ansluta till trådlöst (8.10)

kungfo
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2008, 00:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av kungfo »

hej,
jag är nybörjare på ubuntu/linux och har just installerat ubuntu 8.10 . Körde ubuntu för ett halvår sedan men återgick helt till vista eftersom mitt trådlösa inte fungerade (hade antagligen gått och lösa med wrapper etc), bortsett från det tyckte jag systemet fungerade bra. Såg i morse att det kommit ut en beta för 8.10, testade den och till min glädje såg jag att mitt trådlösa fungerade "out of the box" men riktigt så roligt var det dock inte....

om jag klickar på nätverksymbolen så får jag upp nätverkshanteraren och ser alla nätverk man "kan" ansluta mot. Jag väljer mitt nätverk, skriver in lösenord och trycker anslut. Ubuntu börjar att ansluta. Om jag håller musen över nätverkssymbolen i menyn ser jag först att den först ansluter till mitt nätverk, sen att den försöker få en nätverksadress. efter en lång tid, ger den upp och jag får åter upp nätverkshanteraren som säger:

Authentication required by wireless network
Lösenord eller kdrypteringsnycklar krävs för att komma åt det trådlösa nätverket "mitt nätverk".

kan hålla på att skriva in mitt lösenord i evigheter och samma sak ploppar upp, jag kan iaf inte ansluta.

jag har startat om i windows vista, tagit bort mina gamla anslutnings inställningar och anslutit mot mitt nätverk med (samma) lösenord, allt fungerar ypperligt. felet ligger uppenbarligen i ubuntu.

skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa problemet :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Cadryc »

8.10 är ju fortfarande beta, så det kan va en bugg....

Vad är det för kryptering?

Vet du vad det är för nätverkskort eller modellnamn på datorn?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
kungfo
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2008, 00:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av kungfo »

Tack för ett snabbt svar :D

jag har en Znote3414W

tror det är WEP krypterat (????)

hur ser jag vilket nätverkskort från ubuntu? kör jag hårdvarutesting får jag fram följande....

"Letar efter nätverkskort:

Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
Atheros Communications Inc. AR5418 802.11abgn Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Är detta korrekt?"

den frågar i och för sig om det stämmer men det är nog rätt...

annars får jag starta om i vista och kolla. För övrigt kan tilläggas att jag inte har kunnat göra en fullständig uppgradering av systmet (vet inte varför) .... och sen är det som sagt fortfarande beta....
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av micke_nordin »

Testa om du får i gång det med ndiswapper:

http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper

wep är bra, det kan vara problem med wpa ibland.

/Micke
kungfo
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 mar 2008, 00:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av kungfo »

hmm, någonting lustigt har hänt. Startade om datorn i ubuntu, men någonting krashade under uppstarten (kommer inte ihåg vad det hette). om det beror på det vet jag inte men hur som helst kan jag ansluta till mitt trådlösa nu. ska testa att starta om den senare och om det forfarande funkar så för det väl anses löst... hur det nu har gått till ;)

nu håller jag tummarna, tack ska ni ha iaf :)
Sammen
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 feb 2008, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Sammen »

Har samma problem! Satt hela kvällen igår och surfade problemfritt på det trådlösa med WPA/WPA2 Personal kryptering men när jag startade upp datorn idag och försökte ansluta så kom rutan "Autentisering krävs för det tråslösa nätverket" upp. Skriver om lösenordet gång på gång men samma problem uppstår. Är det en bugg som utvecklarna vet om och kommer fixa eller vad kan man göra åt saken? Vill inte stänga av krypteringen på nätverket.

Konstigt tycker jag när det funkade igår.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Cadryc »

Samma sak hände faktiskt mig igår, vet inte varför. Prövade att starta om men det hjälpte inte. Då högerklickade jag på nätverksikonen uppe till höger → Redigera anslutningar → fliken Trådlöst och så tog jag bort mitt nätverk från listan och stängde fönstret. Högerklickade sen på nätverksikonen igen och avbockade Aktivera nätverk, sen bockade jag i den igen och väntade några sekunder tills den upptäckt mitt nätverk, försökte då ansluta och fick ange lösenord och sen anslöt det utan problem.

Fullösning, men hoppas det funkar tills nåt funnit nån bättre lösning.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Sammen
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 feb 2008, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Sammen »

Tyvärr det fungerade inte för mig :/ När jag har skrivit in lösenordet så försöker den koppla upp men sen kommer "Autentisering krävs för det trådlösa nätverket" rutan upp igen och då är det inte lösenordet jag har skrivit i utan ett långt bestående siffror och bokstäver.

Ingen som har någon lösning till detta?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Broder Tuck »

Cadryc skrev:Samma sak hände faktiskt mig igår, vet inte varför. Prövade att starta om men det hjälpte inte. Då högerklickade jag på nätverksikonen uppe till höger → Redigera anslutningar → fliken Trådlöst och så tog jag bort mitt nätverk från listan och stängde fönstret. Högerklickade sen på nätverksikonen igen och avbockade Aktivera nätverk, sen bockade jag i den igen och väntade några sekunder tills den upptäckt mitt nätverk, försökte då ansluta och fick ange lösenord och sen anslöt det utan problem.

Fullösning, men hoppas det funkar tills nåt funnit nån bättre lösning.
Same shit happens here . . . . . . ??? ::) :'(

a bug . . . is a bug . . . . is a bug . . . . verkar det som. Att bug (-)a är en sak. Att bugga, något annat. ;D Gjorde det förr i tiden. ;D

Även om jag inte önskar er andra olycka och motgång, så känns det ganska (dj-t) skönt att man inte är helt ensam i sina egna motgångar. Tillsammans kanske vi rent av kan krossa dem? ;) ( bug' arna, förstås )
Om ni förstår hur jag menar . . . . ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Broder Tuck »

Sammen skrev:Tyvärr det fungerade inte för mig :/ När jag har skrivit in lösenordet så försöker den koppla upp men sen kommer "Autentisering krävs för det trådlösa nätverket" rutan upp igen och då är det inte lösenordet jag har skrivit i utan ett långt bestående siffror och bokstäver.

Ingen som har någon lösning till detta?
Förmodligen gäller följande:
det du skriver in som lösenord, omvandlas till en kryptering. (Så är det hos mig). Markera dessa illustra bokstäver och siffror. Skriv in ditt eget lösenord istället. Medan du skriver in dem, håll koll på knappen för "OK", nere till höger i dialogrutan, när/om den ändrar textfärg från grått till svart, så vet du att du är på rätt väg. Skriv in hela ditt lösenord, tryck sedan OK.

Så har jag det. Gång till annan, sitter jag med detta.

Oavsett vad som är ditt problem, om det skiljer sig från mitt, så hoppas jag att det skall dyka upp en lösning för dig... Det är skit-trist att man skall behöva ha den här typen av motstånd. :-X

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Sammen
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 feb 2008, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Sammen »

Broder Tuck skrev:
Sammen skrev:Tyvärr det fungerade inte för mig :/ När jag har skrivit in lösenordet så försöker den koppla upp men sen kommer "Autentisering krävs för det trådlösa nätverket" rutan upp igen och då är det inte lösenordet jag har skrivit i utan ett långt bestående siffror och bokstäver.

Ingen som har någon lösning till detta?
Förmodligen gäller följande:
det du skriver in som lösenord, omvandlas till en kryptering. (Så är det hos mig). Markera dessa illustra bokstäver och siffror. Skriv in ditt eget lösenord istället. Medan du skriver in dem, håll koll på knappen för "OK", nere till höger i dialogrutan, när/om den ändrar textfärg från grått till svart, så vet du att du är på rätt väg. Skriv in hela ditt lösenord, tryck sedan OK.

Så har jag det. Gång till annan, sitter jag med detta.

Oavsett vad som är ditt problem, om det skiljer sig från mitt, så hoppas jag att det skall dyka upp en lösning för dig... Det är skit-trist att man skall behöva ha den här typen av motstånd. :-X

Tukken

Antar att du menar Anslut knappen istället för OK? Hur som helst så funkade det inte har provat det hundratals gånger innan och försökte nu igen utan lyckat resultat. Vad har ni andra för trådlösa nätverkskort? Själv så har jag ett Wireless WiFi Link 5100 (Intel), har det nåt att göra med detta eller är det någon bugg i Ubuntus nyckelhantering? För stänger jag av säkerheten på nätverket så funkar det trådlösa så antar att det är operativet som är felet. Dessutom var jag trots allt inne på trådslösa nätverket igår när krypteringen var på slagen.

Det är ju helt värdelöst att sitta med en bärbar dator om inte trådlösa fungerar! :/ Ingen annan som vet en fix på detta tills dom rättar till buggen?
Sammen
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 feb 2008, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: ansluta till trådlöst (8.10)

Inlägg av Sammen »

Mitt problem löstes med Ubuntu 9.04! Inga problem längre med trådlösa nätverk med kryptering! :D

Mvh Sammen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"