acer laptop/usb-portar

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
anlind
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2017, 23:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

acer laptop/usb-portar

Inlägg av anlind »

Hej! Jag har en Acer Aspire E15 som jag först installerade ubuntu16.04 från usb minne vilket fungerade bra,sen installerade jag ubuntu18.04 också från usb-minne men efter den installationen så vägrar datorn att boota från usb.Har testat olika usb-minnen och använt unetbootin,etcher och rufus.Alla minnen fungerar på min windows dator.Det jag kopplar in via usb på min Acer kommer upp på skärmen som en ikon.Någon som vet? Kan tillägga att jag har tagit ur cmos-batteriet och startat om och naturligtvis ändrat startordning i bios
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: acer laptop/usb-portar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vad du skriver får mig att tänka på det här problemet, som vad jag har förstått kan beröra även andra burkar än Lenovo. Säger inte att det är så, men tycker det kan vara värt att nämna.
anlind
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2017, 23:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: acer laptop/usb-portar

Inlägg av anlind »

Ska jag försöka uppdatera bios och isåfall hur eller ska jag fortsätta uppdatera mitt installerade 18.04?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: acer laptop/usb-portar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har ingen aning, sorry. Felrapporten är ju lång, och om det är det problemet du har snubblat över, kan du möjligen hämta vägledning där.

Man kan ju hoppas att fortsatta uppdateringar av 18.04 till slut rättar till problemet. Men det är bara en gissning och from förhoppning.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"