålla förinstallerat Windows eller inte är det nog olika vilka behov man har. Jag hade nog först provat att installera någon Linuxdistibution parallellt med Windows för att se hur pass bra det fungerade. Om allt sedan verkade ok hade jag nog tagit bort Windows helt. Främst för att jag inte känner något behov av Windows.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av TicToc »

Nemo skrev: Vad gäller att behålla förinstallerat Windows eller inte är det nog olika vilka behov man har. Jag hade nog först provat att installera någon Linuxdistibution parallellt med Windows för att se hur pass bra det fungerade. Om allt sedan verkade ok hade jag nog tagit bort Windows helt. Främst för att jag inte känner något behov av Windows.
Jag missade att skriva att jag krympte windows och gjorde parallella installationer av ubuntu respektive manjaro. Till slut offrade jag min swap för att kunna testa andra alternativ i hopp om att hitta något som stödjer justering av skärmstyrka efter återgång.

Detta tillsammans med att windows har ett antal partitioner gör det hela ganska rörigt, och då linuxinstallationerna haltar lite efter kreativt testande funderar jag på att rensa disken helt och börja om från början, eventuellt då utan windows.

Konstigt att jag kan vara rädd att sakna något jag inte varit i behov av på mellan 6 och 10 år.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av johanre »

Jag hade behållt Windows, du har ju betalat för den. Däremot så behöver du ju inte använda Windows förrän du verkligen tvingas till det - oavsett skälet.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av Nemo »

TicToc skrev:Konstigt att jag kan vara rädd att sakna något jag inte varit i behov av på mellan 6 och 10 år.
Kanske är det för att du har betalat för den, men om inte annat kan du skapa upp de återställningsskivor som behövs och därefter blåsa disken helt. Då har du ändå möjligheten kvar att lägga tillbaka Windows på disken i framtiden.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av TicToc »

johanre skrev:Jag hade behållt Windows, du har ju betalat för den. Däremot så behöver du ju inte använda Windows förrän du verkligen tvingas till det - oavsett skälet.
Det är inte så mycket de spenderade pengarna som är avgörande utan snarare det faktum att jag vill slippa fortsätta betala för oanvänt diskutrymme. :) Disken är på 1TB och jag valde att minska windows till 100GB. Utan just några installerade program tar windows 50GB av dessa. :( Till det kommer några windowspartitioner för återställning och annat.
fdisk -l skrev:Enhet Start Slutet Sektorer Size Typ
/dev/nvme0n1p1 2048 1026047 1024000 500M EFI System
/dev/nvme0n1p2 1026048 1288191 262144 128M Microsoft reserved
/dev/nvme0n1p3 1288192 206088191 204800000 97,7G Microsoft basic data
/dev/nvme0n1p4 1975431168 1976352767 921600 450M Windows recovery environment
/dev/nvme0n1p5 1976352768 2000408575 24055808 11,5G Windows recovery environment
/dev/nvme0n1p6 206088192 308488191 102400000 48,8G Linux filesystem
/dev/nvme0n1p7 308488192 410888191 102400000 48,8G Linux filesystem
/dev/nvme0n1p8 410888192 478472191 67584000 32,2G Linux filesystem
/dev/nvme0n1p9 478472192 1975431167 1496958976 713,8G Linux filesystem

Partition table entries are not in disk order.
Spelar det någon roll att partitionerna inte är i diskordning?

Egentligen stör inte befintlig windowsinstallation mig så mycket men nyligen såg jag följande och blev lite orolig.
OMG!Ubuntu skrev:Some Users Say Windows 10 Anniversary Update Hosed Their Partitions
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/08/wind ... -partition
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av TicToc »

Nemo skrev:
TicToc skrev:Konstigt att jag kan vara rädd att sakna något jag inte varit i behov av på mellan 6 och 10 år.
Kanske är det för att du har betalat för den, men om inte annat kan du skapa upp de återställningsskivor som behövs och därefter blåsa disken helt. Då har du ändå möjligheten kvar att lägga tillbaka Windows på disken i framtiden.
Det kanske blir så jag gör, återställningsskiva är på plats. :)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av johanre »

TicToc skrev: Spelar det någon roll att partitionerna inte är i diskordning?
Nej, ingen alls. :)
TicToc skrev: Egentligen stör inte befintlig windowsinstallation mig så mycket men nyligen såg jag följande och blev lite orolig.
OMG!Ubuntu skrev:Some Users Say Windows 10 Anniversary Update Hosed Their Partitions
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/08/wind ... -partition
IOFS, men använder du inte Windows så kommer du inte råka ut för problemet heller.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ny dator, viloläge och skärmstyrka -behålla windows elle

Inlägg av TicToc »

Efter att ha skapat nya backuprutiner bestämde jag mig för att behålla windows.
Uppdateringen av Windows gick bra, inget linuxrelaterat försvann. :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"