Kolla vilken cool minidator!

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av lasseroth »

Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

mums, sund att de inte pluttade in en minihårddisk oxå :(

Annars är mina favoriter bland smådatorer flybook (som fått en svensk hemsida på flybook.se som tyvärr inte innehåller mycket info kolla istället på flybook.com). De hade reklam om tidigare versioner i designtidningar för ett par år sedan där de påstod att den var stor som ett dvdfodral, vilket definitivt inte stödjes av reklamen då de hade en naken flicka som inte kunde varit längre än 90cm om det stämde. Den version de säljer nu är i A5storlek, som att ha vikt ett vanligt papper en gång.

http://www.flybook.com/upload/e_web/1687-1.jpg (ingen naken flicka)

Annars är det en dator som inte var gjord för skrivbordsbruk utan mest som minimal webserver som inte var större än en sådan där nattlampa som sitter i väggutaget. Mycket härlig liten grej.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 4 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av lasseroth »

Ok ang. Flybook, men grejen här var ju att den levererades med xubuntu.
Jag kan mycket väl tänka mig att använda Linutop på min sons restaurang.
Koppla den till en lcd skärm och skriva in matsedel och/eller visa reklambilder för företaget. I ett sådant läge är 280 Euro billigt. Den kan stå på alltid och drar bara 5 watt.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

lasseroth skrev: Ok ang. Flybook, men grejen här var ju att den levererades med xubuntu.
Jag förstod det, jag hade hoppats på att fler skulle tycka flybook var en bra idé och liksom jag tjata på möjligheten till att få den med ubuntu :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Om man tycker accepterar xandros finns numera: [img width=250 height=216]http://www.linuxdevices.com/files/misc/asus_eeepc_straighton.jpg[/img]

Liten? skoja inte!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av lasseroth »

Ni som begriper lite mer än jag.
En riktigt liten Laptop kostar ju mycket pengar.
Vad tror ni om att använda linutop som laptop.
Är det att gå över ån efter vatten?
Om man stoppade linutop i en liten väska tillsammans med skärm, hårddisk, minitangentbord, batteri. Skulle det gå och skulle det löna sig?
Användarvisningsbild
per9000
Inlägg: 931
Blev medlem: 07 maj 2007, 11:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Västerås
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av per9000 »

Mekaniserad Apelsin skrev: mums, sund att de inte pluttade in en minihårddisk oxå :( [...]
Typ ett minneskort som till kameror eller liknande på ett par GB - det hade inte suttit fel.

Jag tror stenhårt på att detta är framtiden. Om ett par år ger man kanske inte potentiella kunder ett USB-minne med reklam utan kanske en dator likande denna med reklam på. Sen ger den potentiella kunden datorn till sitt tonåriga barn som installerar Gnu Hurd på den och ger till mormor :D

Dessutom: varför inte bygga in datorn i skärmen som folk redan börjat göra. Man slipper allt med att den tar plats och så vidare. Jag antar man slipper buller från (hårddiskens) fläktar och sådant också.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Hund »

per9000 skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev: mums, sund att de inte pluttade in en minihårddisk oxå :( [...]
Typ ett minneskort som till kameror eller liknande på ett par GB - det hade inte suttit fel.

Jag tror stenhårt på att detta är framtiden. Om ett par år ger man kanske inte potentiella kunder ett USB-minne med reklam utan kanske en dator likande denna med reklam på. Sen ger den potentiella kunden datorn till sitt tonåriga barn som installerar Gnu Hurd på den och ger till mormor :D

Dessutom: varför inte bygga in datorn i skärmen som folk redan börjat göra. Man slipper allt med att den tar plats och så vidare. Jag antar man slipper buller från (hårddiskens) fläktar och sådant också.

/Per
Jag vill se dig få in 5-10 hårddiskar i skärmen med Zalmans värsting kylning på både processor och grafikkort. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
per9000
Inlägg: 931
Blev medlem: 07 maj 2007, 11:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Västerås
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av per9000 »

Hund skrev:
per9000 skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev: mums, sund att de inte pluttade in en minihårddisk oxå :( [...]
Typ ett minneskort som till kameror eller liknande på ett par GB - det hade inte suttit fel.

Jag tror stenhårt på att detta är framtiden. Om ett par år ger man kanske inte potentiella kunder ett USB-minne med reklam utan kanske en dator likande denna med reklam på. Sen ger den potentiella kunden datorn till sitt tonåriga barn som installerar Gnu Hurd på den och ger till mormor :D

Dessutom: varför inte bygga in datorn i skärmen som folk redan börjat göra. Man slipper allt med att den tar plats och så vidare. Jag antar man slipper buller från (hårddiskens) fläktar och sådant också.

/Per
Jag vill se dig få in 5-10 hårddiskar i skärmen med Zalmans värsting kylning på både processor och grafikkort. ;)
Datorn jag just gav bort till Svärmor har en hårddisk på 8 GB (från en Xbox1) och det kan man få i ett minneskort nu, det skulle räcka som hyffsat vettig dator för mig. Om priset var rätt :)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Hund skrev: Jag vill se dig få in 5-10 hårddiskar i skärmen med Zalmans värsting kylning på både processor och grafikkort. ;)
Förr var det största problemet all värme från skärmen, men tror du inte solid state devices (vilket definitivt tar bort buller från hårddiskar), miljövänliga processorer och riktigt lågintensiva plattskärmar faktiskt gör det möjligt utan alltför många fläktar? Jag menar, macs snyggaste dator är ju en skärm, och jag hade för tre-fyra år sedan en jävligt taskig dator som var inbyggd i en skärm. Vi är på väg dit...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Hund »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Hund skrev: Jag vill se dig få in 5-10 hårddiskar i skärmen med Zalmans värsting kylning på både processor och grafikkort. ;)
Förr var det största problemet all värme från skärmen, men tror du inte solid state devices (vilket definitivt tar bort buller från hårddiskar), miljövänliga processorer och riktigt lågintensiva plattskärmar faktiskt gör det möjligt utan alltför många fläktar? Jag menar, macs snyggaste dator är ju en skärm, och jag hade för tre-fyra år sedan en jävligt taskig dator som var inbyggd i en skärm. Vi är på väg dit...
Jo i framtiden kan detta tänkas vara en lösning. Men inte idag med dagens mekaniska hårddiskar och processorer som kräver en någelunda kylning för att hålla sig under en 30°C 24/7.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Hund skrev: Jo i framtiden kan detta tänkas vara en lösning. Men inte idag med dagens mekaniska hårddiskar och processorer som kräver en någelunda kylning för att hålla sig under en 30°C 24/7.
Alla saker jag nämnde finns redan och säljs idag (fast just ssd är väl ca tre gånger så dyr som en hd).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
per9000
Inlägg: 931
Blev medlem: 07 maj 2007, 11:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Västerås
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av per9000 »

FYI: "SSD-enheter på 64 gigabyte med SATA II-gränssnitt" // datormagazine
http://www.datormagazin.se/nyheter/article171314.ece

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Hund »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Hund skrev: Jo i framtiden kan detta tänkas vara en lösning. Men inte idag med dagens mekaniska hårddiskar och processorer som kräver en någelunda kylning för att hålla sig under en 30°C 24/7.
Alla saker jag nämnde finns redan och säljs idag (fast just ssd är väl ca tre gånger så dyr som en hd).
Det jag menade var att jag vill se en "skärmdator" med X antal TB och en någelunda kraftfull prestanda där kylningen är prioriterad. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Hund skrev: Det jag menade var att jag vill se en "skärmdator" med X antal TB och en någelunda kraftfull prestanda där kylningen är prioriterad. :)
Va? sitter du och använder arbetsdatorn som lagringsenhet oxå? Är inte det sååååå 90-tal? :D

Hrrm. Fast för att återgå till ämnet lite...

lasseroth: Problemet (som du säger) med att använda lintotten i originalposten blir ju att den inte har en skärm, så man måste skaffa en skärm att slänga runt med oxå samt mus och tangentbord, och den kräver någon typ av skydd dessutom, sedan måste du ha någon typ av ups (om du ska kunna använda den utan sladd i). Det blir en massa saker att ha i väskan, och antagligen dyrt oxå, speciellt med tanke på skärmen som antagligen skadas lättare när kanter kan slå in i den, om du inte fixar jättebra skydd till den.

Jag hoppas på att smartphones blir bättre och bättre och använder mer onlinetjänster samt möjlighet att koppla upp sig via typ nx til sin egna hemdator och att skillnaden mobil-bärbar dator suddas ut.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 5 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

SV: Kolla vilken cool minidator!

Inlägg av lasseroth »

ja.. köpt datorn, fått den men det var nog en för krånglig dator för mig.
Visst man kommer  ut på nätet, man kan surfa men sedan inte så mycket mer.
Nu är jag ju långt ifrån något geni, så det är förmodligen så att den kan mera än jag.
Hur som helst det var inget för en korkskalle som jag, så nu finns det en linutop till salu "Billigt".
Skall vi säga att jag tar en förlust på 1000:-
Visst det var dyra 10 minuter.
Men va f-n,ibland gör man misstag.
Skriv svar

Återgå till "Surftips"