ansluta till trådlöst (8.10)

kungfo
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2008, 00:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av kungfo »

hej,
jag är nybörjare på ubuntu/linux och har just installerat ubuntu 8.10 . Körde ubuntu för ett halvår sedan men återgick helt till vista eftersom mitt trådlösa inte fungerade (hade antagligen gått och lösa med wrapper etc), bortsett från det tyckte jag systemet fungerade bra. Såg i morse att det kommit ut en beta för 8.10, testade den och till min glädje såg jag att mitt trådlösa fungerade "out of the box" men riktigt så roligt var det dock inte....

om jag klickar på nätverksymbolen så får jag upp nätverkshanteraren och ser alla nätverk man "kan" ansluta mot. Jag väljer mitt nätverk, skriver in lösenord och trycker anslut. Ubuntu börjar att ansluta. Om jag håller musen över nätverkssymbolen i menyn ser jag först att den först ansluter till mitt nätverk, sen att den försöker få en nätverksadress. efter en lång tid, ger den upp och jag får åter upp nätverkshanteraren som säger:

Authentication required by wireless network
Lösenord eller kdrypteringsnycklar krävs för att komma åt det trådlösa nätverket "mitt nätverk".

kan hålla på att skriva in mitt lösenord i evigheter och samma sak ploppar upp, jag kan iaf inte ansluta.

jag har startat om i windows vista, tagit bort mina gamla anslutnings inställningar och anslutit mot mitt nätverk med (samma) lösenord, allt fungerar ypperligt. felet ligger uppenbarligen i ubuntu.

skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa problemet :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Cadryc »

8.10 är ju fortfarande beta, så det kan va en bugg....

Vad är det för kryptering?

Vet du vad det är för nätverkskort eller modellnamn på datorn?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.