Min dator stängs av av sig själv helt plötsligt

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Min dator stängs av av sig själv helt plötsligt

Inlägg av Christian Johansson »

De senaste dagarna har min Ubuntu-laptop börjat stänga av sig själv helt plötsligt. Är det någon som vet om man kan se något om orsaken till detta i någon loggfil? Avstängningen händer omedelbart så det kanske inte hinner skrivas något i loggfilerna. Jag har själv inte hittat något i loggfilerna.

Har tänkt att det kanske kan ha med för hög temperatur att göra men kommandot "sensors" samt temperaturerna som visas i NVIDIA X Server Settings och Diskar har varit normala när jag då och då har tittat på dem, jag har dessutom dammsugit ventilationsgaller. Jag tänker att det kanske kan vara något problem med strömförsörjningen, batteriet fungerar inte alls så bara en kort dipp i strömförsörjningen till datorn kommer att leda till att datorn stängs av (liksom det gör för en desktop), jag kör just nu utan batteriet eftersom det ändå inte fungerar.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Min dator stängs av av sig själv helt plötsligt

Inlägg av Christian Johansson »

Problemet har inte dykt upp idag så här långt (igår kväll stängde däremot datorn av sig tre gånger av sig själv). Har övervakat temperaturerna med Psensor idag och sett en plötslig spik i temp1 (acpitz-virtual-0), se bifogad bild, från normala drygt 50 grader till 84 grader, kanske kan det hända att det ibland inträffar en spik som överstiger den kritiska nivån på 112 grader så att datorn stänger av sig, det är i alla fall en teori, kan kanske vara ett hårdvarufel på en temperatursensor i så fall.
Bilagor
psensor_screenshot.png
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Min dator stängs av av sig själv helt plötsligt

Inlägg av johanre »

Bra uppföljning på ditt eget inlägg, Christian! Sen är det ju tråkigare att du har råkat ut för det här...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"