HP Laserjet P1005

ansv
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 apr 2007, 18:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

HP Laserjet P1005

Inlägg av ansv »

Jag har varit och köpt mig en skrivare idag och det blev en HP Laserjet P1005. Datorn hittade skrivaren direkt men det går inte skriva ut. Det händer inget.
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av lennart_sj »

Det finns en detaljerad beskrivning i Wikin. http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/HpLaserJet
Jag har faktiskt beställt samma skrivare idag. Eftersom jag inte fått den har jag inte hunnit testa än.
ansv
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 apr 2007, 18:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ansv »

Samma som förut. Den hittar skriven men vill inte skriva ut något. Fungerar den guiden till ubuntu 8.04?
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av lennart_sj »

Hej igen.
Nu har jag fått min HP1005 och har fått den att funka i Ubuntu 8.04.
Jag följde anvisningarna i wikin med undantag av sista punkten.
gnome-cups-manager
Bland texten i terminalen fick jag se
# On Ubuntu 5.10/6.06/6.10/7.04, run "gnome-cups-manager"
# On Ubuntu 7.10, run "system-config-printer"
så jag provade den modernaste varianten varianten.

I första vändan verkade allt normalt men ingen utskrift!
Efter lite klurande upptäckte jag att jag missat att ta bort en orange plastram som gömde sig längst in bakom tonerkassetten. Då jag avlägsnat den funkade skrivaren. ;D
ansv
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 apr 2007, 18:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ansv »

Hej

Skönt att veta att skrivaren funkar med ubuntu. Jag valde också "system-config-printer" men här vill det inte. Jag testade skrivaren i XP och där gick det hur bra som helst. Gjorde du något mer än det som står i wikin? Jag ska lägga lite mer tid på att få det att fungera till helgen.
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av lennart_sj »

Jag har också problem!
Första gången jag testade gick det klockrent, men dan därpå tjurade det.
Jag testade då i XP och skrivaren funkade perfekt. När jag flyttade USB-kabeln (utan att stänga av skrivaren) till Ubuntu funkade utskrifterna.
Idag var det samma sak. Ingen Ubuntu-utskrift, utskrift i XP, sen går det i UBUNTU!!
En egendomlighet har jag lagt märke till:
Vid utskrift dyker det upp två skrivarkösymboler på övre panelen. Den ena ser ut som en skrivare rakt framifrån, den andra som en vy snett framifrån.

Vad detta betyder har jag ingen aning om.

Jag hoppas att någon med djupare Ubuntukunskaper än jag kan ta tag i detta!!
ansv
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 apr 2007, 18:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ansv »

lennart_sj skrev:Jag har också problem!
Första gången jag testade gick det klockrent, men dan därpå tjurade det.
Jag testade då i XP och skrivaren funkade perfekt. När jag flyttade USB-kabeln (utan att stänga av skrivaren) till Ubuntu funkade utskrifterna.
Idag var det samma sak. Ingen Ubuntu-utskrift, utskrift i XP, sen går det i UBUNTU!!
En egendomlighet har jag lagt märke till:
Vid utskrift dyker det upp två skrivarkösymboler på övre panelen. Den ena ser ut som en skrivare rakt framifrån, den andra som en vy snett framifrån.

Vad detta betyder har jag ingen aning om.

Jag hoppas att någon med djupare Ubuntukunskaper än jag kan ta tag i detta!!
Hur har det gått för dig? För mig går det inget bra alls. Jag får också upp två skrivarsymboler. Den ena betyder väll att ett jobb står i kön och den andra att den skriver ut. Båda försvinner efter en stund så det verkar ju som datorn tror att den har skrivit ut.

Jag hoppas att det finns någon som vet hur man ska få skrivaren att fungera.
Användarvisningsbild
ajja
Inlägg: 682
Blev medlem: 15 dec 2007, 23:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Motala
Kontakt:

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ajja »

Har ni förväxlat drivarna och försöker använda drivare för HP LaserJet 1000/1005?

HP LaserJet P1005 stöds inte av foo2zjs drivern utan av foo2xqx
http://foo2xqx.rkkda.com/ har info om drivaren och om hur installera.
ansv
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 apr 2007, 18:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ansv »

Tack för ditt svar ajja.
Du har nog helt rätt i att jag har förväxlat drivarna. Jag var inne på länken som du skickade med men jag blev inte så mycket klokare för det. Jag hittar bara hur man installerar foozjs. Men hur installerar man foo2xqx?
Användarvisningsbild
ajja
Inlägg: 682
Blev medlem: 15 dec 2007, 23:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Motala
Kontakt:

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ajja »

Längre ned på sidan jag länkade till under 'Download and Install' finns anvisningarna.
Som jag fattar så är det samma paket för bägge varianterna av laserjettarna (vet, blev ett kul ord för att beskriva de med ett 'P' och dem utan :) ).
Vad som skiljer är firmware filen ('./getweb P1005').

Pröva med att först avinstallera den drivaren du installerat (även om det ser ut att vara samma).
Det gör du genom att, efter du hämtat drivaren med wget och packat upp den, köra kommandot uninstall i den katalog du packade upp filen (du måste köra som sudo).
Sedan är det bara att följa anvisningarna.
ansv
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 apr 2007, 18:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ansv »

Äntligen fungerar det :) Tack för hjälpen.
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av lennart_sj »

Tyvärr!!
Jag har samma problem som förut.
Ubuntu hittar skrivaren. Numera även med rätt drivrutin så vitt jag kan förstå. I skrivarkonfigurationen står det:
HP Laserjet P1005 Foomatic/foo2xqx (recommended),
men försöker jag skriva ut kommer skrivarkön igång med ett jobb med status: Behandlar. Efter en stund försvinner jobbet och kön, men skrivaren reagerar inte!

Om jag ansluter skrivaren till en Windowsmaskin och gör en utskrift fungerar den direkt.
Om jag sen flyttar USB-kabeln tillbaka till Ubuntumaskinen kan jag göra utskrifter tills nästa gång jag stänger av skrivaren!
Det verkar som om Windows skickar nån initiering till skrivaren som Ubuntu kan eller vill åstadkomma.

Puh!
Vad gör jag????
Användarvisningsbild
ajja
Inlägg: 682
Blev medlem: 15 dec 2007, 23:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Motala
Kontakt:

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av ajja »

Jag är osäker på hur men tror att du behöver ladda upp drivrutinen till skrivaren.
Något som gick att åstadkomma med hjälp av hotplug fram tom. 7.10 genom att i terminalen skriva
(exempel för HPlj1020):

Kod: Markera allt

cat /usr/share/foo2zjs/firmware/sihp1020.dl > /dev/usblp0
Problemet är att '/dev/usblp0' inte finns i 8.04, utan istället finns ett antal '/dev/usbdevX.X_epXX'.
Vad du behöver göra är troligtvis att ladda någon av dessa (gärna den rätta ;) ) men jag vet inte vilken.
Eventuellt kan kommandot 'lsusb' ge svar på med vilken USB skrivaren är kopplad och att du med hjälp av den infon kan redigera kodexemplet så att det passar till din skrivare.
Är ledsen att jag inte kan ge en mer rak info.
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av lennart_sj »

Tack för svaret! Det låter rimligt. Jag ska testa lite nästa gång det regnar!

Det är underbart med detta forum och alla hjälpsamma människor men tyvärr visar sånt här att det fattas en hel del innan Ubuntu blir användbart för alla! Att koppla in en standardskrivare borde vara en skitsak.
lennart_sj
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 jul 2007, 09:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av lennart_sj »

Nu har det regnat ! ;D
Jag testade en del och kom så småningom underfund med att jag missat en sak:
I installationsanvisningarna fanns nåt som kallades "Option". Efter att ha kört 'make install-hotplug' funkade skrivaren!! ;D ;D
Lite märkligt bara att dom kallar det option när det tycks vara nödvändigt för funktionen.

I vart fall: Ett stort tack för hjälpen
Leadro
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2007, 12:33

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av Leadro »

Edit: Löst
warpi
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 apr 2010, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av warpi »

Eftersom ingen har skrivit något här sedan 2008 så tänkte ja bara säga att Ubuntu 9.10 hittade HP LasterJet P1005 och man kunde installera den. Dock fungerade det inte att skriva ut förenns man genomfört alla steg förutom det sista (gnome-cups-manager) på nedanstående hemsida:
http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/HpLaserJet

O0
warpi
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 apr 2010, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: HP Laserjet P1005

Inlägg av warpi »

Hej igen,

Tänkte bara säga att i Ubuntu 10.04 Lucid Lynx så hittade även den skrivaren och så fick man frågan om man ville installera den. Klickar man ja där så fungerar skrivaren direkt utan några extra knep.

Dvs, numera är det väldigt enkelt att få igång skrivaren i ubuntu :)

PS. Dock tror ja internet-access krävs för detta skall fungera
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"