NÄTVERK med XP

Bertil70
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 apr 2008, 10:02
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

NÄTVERK med XP

Inlägg av Bertil70 »

Hej! Här är en gammal pensionär som försöker sig på Ubuntu!!! (8,1 eller nåt)
Har en annan dator med XP och försöker nu upprätta ett nätverk mellan dessa datorer. Inte fan´går det!?
Kan någon i enkla ordalag och med få tekniska uttryck leda mig rätt...? :'(
/Bertil70
Hjalle
Inlägg: 347
Blev medlem: 25 jan 2008, 15:02
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av Hjalle »

Börja med att installera Samba (på linuxburken) och dela ut dina foldrar med hjälp av Samba programmet, ställa in rättigheter o.s.v.
Du kanske redan har Samba installerat, kolla under System/Administration.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av mcNisse »

Hur kopplar du ihop datorerna? Det vore bra för förståelsen av ditt problem om du beskriver ditt nätverk.
Bertil70
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 apr 2008, 10:02
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av Bertil70 »

Tack för svar! Här lite klarläggande: Datorerna kopplade med en nätverkskabel. Vet ej vad SAMBA är? finns det i Ubuntuprogrammet? Om inte skall det väl laddas ner? Har alltså ej kontakt med Internat via datorn med Ubuntu, men kanske jag kan ladda ner Samba på PC:n - XP och spara på en CD f.v.b. till Ubuntudatorn!? ::)
/Bertil70
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av mcNisse »

Låt mig se om jag har fattat situationen rätt...

Du har en XP dator med ett/eller två nätverkskort. Du kopplar ubuntu datorn direkt till XP maskinen. Det går men då ska du ha en sk korsad tp-kabel.

Samba är det protokoll som windows datorer delar ut filer med. I ubuntu går det utmärkt att installera ett paket som heter samba, eller något liknande, som gör att du kan dela ut filer till andra maskiner kan prata samba.

Det enklaste sättet att installera samba är att du ser till att ubuntu datorn får internetkontakt och sedan startar du ett program som heter synaptic. Det är det programmet du använder för att installera program.

Om du inte klarar av att få internetkontakt med ubuntu datorn så gå till http://packages.ubuntu.com och ladda ner de paket du behöver. Du får vara noga med att ta ner alla paket som behövs så att alla beroenden uppfylls.
Bertil70
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 apr 2008, 10:02
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av Bertil70 »

Koppla direkt till datorn säger du!? Jag har en router (Zyxel) och där har jag kopplat in nätverkskabeln! OK?
Kanske jag måste koppla Internet direkt till Ubuntu-datorn - man det är väl samma sak, eller? :-\
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av mcNisse »

Bertil70 skrev:Koppla direkt till datorn säger du!? Jag har en router (Zyxel) och där har jag kopplat in nätverkskabeln! OK?
Kanske jag måste koppla Internet direkt till Ubuntu-datorn - man det är väl samma sak, eller? :-\
Jag ville bara veta hur ditt nätverk ser ut :) Är ingen tankeläsare...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av Osprey »

1) Följande kablar behövs - en från Ubuntuburken till routern, en från XP-burken till routern, en från routern till bredbandet. När du har det så ska Ubuntuburken kunna komma åt Internet.

2) Sedan strtar du Pakethanteraren Synaptic som om du kör Gnome ligger under [System] -> [Administration] -> [Pakethanteraren Synaptic]

3) Där markerar du "samba" och "samba-common", dessutom kan det vara trevligt med något verktyg så att du kan ställa in alla inställningar grafiskt. Jag vet faktiskt inte vilken det är jag kör nu eftersom jag har flera installerade. Klicka nu på [Verkställ] och installera allting.

4) Om du inte fick med något bra verktyg för att ställa in allting så kan du öppna ett terminalfönster och skriva apt-get install system-config-samba, vilket bör funger.

5) Nu är det bara att precis som i Windows, ställa in vilka mappar som ska delas och vilen behörighet som krävs etc.

Jag tror inte att jag har missat något nu och det bör inte bli särskilt mycket krångel med det här, men något brukar det ju alltid vara när burkar ska prata med varandra... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Bertil70
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 apr 2008, 10:02
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av Bertil70 »

Tack Hjalle, mcNisse och Osprey!
Nu fungerar det och jag kommer ut på nätet till er... ;D
Vårliga hälsningar från Bertil70
Hjalle
Inlägg: 347
Blev medlem: 25 jan 2008, 15:02
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: NÄTVERK med XP

Inlägg av Hjalle »

Och jag kommer ut på nätet efter uppgraderingen till Ubuntu 8.04. Vi är nu två lyckliga, Bertil. :D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"