Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av vulfgar »

Det finns en bugg som drabbar vissa datorer när man ska köra live-CDn för Feisty Fawn. När man väljer första alternativet i menyn Start or install Ubuntu så kommer fölande meddelande upp
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.3-3ubuntu3) Built-in Shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in comands
/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) ____
Det står en del i den här tråden och där finns också några förslag till lösning
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... =initramfs
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
PLatium
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 maj 2007, 10:44

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av PLatium »

Hej jag är en  ny användre Av xbuntu Linux programm. Jag  har fått problem att installera cd room för nät verkskort Cd bara rusar så det händer ingenting. Tacksamt om jag kan få hjälp hur jag skall göra.
  Mvh Platium
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Okänd »

Om felet uppstår ska man då inte chansa...

Edgys nedladdningar som alternativ

http://se.releases.ubuntu.com/6.10/

Buggläget är klart/oklart just nu.....förmodligen fixar
man uppgraderingen ganska snabbt men en ny Feisty ISO
kan ta längre tid.
nesnah
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jun 2007, 16:37

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av nesnah »

Hej,

Vad gör man om man inte kan få livecd-n att starta? Jag laddade ner nya FF och brännde till cd. startade, och ser att den initierar och börjar starta live-cd. MEN.. när det kommer till x krashar det totalt. den vägrar starta x. "No screens found" blir felet från x-servern. har "löst" detta genom att ladda ner 6.06 lts och använder denna istället, men det skulle vara kul att veta varför jag inte är betrodd att använda 7.04? :)
Jag försöker installera/starta på en asus a6ja laptop, centrino duo, ati radeon x1600 (512MB), 15,4 WXGA. Inga problem i LTS-en men i FF.

Idéer någon?
fredro101
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jul 2007, 07:38

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av fredro101 »

Hej!
Gjorde ett försök att installera Feisty Fawn på min Dell Inspiron 1400 laptop igår (är verkligen sugen på Linux) men det gick otroligt segt!?
Efter en lång bootning från CD:n och skrivbordet var synligt testade jag att klicka på installationsikonen för att lägga operativsystemet på disk. Där tar resan slut och hårddisken och cd-läsaren står och jobbar och läser utan något resultat.
Provade att bränna på en annan typ av CD-media men det blir likadant.
För att kolla min CD-läsare testade jag med Knoppix och det laddade utan problem.

Kan det hjälpa att prova en tidigare Ubuntu? Fick intrycket att det var något problem med Feisty Fawn live-CD.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Inlägg: 301
Blev medlem: 12 mar 2007, 23:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Umeå

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av zorro_ac »

har kört lite med feisty live  cd och funkar kanon, har dockinte provat installera det..
Micke - http://27mhz.se

- Never trust an operating system you don't have sources for -
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Hund »

fredro101 skrev: Hej!
Gjorde ett försök att installera Feisty Fawn på min Dell Inspiron 1400 laptop igår (är verkligen sugen på Linux) men det gick otroligt segt!?
Efter en lång bootning från CD:n och skrivbordet var synligt testade jag att klicka på installationsikonen för att lägga operativsystemet på disk. Där tar resan slut och hårddisken och cd-läsaren står och jobbar och läser utan något resultat.
Provade att bränna på en annan typ av CD-media men det blir likadant.
För att kolla min CD-läsare testade jag med Knoppix och det laddade utan problem.

Kan det hjälpa att prova en tidigare Ubuntu? Fick intrycket att det var något problem med Feisty Fawn live-CD.
Vad brände du skivan i för hastighet? Har du kollat så den är OK? (Det gör du när du startar den och första menyn kommer upp). Samt har du kollat så att ISO-filen var OK när du tankat hem den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
fredro101
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jul 2007, 07:38

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av fredro101 »

Hund skrev: Vad brände du skivan i för hastighet? Har du kollat så den är OK? (Det gör du när du startar den och första menyn kommer upp). Samt har du kollat så att ISO-filen var OK när du tankat hem den?
Jag provade att bränna på två olika slags skivor och de fungerade båda som live-cds. Det var när jag skulle installera som det stannade av.

Löste det genom att installera en tidigare ubuntu och sedan köra uppdateringen. Det gick problemfritt.
kg5311
Inlägg: 76
Blev medlem: 18 apr 2007, 02:53
OS: Ubuntu
Ort: Malmköping/Sverige

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av kg5311 »

Har haft samma problem, skulle göra om lite på hårddisken och öka utrymmet för ubuntu på bekostnsd av xp men det tog mig en och en halv dag att komma på felet, hämtade med en annan dator brände, kollade med kontroll funktionen på cdn och efter att ha bränt ett antal kopior och försökt att inst ett otal ggr så föll poletten ner, fick under körning av skivan meddelande att nätverket hade ett domännamn och inte kunde sökas, el ngt liknande, och drog bara ur närverkskabeln sen gick det som smort och resultatet blev att nu har jag bara ubuntu på datorn orkade inte börja om igen
Timede
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jul 2007, 21:48
Ort: Diö

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Timede »

fredro101 skrev: Hej!
Gjorde ett försök att installera Feisty Fawn på min Dell Inspiron 1400 laptop igår (är verkligen sugen på Linux) men det gick otroligt segt!?
Efter en lång bootning från CD:n och skrivbordet var synligt testade jag att klicka på installationsikonen för att lägga operativsystemet på disk. Där tar resan slut och hårddisken och cd-läsaren står och jobbar och läser utan något resultat.
Provade att bränna på en annan typ av CD-media men det blir likadant.
För att kolla min CD-läsare testade jag med Knoppix och det laddade utan problem.

Kan det hjälpa att prova en tidigare Ubuntu? Fick intrycket att det var något problem med Feisty Fawn live-CD.
Jag upplevde samma sak när jag försökte installera Feisty Fawn på en 32 bitars burk. Efter att ha läst hårdvarukraven testade jag xubnunt och det fäste direkt utan några problem. Men jag antar att det är bara jag som kollar så dåligt inann man börjar installationen.
Användarvisningsbild
nomen_nescio
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 jul 2007, 14:50

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av nomen_nescio »

jag har installerat Ubuntu 7.04 Feisty Fawn för några dagar sedan, och jag trivs jättebra med det. Jag har tidigare använt Debian för många år sedan, och har även debian 4.0 på andra partitionen i denna burk. Tycker dock att ubuntu är lite lättare. Man blir impad av hur stabilt och kraftfullt det är, typ installationshanteraren apt, den är ju suverän.
jambo26
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 aug 2007, 12:59

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av jambo26 »

hej,

Jag är ny här och har ingen större erfarenhet av linux eller ubuntu, blev lite besviken nu när jag försökte installera det iaf.
Försökte installera feisty nordic edition. Skivan kommer igång och allt men när jag ska köra själva installationen så stannar den på 15%, datorn stod på hela natten bara för att se om den kom igång igen men den stod kvar på 15%. Så det var ju en lite tråkig erfarenhet. När man nu läst så mkt gott om ubuntu, har dock inte testat att ta bort nätverkskabel efter att fått samma meddelande som nämns ovan. Kan det hjälpa?  :(

/Jocke
Neux
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2007, 14:45

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Neux »

Hade samma problem...men om du har en disketläsare(floppy) så räcker det att bara sätta in en disket så körs det...gjorde så för mig...lycka till
Neux
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2007, 14:45

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Neux »

sätt in en disket i floppyn (disketläsaren)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Hund »

jambo26 skrev: hej,

Jag är ny här och har ingen större erfarenhet av linux eller ubuntu, blev lite besviken nu när jag försökte installera det iaf.
Försökte installera feisty nordic edition. Skivan kommer igång och allt men när jag ska köra själva installationen så stannar den på 15%, datorn stod på hela natten bara för att se om den kom igång igen men den stod kvar på 15%. Så det var ju en lite tråkig erfarenhet. När man nu läst så mkt gott om ubuntu, har dock inte testat att ta bort nätverkskabel efter att fått samma meddelande som nämns ovan. Kan det hjälpa?  :(

/Jocke
Kollade du ISO-filen så den inte var deffekt? Har du kollat så skivan är OK? Det kan du göra när du startar skivan och menyn kommer upp.
Det är även viktigt att man bränner skivan i en mycket låg hastighet. Max 4x brukar man rekomendera.

Har du bränt skivan efter konstens alla regler och problem kvarstår kan du alltid pröva Alternate-versionen. Det är en mer textbaserad installationsmiljö och det finns ingen Live-funktion. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jambo26
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 aug 2007, 12:59

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av jambo26 »

Tack för svaren, får testa en annan gång, nu har jag kört in xp.  :-\
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av bittin »

jambo26 skrev: Tack för svaren, får testa en annan gång, nu har jag kört in xp.  :-\
Samma här för WoW funkar bättre men snart Gutsy ;)
Titus
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 nov 2006, 15:25
Ort: Malmö

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Titus »

Fick precis min Ubuntu 7.04 Live CD och den har inte fungerat på båda min väns datorer. En lite äldre och en relativt ny. Läste lite på baksidan på fodralet och såg detta:

"This Pc Edition will run on Intel x86-based systems (including Intel Pentium, Intel Core and AMD Athlon)."

Betyder detta någonting? x86 säger mig faktiskt inte så mycket. Såg faktiskt verkligen fram emot att visa Ubuntu för polaren.
Those are my principles and if you don't like them, well I have others...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Hund »

Titus skrev: Fick precis min Ubuntu 7.04 Live CD och den har inte fungerat på båda min väns datorer. En lite äldre och en relativt ny. Läste lite på baksidan på fodralet och såg detta:

"This Pc Edition will run on Intel x86-based systems (including Intel Pentium, Intel Core and AMD Athlon)."

Betyder detta någonting? x86 säger mig faktiskt inte så mycket. Såg faktiskt verkligen fram emot att visa Ubuntu för polaren.
x86 är 'standardversionen' enklast förklarat. :) Den fungerar på alla PC's.
Får du inget felmeddelande eller liknande när du försöker starta med skivan?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Titus
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 nov 2006, 15:25
Ort: Malmö

SV: Problem med att köra från Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Titus »

Hund skrev:
Titus skrev: Fick precis min Ubuntu 7.04 Live CD och den har inte fungerat på båda min väns datorer. En lite äldre och en relativt ny. Läste lite på baksidan på fodralet och såg detta:

"This Pc Edition will run on Intel x86-based systems (including Intel Pentium, Intel Core and AMD Athlon)."

Betyder detta någonting? x86 säger mig faktiskt inte så mycket. Såg faktiskt verkligen fram emot att visa Ubuntu för polaren.
x86 är 'standardversionen' enklast förklarat. :) Den fungerar på alla PC's.
Får du inget felmeddelande eller liknande när du försöker starta med skivan?
Tja, allt börjar som vanligt men sedan blir skärmen svart i kanske 30 sekunder. Sedan sätter Windows igång.
Those are my principles and if you don't like them, well I have others...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"