Skaffa mer RAM-minne

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Skaffa mer RAM-minne

Inlägg av ErikH »

Hej. Min Lenovo H50-55 börjar bli till åren kommen. Den tar tid på sig vid start och när jag ska starta program. Den har 4 G RAM. Kan det vara idé att öka RAM, eller är det bättre att skaffa något nyare? Enligt specifikationen kan datorn utrustas med max 16 G RAM.

Hälsningar
Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skaffa mer RAM-minne

Inlägg av Osprey »

Förmodligen kommer du att vara nöjd ett tag till om du bara utökar RAM-minnet. Visst kommer du kanske att vara nöjd ännu längre om du köper en ny dator, men 16GB RAM är fullständigt helt OK.

Jag kör med 16GB RAM nu iofs med en Aspire XC-895, som är helt ok men inte någon "grymmeburk" och det räcker gott för mig...

4GB är lite väl trångt och snålt idag, åtminstone för Ubuntu eller Mint och Windows lär väl stå stilla i ett par veckor innan det vaknar upp... ;D

Så mitt förslag är att utöka minnet och var nöjd ett par år för det kommer du att vara och de datorerna som finns då kommer ändå att vara mycket bättre än de som finns idag. Så ta tillvara på den kapacitet som fortfarande finns kvar i din dator och satsa pengarna på en ny dator om ett par år istället.... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Skaffa mer RAM-minne

Inlägg av ErikH »

Tack för svaret. Det låter klokt. Jag är inte ute efter värstingprestanda.

Hälsningar
Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skaffa mer RAM-minne

Inlägg av Osprey »

Att byta disken till SSD är också ett sätt att förbättra prestanda, högst väsentligt... och den "disken" kan du också flytta över till en ny dator när det är dags, som det ser ut nu....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"