Tug's Uptime Project.

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Pinky »

Emil.s skrev:Åska + Stabil-ström är ingen bra idé. :-[

Har aldrig vart några problem på 2-3 år, men igår så vart det strömlöst i 1 sec precis när det small till. Det var 1 sekund för mycket. :P

Ska passa på att fixa en ny kärna och ett bättre överspänningsskydd nu i dagarna, så snart är man återigen tillbaka på 0.
Någon som vill skänka mig lite pengar för en UPS? :)
hmm jag har ju faktiskt en gammal UPS ståendes.. undras om den fortfarande funkar :P
Har dock problemet att inga jordade uttag finnes i arbetsrummet där burkarna står, och UPS'en tjuter så förbaskat om den inte får jordning :( Undrar om man kan be hyresvärden om en uppgradering av uttagen? :) annars får man väl flytta in servrarna i köket 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av pun »

axel112 skrev:Ja, man får kanske börja ta det här med säkerhet på allvar. Fast min lilla nslu2 är inte öppen utåt, bara inåt. Det begränsar behövligheten en smula hoppas jag.
Jo det finns ju de som bittert får erfara vad säkerhetshålen innebär...

Tyvärr finns det ju även de som inte har den blekaste hur man håller sin server uppgraderad.

Känner man till allt det här så är det ju inget problem med sådana här "tävlingar".

Hotbilden för säkerhetshål är ju klart värre än FRA.... "NSA loves vulnerabilitys" O0
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Pinky »

pun skrev:
axel112 skrev:Ja, man får kanske börja ta det här med säkerhet på allvar. Fast min lilla nslu2 är inte öppen utåt, bara inåt. Det begränsar behövligheten en smula hoppas jag.
Jo det finns ju de som bittert får erfara vad säkerhetshålen innebär...

Tyvärr finns det ju även de som inte har den blekaste hur man håller sin server uppgraderad.

Känner man till allt det här så är det ju inget problem med sådana här "tävlingar".

Hotbilden för säkerhetshål är ju klart värre än FRA.... "NSA loves vulnerabilitys" O0
Har du några bra tips då?
Jag kör in uppdateringar med aptitude och servrarna ligger bakom router med endast de nödvändiga portarna öppna. nåt mer man bör tänka på?

EDIT: jag har bytt port för ssh också :)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av pun »

Pinky skrev: Har du några bra tips då?
Jag kör in uppdateringar med aptitude och servrarna ligger bakom router med endast de nödvändiga portarna öppna. nåt mer man bör tänka på?

EDIT: jag har bytt port för ssh också :)
1. Prenumera på Ubuntus USN.....RSS feed direkt

2. Jag kan inte se hur man kommer runt en kerneluppdatering pga säkerhetshål. Ett fåtal
kan kanske täppa till alla luckor

3. Ubuntus "soptunne" servrar kan väl ses som ett exmpel på något inte helt lyckat..
How did this happen
-------------------

Unfortunately:

a) the servers, especially zambezi were running an incredible
amount of web software (over 15 packages[1] that we recognised)
and
of all the ones where it's trivial to determine a version, they
were without exception out-of-date and missing security patches.
An attacker could have gotten a shell through almost any of
these sites.

b) FTP (not sftp, without SSL) was being used to access the
machines, so an attacker (in the right place) could also have
gotten access by sniffing the clear-text passwords.

c) The servers have not been upgraded past breezy due to problems
with the network card and later kernels. This probably allowed
the attacker to gain root.



https://lists.ubuntu.com/archives/loco- ... 01510.html


För publika servrar så är ju också uptime lite märklig men de hamnar till sist hos Flashback och allmän bespottning inkl hur korkad admin det måste vara.... >:D Made in Sweden.. O0
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Pinky »

USN? url tack :)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av pun »

Pinky skrev:USN? url tack :)
I repris.... den är enkel för den är så viktig..

http://www.ubuntu.com/usn

Det mesta fixas ju genom omstart av tjänster..... SSL debaclet ledde till omstart av min server.

Kärnan likaså eftersom jag inte anser mig ha tillräckligt på fötterna för att inte uppgradera.


RedHats o Novells Enterprise servrar har ett mer automatiserat system som bankar en trött admin
i skallen att nu finns det fixar...MS har ju likaså för sina WSUS funktioner.
Användarvisningsbild
loco
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 maj 2008, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av loco »

Såja, nu har jag några fler burkar inne där 5 ubuntu och 6 st winmaskiner. Måste a ner de flesta av den snart, för då ska det kopplas el igen hos mig, men har ju inte så hög uptime på dem, då jag bygger om, och måste fimpa elen då och då.
Användarvisningsbild
Erikw
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 jul 2007, 02:57
OS: Open Suse
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Lund, Sverige
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Erikw »

Någon som vet hur man ska göra för att slippa filen ~/HTTPResp.log skapas vid varje uppdatering?

(den som innerhåller följande:)

-> Update done...
-> Picture created from : minibleu for ubuntu os type - ID : 1196
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Användarvisningsbild
Pinky
Inlägg: 1258
Blev medlem: 30 jan 2007, 15:59
OS: Fedora
Ort: Kristianstad/Sverige
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Pinky »

Jag som låg så bra till :( Dumma dumma dumma strömavbrott!
Nåja, passade på att flytta servrarna lite nu iaf.
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av axel112 »

Jag har full förståelse. Kämpa på och håll ut. Du kommer tillbaka. Jag har också varit nere i botten, men är på väg uppåt. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Hund »

Ett spänningsskydd är att rekomendera det med. :) Det har hänt 2 gånger att min lägenhet har blivit svart en kort stund vid åskväder. Allt har dött (inklusive övriga datorer) utom denna datorn som har överspänningsskydd. :P Men blir det strömavbrott är man ju körd ändå.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Louie
Inlägg: 2361
Blev medlem: 15 nov 2006, 10:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Louie »

Kan varmt rekommendera att skaffa en UPS, skyddar mot strömavbrott och spänningsspikar. Min UPS till linuxuser.se har räddat servern ett flertal gånger.

/L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Hund »

Någon som vet vilken port man lär öppna så att den kan skicka data till sidan?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av KiviE »

Hund skrev:Någon som vet vilken port man lär öppna så att den kan skicka data till sidan?
Det går över http... så kan du surfa så ska det fungera.
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av djkmmo »

Säkert en dum fråga, men hur går man med i ett Team? Jag har fått igång programet och det laddade upp siffror till servern, men jag hittar ingenstans på hemsidan där det går att gå med i team Ubuntu Sverige.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av Hund »

KiviE skrev:
Hund skrev:Någon som vet vilken port man lär öppna så att den kan skicka data till sidan?
Det går över http... så kan du surfa så ska det fungera.
Är du säker? För sen jag ordnade en brandvägg har det slutat fungera för mig.

Edit: Skojade. :P Jag såg fel timme, den hade fått för sig att uppdatera nu.
djkmmo skrev:Säkert en dum fråga, men hur går man med i ett Team? Jag har fått igång programet och det laddade upp siffror till servern, men jag hittar ingenstans på hemsidan där det går att gå med i team Ubuntu Sverige.
Tugs lär få tummen ur och rusta klart köket eller vad han nu höll på med.. Oavsett vad är han en sjukt slö person. :D Han har inte ordnat så man kan logga in ännu. Vilket han skulle gjort för typ 100 år sedan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av axel112 »

Hund skrev:
djkmmo skrev:Säkert en dum fråga, men hur går man med i ett Team? Jag har fått igång programet och det laddade upp siffror till servern, men jag hittar ingenstans på hemsidan där det går att gå med i team Ubuntu Sverige.
Tugs lär få tummen ur och rusta klart köket eller vad han nu höll på med.. Oavsett vad är han en sjukt slö person. :D Han har inte ordnat så man kan logga in ännu. Vilket han skulle gjort för typ 100 år sedan.
Japp, det tar lite tid tycker jag. Såg fram emot att få logga in och anpassa de olika datornerna som man har där. :-\
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av djkmmo »

axel112 skrev:
Hund skrev:
djkmmo skrev:Säkert en dum fråga, men hur går man med i ett Team? Jag har fått igång programet och det laddade upp siffror till servern, men jag hittar ingenstans på hemsidan där det går att gå med i team Ubuntu Sverige.
Tugs lär få tummen ur och rusta klart köket eller vad han nu höll på med.. Oavsett vad är han en sjukt slö person. :D Han har inte ordnat så man kan logga in ännu. Vilket han skulle gjort för typ 100 år sedan.
Japp, det tar lite tid tycker jag. Såg fram emot att få logga in och anpassa de olika datornerna som man har där. :-\
Så med andra ord går det inte att gå med i Team Ubuntu Sverige längre? Det avr ju lite synd. Jag hade iaf 37 dagar att bidra med, men den som väntar på något gott, antar jag...
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Inlägg: 1724
Blev medlem: 29 mar 2006, 22:39
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av HOLMEN »

Man kan tyvärr inte gå med i något team om man inte kan logga in. Men se det ifrån den ljusa sidan - säg att det tar hundra år till, då har du ju 365037 dagar att bidra med ;)

EDIT: Dock utan skottår inräknade.
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Tug's Uptime Project.

Inlägg av djkmmo »

HOLMEN skrev:Man kan tyvärr inte gå med i något team om man inte kan logga in. Men se det ifrån den ljusa sidan - säg att det tar hundra år till, då har du ju 365037 dagar att bidra med ;)

EDIT: Dock utan skottår inräknade.
Jag sätter mig och väntar på det då, så har jag något att pyssla med de närmaste 100 åren ;D .
Skriv svar

Återgå till "Surftips"