Stänga av hårddiskar?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Stänga av hårddiskar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har monterat in alla gamla hårddiskar jag har i en reservdator. Det blev 5 st, varav 1 SSD.
På halva SSD:n har jag en windows XP-partition som jag använder ibland för att kunna köra windowsprogram. Har även några Linuxpartitioner på några av de här hårddiskarna.
När jag provkörde allt färdigmonterat och bootade med XP-partitionen så funkade allt som det skulle, men, de 4 andra vanliga hårddiskarna blev ganska varma, fast att de inte alls används. Ska det vara så, och varför blir de det? Snurrar dom hela tiden eller är det bara elektroniken som blir varm? Och hur varmt är skadligt varmt för en hårddisk?
Kan man på något sätt göra så att hårddiskar som inte används är helt avstängda?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Stänga av hårddiskar?

Inlägg av Osprey »

Javisst, du kan stänga av diskar med:

Kod: Markera allt

sudo hdparm -y /dev/DISK
eller

Kod: Markera allt

sudo hdparm -Y /dev/DISK
Notera skillnaden på stort och litet "y" och läs mer om det med:

Kod: Markera allt

man hdparm
En hårddisk ligger normalt på en temperatur om sådär ungefär 40°-60° beroende på last. Börjar det närma sig sådär 90° så är det något som inte riktigt är bra....

Men det finns egentligen inga absoluta gränser för detta och det finns många åsikter om vad som är bra respektive inte. De här siffrorna bygger på mina egna erfarenheter....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Stänga av hårddiskar?

Inlägg av Henrik Jansson »

ok.. Innebär det att den är avstängd tills man skriver motsvarande kommando för att starta den, eller kan man montera den bara för att få igång den, eller klicka på den fil som är på den hårddisken så startar den?
Finns det nåt kommando man kan lägga in nånstans som gör att hårddisken aldrig startar? Eller startar alla hårddiskar så fort man startar datorn, även de hårddiskar som den inte ska boota från?

Jag såg att i Inställningar-Diskar så finns möjligheten att sätta hårddiskar i standbyläge, och även att ställa in tiden för att en hårddisk ska sättas i standby till bara nån sekund. Det kanske blir samma sak som att stänga av den?

Har du koll på om man kan stänga av hårddiskar i Windows XP?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Stänga av hårddiskar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:ok.. Innebär det att den är avstängd tills man skriver motsvarande kommando för att starta den, eller kan man montera den bara för att få igång den, eller klicka på den fil som är på den hårddisken så startar den?
Finns det nåt kommando man kan lägga in nånstans som gör att hårddisken aldrig startar? Eller startar alla hårddiskar så fort man startar datorn, även de hårddiskar som den inte ska boota från?
Så långt jag kollat det, så gör den en "spindown", men bör väckas av nästa access. Har inte kollat till 100, men jag tror att det är så... lite längre acess-tid när du vill komma åt den och sedan måste du "spinna ner den igen" för att få den att vila....
Henrik Jansson skrev:Jag såg att i Inställningar-Diskar så finns möjligheten att sätta hårddiskar i standbyläge, och även att ställa in tiden för att en hårddisk ska sättas i standby till bara nån sekund. Det kanske blir samma sak som att stänga av den?
Prova och meddela gärna hur det går....
Henrik Jansson skrev:Har du koll på om man kan stänga av hårddiskar i Windows XP?
Har inte kört XP "sedan kungen dog", vet inte men misstänker att Windows inte hade sådana möjligheter då....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Stänga av hårddiskar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Nu har jag testat lite med att stänga av hårddiskarna i "Diskar".
Där finns två möjligheter. Man kan välja att sätta hårdiskarna i viloläge ( ett val för varje hårddisk). Men detta val kommer systemet inte ihåg till nästa uppstart.
Nästa möjlighet är att ställa in en tid för hur länge de kan vara oanvända innan de sätts i viloläge, allt från aldrig ner till 5 s som minst.
Sätter man 5 s så går de alltså nästan omedelbart i viloläge, och man hör hur de tystnar och de svalnar.
Denna inställning kommer datorn ihåg efter omstart, och även efter att ha stängts av och satts igång igen.
Men om man bara startar, alltså inte stänger av, då verkar det som att hårddiskarna kommer ihåg inställningen, för hårddiskarna varvade upp och ner under uppstarten som då tog väldigt lång tid. I grub valde jag att starta windows och hårddiskarna fortsatte att varva upp och ner. Men sen stängde jag av datorn, och då startade hårddiskarna normalt. Startar jag då den linuxpartition som jag gjorde inställningen i Diskar i så stängs hårddiskarna av efter 5 s.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"