Formatera USB-sticka

Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Formatera USB-sticka

Inlägg av christer »

Fick inte CD-RW och DVD-RW att fungera som vilken annan hårddisk.
Drag-Drop kunde fungera med enskilda filer, men då var disken formaterad med Windows.
Efter någon tid var det Ubuntus upprepbara engångsbränning som gällde. En bränning med synliga spår.
Hela skivan kunde brännas, gick inte att bara flytta en fil åt gången.

Strulet gjorde att USB-minnesstickor användes istället.
När jag nu kollar dem står det att formatet är msdos.
Kollar jag med Gparted är de fat32.
Allt har lyckats väl, men inte är det väl fat32 som Ubuntu-vänner skall använda?
Kan de formateras till ext3 och vad har man för nackdel fördel av det ?
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av ycc »

Inlägget får en egen tråd.

Såvitt jag förstår skall det gå bra att använda GParted för att formatera till ext3. Först måste man avmontera stickan, sedan formatera.

Jag tror det är så här:
Nackdelen med FAT32 är att rättigheterna "rwx" för Linuxfiler inte behålls på exakt samma sätt. Har man kopierat många filer till stickan och sedan kopierar tillbaka till Linux-systemet så kan rättigheterna vara jobbiga att ändra. FAT32 har väl också en begränsning på 4GB filstorlek (kanske inte så aktuellt med stickor ännu)
Fördelen med FAT32 är att det går att köra direkt i Windows (och Ubuntu), om någon nu skulle behöva det ;)
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av tweeek »

Det borde gå med Gparted. För att komma förbi 4gb-begränsningen med FAT32 så kan man väl formatera usb-minnet till NTFS, så att det fortfarande är läsbart av windows? Har inte provat, men tycker att det borde gå.

Jag ska köpa mitt första usb-minne någonsin i veckan, jag vet, lite sent kanske :P Så jag funderade också på vilket filsystem som jag borde använda på minnet. Det ska kunna läsas av linux, windows och mitt PS3, det borde ju också bra om man kunde lägga in filer större än 4gb också. En dvd-image är ju över 4gb och tänkte köpa ett 8gb-minne, så det vore ju praktiskt. Skulle NTFS fungera, någon som vet?
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av ycc »

Det är ju alltid lite känsligt att ge råd som kan påverka vad man köper, speciellt när det gäller lite ovanligare saker som dessa stora filer.

Min gissning är dock att det borde fungera med NTFS. (PS3 vet jag dock inget om.) Man får dock liknande problem med rättigheterna som med FAT32.

Själv kör jag ett Windows-program som heter fs-driver. Det har fungerat mycket bra för att läsa/skriva ext3 från Windows.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av Hund »

Du kan vilket filsystem du än känner för.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av tweeek »

Det blir nog NTFS för min del, om det fungerar med PS3. Annars FAT32. Det är väldigt smidigt att ladda ner en xvidfilm, lägga in den på usb-minne, stoppa usb-minnet i PS3:et och trycka på play. Tar 10min allt som allt.

Om PS3 hade fungerat med ext3, vilket jag antar att den inte gör utan att ha kollat :P , så hade jag helt klart valt ext3 som filsystem.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av christer »

Installerade Gparted och formaterade om USB-stickan till ext3
Det lyckades tydligen, men kopieringar fungerade inte genast.
Felmeddelande :" Du saknar rättigheter att kopiera till enheten"
Stickan krävde roträttigheter och den innehöll lost+found.
Med fat32 fanns också ibland plötsligt en papperskorg på stickan. Vet inte om det är samma med ext3-format.

Det blev terminaljobb och hela stickan fick kommandot
sudo chmod -R a-rwx /media/disk och sudo chmod -R a+rwx /media/disk.
Försökte avlägsna allt tomt och osynligt och lyckades. I slutet på partitionen fanns något tydligen oanvänt.
Stickan har nu Volym 4.1 G och kapacitet 3,8 G .
Ledigt 2,0 G
Använt 1,8 G

Proceduren måste väl göras om för att få kapacitet och volym till 4,1 G.

Lycklig den som nu köper USB minnen. Nu för tillfället kostar de endast en tredjedel av vad de kostade för ett par år sedan.
Felet med dem är att man inte kan skriva vad man har i dem. Det finns inget utrymme för text.
Enskilda filer kan läggas till och tas bort.
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av tweeek »

christer skrev: Lycklig den som nu köper USB minnen. Nu för tillfället kostar de endast en tredjedel av vad de kostade för ett par år sedan.
:)

Ska köpa det här, Sandisk 8gb för 199 kr + frakt, vilket blir 230kr. Det är ju superbilligt! :]
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av christer »

Här i östra Euroland kostar Kingston Datatraveler 4 GB minnessticka 9,9 €.

En 8 GB kunde gott ha sitt eget operativsystem med.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av christer »

Formaterade en sticka till: Den fick en enda ny partition ext3 om 3,81 GB.
Inget allokerat. GParted från hårddisken användes.

Man kunde inte göra något med stickan. Den gick inte att montera. Datorn kände inte igen den.
Det gick heller inte att kopiera något i den. Den verkar helt död och förstörd i min grafiska Linuxvärld.
För många nybörjare tror jag att paniken skulle infinna sig.

Hittade den i terminalen.
Kan inte bättre, så jag gick till /media/disk med cd kommando.
Körde sudo chmod -R a-rwx disk Avlägsnade alla rättigheter, som kunde finnas.
Körde sedan sudo chmod -R a-rwx disk Lade till alla rättigheter för alla.
Kollar jag rättigheterna för USB:n säger Nautilus att de är okända. Nautilus känner tydligen inte till allt för alla.
Kunde tömma disken på filen . .. lost+found. Stickan blev helt tom på allt synligt och osynligt.

Nautilus visar att stickan är 4,1 GB. Den rymmer ändå totalt 3.8 GB. 1,7 GB är använt och 2,0 GB är ledigt.
Det verkar som 0,3 -0,4 GB ändå skulle vara förlorat trots inga synliga eller osynliga tecken på sådant.
Att den är 4,1 GB verkar dessutom som en Nautiluslögn. Den är ju stämplad och köpt som 4,0 GB.

Nu gick det att kopiera och flytta filer av och an och stickan fick det liv den behöver.
Vet inte varför det skall vara så svårt och varför terminalen måste vara inblandad.
De filer och backup jag har på minnet äger kalle med rättigheter att skapa och ta bort filer samt komma åt filer.
Kan bli problem senare då jag inte längre heter kalle. Då är det väl root, som klarar uppgiften.
Borde väl kolla med Windows Vista om den har någon root och ext3
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

christer skrev:Formaterade en sticka till: Den fick en enda ny partition ext3 om 3,81 GB.
[...]4GB [...] 4.1GB
Stickan du köpt har 4 000 000 000 bytes minnesutrymme, giga betyder miljon (1000^3), så de har rätt. Man fuskade lite i datortidensbarndom och började kalla 1024 för kilo, 1024^2 för mega och 1024^3 för giga, i det fallet är 4000000000byte egentligen 3.71GB. om man räknar giga som 1000*1024^2 så får man 3,81GB. Om man är riktigt "sloppy" när man räknar och gissar lite för att det ska gå fort så antar jag att man kan avrunda någon beräkning och lyckas få 4,1 gigabyte.

Det torde alltså inte vara något fel på stickan, utan bara begreppsförvirring om en miljon är 1073741824 (vilket datorer "tror") eller 1000000000 (vilket försäljare vet att datorer inte "tror", men att sälja stickan på ett "undermåligt sätt" ökar försäljningen).

Jag antar dessutom att du satte rättigheterna med sudo chmod -R a=rwx *
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av christer »

Rättigheterna hade jag problem med en gång.
Nu använde jag: sudo chmod -R a-rwx /media/disk för att ta bort alla rättigheter först
och först nu kunde jag ge rättigheter med: sudo chmod -R a+rwx /media/disk. Detta av gammal vana.

Finns det en enklare väg med sudo chmod -R a=rwx /media/disk ?
Behöver man då inte ta bort de gamla rättigheterna först ?
-R kräver inte detta ett / sist dvs. sudo chmod -R a=rwx /media/disk/ för att ändra undermappar och filer ?
Med sudo chmod -R a=rwx /media/disk/ blir väl inte själva stickans rättigheter ändrade, för det
krävs väl utan / dvs: sudo chmod -R a=rwx /media/disk. Då med -R onödigt då det ändrar bara själva stickan.

Har jag alldeles fel eller har jag missat något ?

GParted ger besked om att stickan är volym 4,1GB och att den rymmer 3,81 GB.
På en sticka blev det en extra partition eller något outnyttjat i slutet. Det gick att först
avmontera med GParted och sedan ändra storlek så att det blev endast en partition kvar.
Länge räckte det 10 min, men de filer och data, som fanns på stickan sparades. Ingenting förstördes.
Är nöjd med formatet ext3 också på stickorna.
USB stickorna är mycket tryggare att hantera än CD-RW, som ibland visar att de är tomma trots att de kan vara halvfyllda.
Tror det är bäst att slänga alla typer av *-RW även gamla arkiv.
johnjensen
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 mar 2007, 07:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Borås

Re: Formatera USB-sticka

Inlägg av johnjensen »

Har också försökt med Gparted och göra om stickan till Ext3 men kommer inte åt den och tycker det är uggla att köra terminal för att sätta rättighet. Finns det inte något lättare sätt. Att sätta flaggorna i Gparted, vad betyder de.

(Lit högre upp i tråden ska någon försöka formatera till NTFS för att köra iso filer på PS3. PS3 läser inte NTFS och/eller iso, vob från hårdisk/usb-pinne)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"