BIOS - uppdatering

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

BIOS - uppdatering

Inlägg av Lao Tzu »

Jag har en dator med ett Asrock Fatal1ty AB350 Gaming ITX-moderkort (det är så att jag skäms när jag skriver vad det heter) tillsammans med Ryzen 5 2400G.

Då det är en ny plattform och så vidare vill jag gärna ha senaste BIOS då det tycks göra systemet stabilare. Däremot står det att det är nödvändigt att först installera "AMD all in 1 with VGA driver ver:18.10.20_NHDA" respektive "AMD all in 1 with VGA driver ver:18.50.16.01_WHQL" för att få senaste BIOS. Dessa verkar dock bara vara .exe-filer. Är det då grönt ljus att strunta i dem om man som jag kör *buntu?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BIOS - uppdatering

Inlägg av eson57 »

Är detta ditt kort?
I så fall... så länge du kör enbart Linux kan jag inte se några problem. Grafikproblemet berör säkerligen bara Windows. Följ dock instruktionen för nyaste BIOS noggrant och uppgradera inifrån BIOS... inga jäkla "Instant Flash".
I det här fallet heter den uppackade ROM-filen "AB35GIA5.60".
Kompatibiliteten med Linux är dock alltid ett frågetecken.
* If the current BIOS version is older than P5.30, please update BIOS to P5.50(PinnaclePI-AM4_1.0.0.6) before updating this version.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BIOS - uppdatering

Inlägg av Lao Tzu »

eson57 skrev:Är detta ditt kort?
I så fall... så länge du kör enbart Linux kan jag inte se några problem. Grafikproblemet berör säkerligen bara Windows. Följ dock instruktionen för nyaste BIOS noggrant och uppgradera inifrån BIOS... inga jäkla "Instant Flash".
I det här fallet heter den uppackade ROM-filen "AB35GIA5.60".
Kompatibiliteten med Linux är dock alltid ett frågetecken.
* If the current BIOS version is older than P5.30, please update BIOS to P5.50(PinnaclePI-AM4_1.0.0.6) before updating this version.
Ursäkta mitt sena svar, jag trodde att jag redan hade svarat...

Först idag provade jag i alla fall att uppgradera och det gick utan problem. Enda problemet är att fläktkurvan tycks ha ändrats. Jag kan tänka mig att den nollställdes men jag har försökt åtgärda det. Får ta och gräva lite mer i det vid tillfälle.

Tack för hjälpen i alla fall!
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BIOS - uppdatering

Inlägg av Lao Tzu »

Dum fråga kanske men better safe than sorry: Kan jag utan problem nedgradera från version 5.70 till 4.90? Jag är trött på att fläktarna går utan att jag kan ställa in dem.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BIOS - uppdatering

Inlägg av Lao Tzu »

Lao Tzu skrev:Dum fråga kanske men better safe than sorry: Kan jag utan problem nedgradera från version 5.70 till 4.90? Jag är trött på att fläktarna går utan att jag kan ställa in dem.
Ursäkta bumpen men eftersom aktiviteten på forumet ändå är så låg tror jag knappast att jag konkurrerar ut andras hjälpbehov.

Vad säger ni? Är det riskfritt att utan omvägar nedgradera direkt från 5.70 till 4.90?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BIOS - uppdatering

Inlägg av Nemo »

Lao Tzu skrev:Vad säger ni? Är det riskfritt att utan omvägar nedgradera direkt från 5.70 till 4.90?
Risken borde vara densamma oavsett om du uppgraderar eller nedgraderar, då det i bägge fallen handlar om en BIOS uppdatering. Det finns alltid en risk för att något går fel vid en uppdatering, men har du kunnat köra med 4.90 utan problem tidigare borde risken inte vara större nu än då du gjorde uppdateringen till 5.70

Har ingen erfarenhet av att göra en nedgradering av BIOS, men i teorin bör det inte vara något problem så länge man inte uppdaterar till något som inte alls fungerar ihop med datorn.

Kanske finns andra här på forumet som vet mer om detta.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BIOS - uppdatering

Inlägg av Lao Tzu »

Nemo skrev:
Lao Tzu skrev:Vad säger ni? Är det riskfritt att utan omvägar nedgradera direkt från 5.70 till 4.90?
Risken borde vara densamma oavsett om du uppgraderar eller nedgraderar, då det i bägge fallen handlar om en BIOS uppdatering. Det finns alltid en risk för att något går fel vid en uppdatering, men har du kunnat köra med 4.90 utan problem tidigare borde risken inte vara större nu än då du gjorde uppdateringen till 5.70

Har ingen erfarenhet av att göra en nedgradering av BIOS, men i teorin bör det inte vara något problem så länge man inte uppdaterar till något som inte alls fungerar ihop med datorn.

Kanske finns andra här på forumet som vet mer om detta.
Tack för svaret! Ursäkta min sena replik men här kommer i alla fall en liten uppdatering. Jag tänkte lite som du, att det är samma risk uppåt som nedåt... men tji fick jag. När jag äntligen idag skulle försöka nedgradera gick det inte. Tänkte då att jag kunde nedgradera stegvis men det visade sig snart att om man (som jag) har installerat version 5.30, går det inte att nedgradera till lägre versioner. Jag ska se om jag kan göra något åt fläktkurvorna genom att ställa in dem manuellt. Annars vete tusan vad jag gör.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"