Lämpliga begagnade datorer för Ubuntu

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Lämpliga begagnade datorer för Ubuntu

Inlägg av ErikH »

Hej.
Min Lenovo H50-55 har det mesta av sin framtid bakom sig. Den börjar bli riktigt trött och jag ska köpa en ny maskin. Det finns en hel del begagnat och rekonditionerat på marknaden. Ofta till bra priser. Frågan är då vilka datorer som funkar bäst med Ubuntu? Den Lenovo jag kör nu har funkat bra, förutom mikrofonljud, som inte fungerat alls. Kan jag få tips på några lämpliga maskiner? Gärna lite rymliga stationära datorer. Jag skulle gärna vilja kunna flytta över DVD-spelaren och även hårddisken på 1TB.

Hälsningar
Erik
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämpliga begagnade datorer för Ubuntu

Inlägg av anth »

Generellt fungera linux bättre på begagnade datorer än nya, då det brukar ta 1-2 år för ny hårdvara att få drivrutiner i linux-kärnan, och sedan för att kärnan ska komma till Ubuntu.

Min erfarenhet är att bärbara Lenovo och stationära Dell brukar fungera utan problem, men generellt fungerar nästan alla datorer felfritt om de är äldre än 3 år.

Man kan söka och se om linux fungerar på specifika datormodeller på den här sidan:
https://linux-hardware.org/

Den här sidan har också en bra sammanställning:
https://www.linux.com/news/my-hardware- ... -out-here/

Sedan finns det viss hårdvara som brukar krångla:
1. Nvidia grafikkort brukar krångla. Franmförallt är Wayland-stödet fortfarande dåligt så man får nog använda Xorg.
2. Musplattor och WiFi i bärbara datorer, då dessa ofta är proprietära och brukar ta lång tid innan drivrutinerna kommer in i linux-kärnan.

Sedan har olika Linuxdistros olika bra stöd. Jag rekommenderar dessa:
- Ubuntus halvårsversioner (det är inget fel på LTS, men man vill ha senaste Ubuntuversionen så man får en så ny linux-kärna som möjligt om man får problem med hårdvaran).
- Pop!_OS, för de har en speciell ISO för Nvidiakort.

Har man en NY dator rekommenderar jag nedanstående för de har nyare drivrutiner än Ubuntu. Har man en begagnad dator är det inte lika viktigt - men de är fortfarande bra distros.
- Nobara som bygger på Fedora. Nobara är en användarvänlig version av Fedora med inbyggt stöd för Nvidia, samt att Fedora brukar ha en linux-kärna som kan vara upp till ett halvår nyare än Ubuntu.
- Garuda Linux, som är en spelanpassad distro baserad på Arch Linux (som alltid är först med det senaste då det är en rolling release).
- Normalt brukar man rekommendera Manjaro som en användarvänlig version av Arch, men de har haft lite problem på sistone så jag skulle rekommendera Garuda (eller Endeavour) före Manjaro.
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Lämpliga begagnade datorer för Ubuntu

Inlägg av ErikH »

Tack för tipsen.
:)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"