Köpa WLAN mini-pci/USB 2.0 PC-Card som funkar?

TheSwede86
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 jun 2007, 02:17

Köpa WLAN mini-pci/USB 2.0 PC-Card som funkar?

Inlägg av TheSwede86 »

Hej!

Ska införskaffa ett nytt nätverkskort då jag dels inte har ett integrerat i datorn och dels för att jag har ohyggliga problem med detta jag har nu (DWL-G630) med Ubuntu.

Frågan är då, det som jag tänkt köpa TP-Link TL-WN560G (mini pci) står det att de stödjs under Madwifi.org (http://madwifi.org/wiki/Compatibility/TP-Link) MEN det står "PCI ID: 168c:001a (rev 01)". Är det då stor risk att om man får en nyare revision att det inte funkar? Eller är det bra då det står det stödjs och borde räcka?

Rekommenderar ni några andra kort (802.11g, behöver inte 802.11n) (helst mini pci) som fungerar lätt med drivrutiner eller helst "out of the box"?

Nu en annan fråga:

Har ett gammalt ök till dator som inte har USB 2.0 men tänkte köpa ett PC-Card som ger USB 2.0 dock var det visst svårt att få vissa att fungera till Ubuntu, vet ni något som funkar där?

Ex. verkar Zonet ZUN2200 inte fungera alls till Ubuntu men hur vet jag ex. om ST Lab STCAUSB funkar? Vet jag ju inte förrens jag testat eller? Finns ju inga Linux drivrutiner på deras hemsida är det kört då eller finns det open source projekt för sånt?

Tacksam för svar - TheSwede86
Mulatu
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 maj 2009, 20:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Köpa WLAN mini-pci/USB 2.0 PC-Card som funkar?

Inlägg av Mulatu »

Jag har haft samma problem tidigare och var ute i samma ärende som du. Jag köpte ett D-Link DWL-G122 och det fungerar super med Ubuntu och Xubuntu (dom enda jag testat med) rakt ur lådan. 240 kronor på MediaMarkt för två dagar sen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"