Problem med USB-minne

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag köpte ett billigt USB-minne på ebay. 128 GB för 57 kr. Visserligen skumt billigt så man kan ju misstänka att det inte är som det ska, men iallafall, nu har jag fått det, och jag provade att lägga in några långa filmfiler, mkv och avi på 1-2 GB, och de funkade alla bra.
Jag la också in en hel mapp med 64 pdf-filer. Alla blev felfria på usb-minnet.
MEN, när jag lägger in jpg-filer så blir det fel på dessa. När jag lägger in en mapp med jpg-filer så blir det fel på 80-90% av dessa.
Vad beror det på?
Är det fel på USB-minnet borde det väl bli fel oavsett vilken sorts fil jag lägger in?
Kan det bero på hur minnet är formaterat?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av johanre »

Hhhmm, testa med att byta namn på någon av jpg filerna så att de är högst 8+3 tecken långa. T.ex. bild0001.jpg

Funkar det då?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Dom heter redan DSC_0001.JPG
Jag använder LinuxMint17, och har också provat på en annan dator med windows XP, och det blir samma fel där.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Broder Tuck »

Henrik Jansson skrev: . . . Vad beror det på?
Är det fel på USB-minnet borde det väl bli fel oavsett vilken sorts fil jag lägger in?
Kan det bero på hur minnet är formaterat?
Den här funderingen tror jag också på. Oavsett vilken dator och operativ (Mint, Ubuntu) så skulle jag nog starta upp med GParted till att börja med. Kolla efter hur den nu är formaterad (fat32 är ju sannolikt).

Det är väl en backup som du har försökt att köra in på stickan. Så då har du filerna också på annat ställe. Om inte, så spara ner på hddisk eller liknande först och sedan formatera stickan från gparted. Testa sedan med att föra över enbart de filer som tidigare har misslyckats. Har du tur, så fungerar det med dem efter omformateringen.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Filerna jag flyttade över var några jag hade i datorn bara för att prova.
Jag har provat att formatera med "diskar" men jag får bara ett underligt felmeddelande efter en stund.
Med gparted verkar jag inte kunna göra nån med det, det är en grön nyckel på raden för usb-minnet, och hittar inte hur jag ska göra för att formatera. Är det skyddat på nåt sätt?
Finns det nåt annat sätt att formatera?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Broder Tuck »

Just nu, kan jag inte dra mig till minnes hur det ska vara med den gröna nyckeln, men det är nog så att usbstickan är monterad och då måste den avmonteras först. Det kan du också göra via gparted.

Inne i gparted, klicka på stickan, sedan enheter, avmontera.

Kolla nu, om du kan göra något på den via gparted.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja nyckeln verkade stå för att den va monterad. ( jag hade fel om färgen. Den va grå, det va rutan bredvid so va grön, som visade att det va fat32. Är fat32 förresten det lämpligaste att använda om man vill kunna använda till både linux och windows? Fanns väldigt mycket att välja på.
Nu har jag flyttat två jpg-filer, och det funkade.. Nu håller jag på att flytta en hel mapp med ca 1000 bilder. Ska testa lite annat också.
Finns det förresten nåt bra program för att testa USB-minnen med, dels om de funkar som de ska, och för att testa hastigheten.
Jag har ibland provat att använda "prestandatest" i "diskar" men det blir alltid felmeddelanden efter en stund, även med minnen som jag har aldrig har haft nåt problem med.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Broder Tuck »

. . . . Är fat32 förresten det lämpligaste att använda om man vill kunna använda till både linux och windows? . . . .
Ja, det är väl den formatering som funkar på de flesta operativ. Linux har accepterat det och windows är mer sparsmakat och måste väl mer eller mindre ha det. ;)

Jag själv saknar kunskaper om lämpliga program för att testa en usbsticka. Du skulle kunna googla. Ta med ubuntu i sökningen, eller Linux, så kanske det dyker upp något lämpligt.

Trevligt att se att det förmodligen har löst sig för dig och problemet med bilderna. Ha det gott, trevlig kväll. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, tack för hjälpen!
Jag provade att flytta över en mapp med 1200 bilder i, avmonterade sen, stoppade i det igen, och kollade, och alla bilder är som de ska. Nu provar jag med massa andra filer.
Är det förresten inte skumt billigt med 128 gb för 57 kr?
Brukar såna billiga minnen vara pålitliga? Jag ser ju de som kostar väldigt mycket mer.
När jag flyttar en stor fil flyttar den med ca 10 mb/s.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av JoWa »

NTFS är ett modernare filsystem, som stöder stora filer. FAT32 är begränsat till fyra GiB.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok. finns det någon nackdel med NTFS?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av JoWa »

Nej, inte om du undviker fossilsystem som inte stöder NTFS.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med USB-minne

Inlägg av Henrik Jansson »

Det visade sig att det var fel på USB-minnet iallafall.
Anledningen till att det först verkade fungera var att den första delen av minnet var som det skulle. Men sen började fel. Därför visade sig inte felet förrän jag hade fyllt upp den första biten.
Jag körde ett testprogram i terminalen som heter F3.
Det visade sig att 8 GB i början av de 128 var korrekta. Resten var det fel på.
Säljaren på ebay ska nu skicka ett nytt minne. Det ska jag också testa.
Testprogrammet ser ni här, det skriver minnet fullt med filer på ca 1 GB vardera. Sedan läser den alla filer och kontrollerar att de är korrekta. Det tog ca 10 timmar att testa minnet.
https://www.linuxbabe.com/command-line/ ... test-linux
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"