goda råd köpt nya hårddiskar

Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

goda råd köpt nya hårddiskar

Inlägg av lasseroth »

jag kör bara ubuntu(8.04)
jag har köpt 2 nya diskar eftersom det verkar vara lit krångel med den gamla.
2 styck Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2
16MB 7200RPM har jag köpt.
Jag tänkte sätta in nummer 2 först och lägga över home på den , sedan tänkte jag montera main disc och installera ubuntu på nytt,
samt sedan lägga tillbaka home från disk 2.
tänker jag rätt, vad kan gå snett alternativt ge problem?
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: goda råd köpt nya hårddiskar

Inlägg av Cadryc »

Jag föstår det som att du vill behålla din home med alla inställningar och sånt. Då skulle jag stoppa i en disk (eller båda samtidigt, skit samma) och starta en LiveCD, gå till System → Administration → Partition editor och fixa till partitionerna såsom man vill ha det. En swap, en root och separat home för min del. Sen när det är klart så kopierar man över allt från den gamla disken till den nya home-partitionen. Kommer kanske ta ett tag beroende på hur mycket det är, när allt är klappat och klart så börja installera Ubuntu, välj manuell partionering och sätt monteringspunkterna för de partitioner man vill använda ( "/" för root och "/home" för home) var noga med att rutan för formatering inte är ibockad för /home

Så skulle jag gjort men det finns säkert bättre sätt :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: goda råd köpt nya hårddiskar

Inlägg av lasseroth »

bra att skriva i nybörjaforumet, där kan man få vara hur korkad som helst.
om jag plockar bort den gamla halvdåliga och sätter in dom 2 nya hur skall jag då få tillbaka home från en disk jag tagit ut och som sedan skall kastas?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: goda råd köpt nya hårddiskar

Inlägg av Bowmore »

Du kan flytta /home-partitionen till den nya disken. Ubuntu hittar den under förutsättning att du har uuid satt för den i /etc/fstab. Den kommer nämligen att ha kvar samma uuid så det förändras inte.

DÄREMOT fungerar det inte ootb om man kopierar partitionen för då får man plötsligt två partitioner med samma uuid. I så fall behöver man gömma den ena, dvs använda flaggan hide. Enklast är att göra det i gparted. Har dock inte testat det fallet med hide-flaggan vad jag minns men det bör funka.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: goda råd köpt nya hårddiskar

Inlägg av Cadryc »

Får det bara plats två hårddiskar? Stoppa då in den ena först. Gör sen som jag beskrev i min första post. Om /home-partitionen på den nya disken blir exakt lika stor som den gamla gör då så att efter kopieringen stäng av datorn och ta ur den gamla hårddisken, för att undvika problemet som Bowmore beskriver.

Starta sen igen med LiveCD och installera. Observera att det nu redan finns en /home på den nya hårddisken, den som du kopierat över. Välj manuell partionering, dubbelklicka på din nya home-partition och sätt monteringspunkt till /home och sätt monteringspunkt för den andra systempartitionen till / (alltså bara snedstreck). swap-partitionen tror jag den hittar automatiskt. Väljer man samma datornamn samt samm användarnamn vid nyinstallationen så kommer den gamla /home med alla inställningar att användas. Du borde då tex få samma bakgrundbild på skrivbordet som innan alltihopa.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: goda råd köpt nya hårddiskar

Inlägg av lasseroth »

nu sitter dom nya diskarna på plats och allt snurrar som det skall.
Det är långt mellan gångerna när det gäller ominstallation, så man glömmer hur lätt det är.
Tack för hjälp och engagemang
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"