Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Den 18 september föreslog regeringen och Vänsterpartiet att Riksarkivets digitala arkiv – ”Digitala forskarsalen” – skulle bli fritt tillgänglig.
Den 8 december kungjorde Riksarkivet att förslaget skulle förverkligas den 1 februari i år.
Nu har det skett.
Digitala forskarsalen finner man på https://sok.riksarkivet.se/

Uppgifterna lägger man lämpligen in i Gramps, som finns i Ubuntus förråd.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av webaake »

Tack för tipset! Jag gick igång direkt och hittade morfar född 1910.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

För stockholmare finns också en hel del på Stadsarkivet, inte minst rotemansarkivet.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/

Och historiska kartor finns i Stockholmskällan.

https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=&map=true

Lantmäteriets Sverigekarta är också mycket användbar. Har bl.a. fastighetssökning.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av webaake »

Det är suveränt! Gramps är väldigt komplett och avancerat. Ta en minut och kolla in manualen. RTFM! Se upp bara så du inte blir besatt av detektivarbetet att spåra släktingar. Ett annat tips är att prata med levande släktingar om det du hittar. De kommer plötsligt ihåg saker och det ger fler ledtrådar. Kul som fasen!

Finns även ett soldatregister för indelta soldater. Sökmotorn fungerar sådär, men sök på socknen/församlingen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av Tjadden »

webaake skrev: Kul som fasen!
Absolut roligt, just nu har jag nått till 1642 på min morfars släktled och på min fars släktled så tillhör vi Jägarfolket och via DNA så är man av Vikingsläkte lika alltså med vårt folkslag!
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Tjadden skrev:Absolut roligt, just nu har jag nått till 1642 på min morfars släktled och på min fars slätled så tillhör vi Jägarfolket och via DNA så är man av Vikingsläkte lika alltså med vårt folkslag!
Säg till när du kommer till Marocko. :)

Jag har en del 1600-tal i min samling, men håller mer på med 1800- och 1900-tal, och tar reda på hur de har flyttat, och tidigare okända halvsyskon som dyker upp och försvinner… Och soldatänkan i Närke som dog efter åtta år på fattighuset för hundra år sedan. Och fosterföräldrarna som kanske var mormor och morfar åt fosterdottern…
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av Tjadden »

JoWa skrev:Säg till när du kommer till Marocko.
Att följa sina förfäder och spridningen över världen via ens DNA test och kolla migrationens väg ifrån 60 000 år sedan visar det på att man är EUropeiskt släkte
en förgrening finns i Ryssland som går främst till Tyskland och Frankrike.
Efter istiden så ser man förfädernas vandring in i Sverige.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Tjadden skrev:Att följa sina förfäder och spridningen över världen via ens DNA test och kolla migrationens väg ifrån 60 000 år sedan visar det på att man är EUropeiskt släkte
Fortsätter du bakåt i tiden kommer du att se att det europeiska släktet är afrikanskt. :)
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bodde Adam och Eva i Afrika?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

De bodde i sagans värld.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av Ganymedes »

En jämförelse av mitokondrisk DNA från människor från olika geografiska områden tyder på att alla dessa DNA-sekvenser för vår art, homo sapiens sapiens, härrör från en enda gemensam föregångare. Eftersom mitokondrierna ärvs enbart från modern, tyder detta på att vi alla härstammar, via en obruten linje av kvinnor, från en gemensam urmoder som forskarna döpt till den mitokondriska Evan. Under antagande av att mutationsfrekvensen varit relativt konstant under årtusendena för det mitokondriska DNA:t, beräknar man att denna Eva levde för ca 150 000–200 000 år sedan. Troligtvis levde hon i Afrika.
Analogt med den mitokondriska Evan, finns en man som är urfadern till alla nu levande människor. Genom att undersöka och jämföra DNA:t i den manliga könskromosomen, Y-kromosomen hos ett stort antal män, kan man härleda utvecklingen tillbaka till en man som ensam har en obruten utvecklingslinje med enbart manliga individer. Denna Y-kromosoms-Adam verkar ha levt för ungefär 60 000 - 90 000 år sedan. Den mitokondriska Evan och denna Adam är separerade av tusentals generationer och har alltså aldrig träffats. Detta är troligtvis ett resultat av det större selektionstryck som generna i Y-kromosomerna är utsatta för. Det visar också att slumpen antagligen spelat en stor roll när det gäller att avgöra hur länge en obruten linje av individer av samma kön lever kvar. Om till exempel en evolutionär flaskhals haft avgörande inflytande, borde denna ha gett upphov till en mitokondrisk Eva och en Y-kromosoms-Adam i ungefär samma generation. Det är också möjligt att antagandena om mutationsfrekvens i respektive fall är felaktiga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrisk_Eva

Både mitokondriska-Eva och Y-kromosoms-Adam levde i Afrika. Och för att förtydliga, dom är våra senaste gemensamma förfäderna, inte dom första människorna. Och dom levde med största sannolikhet inte samtidigt.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av webaake »

Jag har kommit bakåt till år 1797, bara på några dagar tack vare Riksarkivet. Kul som fasen! Egentligen har jag kommit lite längre än så, men just nu saknar jag födelsedatum på ett par som blev föräldrar 1797.

Mina erfarenheter hittills är att det går hyggligt lätt tillbaka till år 1860 men att det före det, blir svårare och svårare. Men det är väl olika bl a beroende på var i Sverige man forskar på och vilken handstil prästerna haft i de kyrkoböcker du stöter på. Jag har forskat på Göteborg och Ale/Starrkärr/Skepplanda där min morfars släkt kommer från.

Husförhörslängderna har varit svåra, men man blir bättre och bättre på att läsa och tolka dem. Det är enormt spännande att hitta ledtrådar bakåt! Men man tvingas ibland också läsa på andra saker, som t ex ändrade församlingsindelningar, ortnamn, gammalsvenska, förkortningar och annan historia. Ytterst läroroikt!

Programmet Gramps tycker jag är bra på att hantera allt detta. Man kan lägga in egna små texter - "Notiser". Man kan också lägga till PDF:er/utdrag ur kyrkoböckerna och andra foton/bilder, till bildgalleriet. Har man kvar dessa utdrag kan man mycket lätt gå tillbaka till dem ifall man fått ny kunskap att tolka utdragen.

Nån som har fler tips? T ex nåt bra släktforskarforum?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Anbytarforum: https://forum.rotter.se/

https://www.geni.com/ har jag hittat en och annan släkting, och fick där kontakt med en brylling. :)
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 11 gånger.
Anledning: Ny adress till Anbytarforum
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Jag har upptäckt att vissa kyrkoböcker finns på oväntade ställen.

Om man söker efter död- och begravningsböcker i Harg, Uppsala län, finns det tre serier. 1747–1861 saknas. Men söker man efter alla böcker (serier) kan man se att dödböcker för 1748–1790 ingår i en födelse- och dopbok, och att dödböcker för 1791–1861 ingår i en lysnings- och vigselbok.

Rätt snurrigt, men att böcker ser ut att saknas behöver inte betyda att de verkligen saknas.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av webaake »

Precis! Det blir snurrigt som fasen ibland. Efter ett tag kom jag på att man kan spara ned jpg's och man kan då välja bl a en del av den uppslagna sidan eller hela sidan (eller hela PDF:en). Självklart för den erfarne men skönt att slippa gå tillbaka till Riksarkivet för att kolla detaljer.

OFF TOPIC; så många på mina morfars sida heter Andreas och Anders och då letar man efter Anders Andersson, Andreas Anderson, Anders Andreasson och Alma Andersdotter. Snacka om snurrigt! Speciellt när de finns i bägge släktleden.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Jo, jag har tre Jan Jansson i rad, födda i Segersta på 1700-talet. Den andre av dem, född 1750, tog av okänd anledning efternamnet Näslund, som har gått i arv i släkten. Inte till mig, men till min farmor, som dock bytte efternamn då hon gifte sig.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Nu fungerar Lantmäteriets tjänst Historiska kartor utan insticksprogrammet DjVu. :)

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... ka-kartor/
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Förändringar i Digitala forskarsalen när GDPR träder i kraft
2018-05-25

Riksarkivet vidtar skyddsåtgärder för personuppgifter i digitala forskarsalen med anledning av att dataskyddsförordningen träder i kraft den 25 maj 2018.
  • Digitaliserade bouppteckningar för åren 1980–2001 avpubliceras.
  • Digitaliserade fastighetsböcker för åren 1933–1985 avpubliceras.
  • Digitaliserade konfirmationsböcker, flyttningslängder och lysnings- och vigselböcker yngre än 70 år avpubliceras. Dessa har tidigare publicerats t.o.m. år 1980.
  • En inloggningsfunktion med e-postverifiering införs för att ta del av digitaliserat material yngre än 110 år.
Du som redan har ett användarkonto för tillgång till Mina sidor kan logga in med det kontot. Du behöver alltså inte skapa ett nytt konto för att få tillgång till bilder som är yngre än 110 år.

Det är kostnadsfritt att ta del av arkivhandlingarna i digitala forskarsalen.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

I helgen kan man forska utan kostnad på Arkiv Digital: https://www.arkivdigital.se/online/gratis

Det har redan börjat. :)
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kostnadsfri släktforskning på Riksarkivet

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Surftips"