Gammalt keyboard och Ubuntu fungerar inte ihop.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
*Teknikern*
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 sep 2015, 12:42
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Gammalt keyboard och Ubuntu fungerar inte ihop.

Inlägg av *Teknikern* »

Jag har en virtuell kyrkorgel, den har körts på Windows 10 som måste vara universums absolut sämsta operativsystem med all bloatware som formligen käkar upp allt minne. Datorn har 8Gb ram och är inte urgammal så jag bestämde mig för att göra som dom flesta andra som kör Grandorgue-programvaran, migrera till Ubuntu. Övre klaviaturerna i spelbordet är M-audio och fungerar från start, sen har vi ju en pedalklaviatur också som styr datorn via ett gammalt M-audio Radium 49 som inte ens har drivrutin till nyare windows än 7-an men funkar med 7-ans utdaterade antika drivrutin i Windows 7. På m-audios hemsida finns en drivis till Linux-Unix men den funkar inte.

Hitta en drivis till Linux visade sig snabbt att där körde jag fast, jag installerade Midisport-firmware men det är stopp iallafall och jag kommer inte längre. Lösningen om inga drivisar finns är att gå tillbaks till nån gammal windows xp och hoppas att det funkar eller bygga ny styrenhet till ett modernt M-audio keyboard vilket jag vill slippa då det innehåller lika många relän som tangenter så,,,,hilfe,,,please.

Jag är absolut ingen fena på linux så snälla, skriv begripligt och gärna "klipp och klistra i terminalen".
*Teknikern*
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 sep 2015, 12:42
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Gammalt keyboard och Ubuntu fungerar inte ihop.

Inlägg av *Teknikern* »

Svarar mig själv eftersom ingen gjort det än, jag hittade av en händelse detta, körde hela steg-för-steg och nu funkar det klockrent. :)

https://sndrtj.eu/2019/10/19/Using-a-US ... on-Ubuntu/
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Gammalt keyboard och Ubuntu fungerar inte ihop.

Inlägg av Osprey »

Jättebra, ofta finns lösningen inom räckhåll för Linux... fast många gånger måste man känna till hela problembilden, för att kunna söka svar... om det nu inte är något inom själva Linux alltså... ;)

Grattis till att du fixade det!! :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
*Teknikern*
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 sep 2015, 12:42
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Gammalt keyboard och Ubuntu fungerar inte ihop.

Inlägg av *Teknikern* »

Tack!
Ikväll försökte jag spela skiten ur burken, det gick inte, inte ett enda lagg trots Spotify som fick samspela och alla register gick för fulla spjäll och det lät BRA! ;D
Jag visste förut att lösningar finns, det gäller bara att inte tappa sugen och ge upp. Imorgon ska jag spela på en riktig kyrkorgel, jag har ett gäng jag får öva på och sen måste jag lära mig noter också,,,,,wish me luck, jag som är gehörsspelare sen barndomen. :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"